• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

اولين مناظره دونفره بايدن، سندرز برگزار شد

انتخابات زيرسايه كرونا

ميثم   سليماني

يكشنبه شب به وقت ايالات متحده يازدهمين مناظره دموكرات‌ها اين ‌بار نه با تعداد بالاي نامزدها بلكه تنها ميان جو بايدن، معاون سابق رييس‌جمهور و برني سندرز سناتور ايالت ورمونت برگزار شد. مناظره‌اي كه كاملا زيرسايه شيوع ويروس كرونا قرار داشت. زيرا پيش از برگزاري مناظره مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها دستورالعمل‌هايي را براي توقف تجمع‌هاي بالاي 50 نفر طي 8 هفته آينده ارايه دادند. طي اين مدت ورزش‌هاي حرفه‌اي و دانشگاه‌ها نيز فعاليت‌شان متوقف مي‌شود و بسياري از مدارس ايالتي نيز فعاليت خود را متوقف كردند. اما هنوز فرآيند انتخابات درون حزبي امريكا ادامه دارد. هر چند به احتمال زياد طي روزها و هفته‌هاي آينده اختلالاتي در مسير انتخابات درون حزبي به خصوص براي دموكرات‌ها ايجاد خواهد شد.
با تمام اين شرايط مناظره ميان بايدن و سندرز در داخل استوديوي سي‌ان‌ان واقع در واشنگتن ‌دي‌سي بدون حضور تماشاگران برگزار شد. مناظره‌ها معمولا در امريكا به مانند مسابقه فوتبال مي‌ماند، چرا كه حضور تماشاگران مي‌تواند بر جو گفت‌وگوها اثرگذار باشد. با اين وجود انتخاباتي حساس روز سه‌شنبه در ايالت‌هاي آريزونا، فلوريدا، اوهايو و ايلينويز برگزار خواهد شد كه طبق نظرسنجي‌ها بايدن اين ظرفيت را دارد كه در هر 4 ايالت پيروز انتخابات شود.
با اين وجود بخش عمده مناظره بايدن - سندرز هم به ‌شدت زير سايه ويروس كرونا قرار داشت. چرا كه نامزدها سعي كردند در بحث مبارزه با كرونا خود را متمايز از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده نشان دهند. آنها حتي آغاز مناظره را به جاي دست دادن به شيوه مرسوم مربوط به كرونا خوش و بش كردند كه البته در اين زمينه بايدن پيش قدم شد.
به گزارش NPR، در طول بحث بايدن سعي كرد تا نشان دهد روي اهرم‌هاي اداره دولت در شرايط خاص تسلط و مهارت دارد. به ‌طور مثال او گفت كه از تمام ظرفيت‌هاي ارتش براي مهار بحران كرونا استفاده خواهد كرد.
در طرف مقابل اما سندرز سعي كرد از اين فرصت براي ارايه سيستم مراقبت بهداشتي كه در نظر دارد، استفاده كند. زيرا اكنون بسياري از مردم با مشكل بيمه در دوران كرونا مواجه هستند و سندرز نشان داد كه مي‌توان  چگونه بيمه همگاني براي همه را توسعه داد و براي چنين شرايطي كاملا كارآمد خواهد بود.
از سوي ديگر هر دو نامزد دموكرات‌ سعي كردند نشان دهند كه اطلاعات كافي در بحث كرونا را دارند و مي‌دانند چگونه با آن برخورد كنند و حتي به مردم نيز در اين زمينه توصيه‌هاي لازم را انجام دادند. در دو هفته گذشته نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه مردم به بايدن بيش از سندرز در بحث حل بحران‌ها اعتماد دارند چرا كه مي‌دانند او تسلط خوبي بر اداره حكومت دارد.
هرچند كرونا ويروس خيلي موضوع مهم و اساسي در اين مناظره بود و همه انتظار آن را نيز داشتند، اما بايدن در بين همه اين مباحث رسما اعلام كرد كه معاون او يك زن خواهد بود. او گفت: تعدادي از خانم‌ها هستند كه صلاحيت رييس‌جمهور شدن را دارند و من يك زن را براي معاونت خودم انتخاب خواهم كرد.
مجري سي‌ان‌ان نيز با تاكيد بر اين موضوع تاييد آن را از بايدن گرفت و رسما خود را متعهد كرد كه يك زن را در اين سمت قرار دهد. اما سندرز با قطعيت در اين خصوص سخن نگفت و تاكيد كرد كه اين احتمال وجود دارد. بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين يك اقدام استراتژيك و هوشمندانه توسط تيم بايدن بود، كه مي‌تواند بخشي از آرا را به سمت خود جلب كند و حتي مناظره را به ‌شدت تحت‌الشعاع خود قرار داد. از طرفي ديگر بايدن يك خيز براي جذب آراي طرفداران اليزابت وارن و حتي ديدگاه‌هاي چپ برداشته است. تيم او به ‌شدت قصد دارد يك اجماع در داخل حزب دموكرات ايجاد كند و تنها نمي‌خواهد متمركز بر بخش خاصي از حزب دموكرات باشد بلكه به دنبال جذب حداكثري طرفداران است.
او حتي وعده اليزابت وارن مبني بر رايگان شدن تحصيل در كالج‌هاي دولتي را تاييد كرد. بايدن مي داند اگر از اين انتخابات برنده خارج شود، نياز دارد طرفداران سندرز را به خود جذب كند، زيرا تضميني نيست با شكست سندرز تمام هواداران او جذب بايدن شوند، اتفاقي كه در خصوص هيلاري كلينتون رخ داد و  به‌رغم حمايت سندرز همه هواداران او پشت سر هيلاري كلينتون قرار نگرفتند چرا كه كمپين او هيچ برنامه‌اي براي جذب آنها نداشت. اما به نظر مي‌رسد تيم بايدن هرچه از كمپين مي‌گذرد بر اوضاع مسلط‌تر مي‌شود و مي‌تواند شرايط را بهبود ببخشد و اكنون قدم به قدم برنامه‌هاي خود را براي حمايت همه طيف‌ها از بايدن پيش مي‌برد.
بايدن همچنين متعهد شده است كه يك زن سياهپوست حتما در ديوان عالي منصوب كند. از طرفي او وعده داده تنها مهاجران غيرقانوني را از كشور خارج مي‌كند كه جنايتكار هستند و اتهام آشكار دارند. اين وعده را مي‌توان نشان از شاخه زيتون بايدن به لاتين تبارهايي دانست كه بسياري سندرز را به او ترجيح مي‌دهند.
از طرفي ديگر بايدن سعي كرد هوشمندانه از مسائل مربوط به بيمه درماني فرار كند و چندان به صورت شفاف و در اين زمينه سخن نگويد و ديدگاه‌هاي سندرز در بحث بيمه همگاني را نه تاييد و نه رد كرد. از سوي ديگر هر دو نامزد سعي كردند چندان رودرروي هم قرار نگيرند و نخواستند به يكديگر آسيب وارد كنند. اين يك واقعيت در بحث ميان دو طرف بود. هر دو نيز در پايان تاكيد كردند كه هدف آنها شكست دونالد ترامپ است و در صورت شكست از ديگري حمايت خواهند كرد. ولي نكته‌اي كه در مناظره يكشنبه شب مشهود بود بايدن مسط‌تر از قبل در مناظره ظاهر شد. به نظر مي‌رسيد او با اعتماد به نفس بالاتر و مسلط‌تر در بحث ظاهر شد. سندرز هم بسيار آرام‌تر از قبل بود. شايد سندرز در ميان جمعيت بهتر ظاهر مي‌شود. او هر چه بيشتر تشويق مي‌شود راحت‌تر فعاليت مي‌كند و در جمع مي‌تواند به خوبي صحبت كند. اما اين ‌بار او از اين اهرم برخوردار نبود و نتوانست آن‌گونه كه بايد ظاهر شود. در نظرسنجي كه نيويورك‌تايمز در بين كارشناسان انجام داده بايدن را پيروز مناظره يكشنبه دانستند ولي اختلاف هر دو بسيار اندك است چرا كه هم سندرز و هم بايدن عملكرد معقولي را در مناظره‌ برجا گذاشتند. حال بايد ديد در شرايط كرونا زده چگونه بناست ادامه رقابت‌هاي انتخاباتي در امريكا ادامه پيدا كند. چرا كه كمپين‌هاي انتخاباتي خود مي‌تواند عاملي براي شيوع كرونا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون