• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

در حوزه حقوق و قضا چه گذشت؟

حوزه قضايي روز گذشته پرخبر بود؛ دستگيري ضارب زن اراكي، صدور حكم يك روزنامه‌نگار، بازداشت عوامل انتشار فيلم بادمجان در تهران و اعتصاب غذاي نسرين ستوده ازجمله خبرهاي اين حوزه بودند كه واكنش‌هاي فراواني به دنبال داشتند. دستگاه قضايي در آخرين روزهاي باقي‌مانده از سال 98 كه به ‌زعم افكار عمومي به سادگي مي‌توان آن را يكي از تلخ‌ترين سال‌هاي سپري شده بعد از انقلاب دانست، حسابي پركار بود. با وجود تاكيد زياد كارشناسان و مسوولان در روزهاي گذشته مبني بر لزوم ايجاد تفريحات براي مردمي كه به جبر كرونا روزهاي مانده به عيد را در خانه محبوس شده‌اند، ديروز خبري منتشر شد كه اعلام مي‌كرد، گروه ۵ نفره توليد ويديو «بارش بادمجان در آسمان تهران» دستگير شده‌اند.

 دستگيري عوامل فيلم «باران بادمجان»
خبري كه با تعجب افكار عمومي و اعتراض به اين نحوه واكنش مواجه شد. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در اعتراض به آنچه نگاه امنيتي به هر موضوعي مي‌خوانند به دستگيري اين افراد كه ساخت ويديوي‌شان باعث تفريح و شادي مردم براي دقايقي كوتاه شده بود، واكنش نشان داده و تاكيد كردند كه ساخت ويديوهاي اين‌چنيني در تمام دنيا مرسوم است و برخلاف آنچه تعبير شده، امنيت و آرامش عمومي را به خطر نمي‌اندازد. هر چند جام‌جم‌آنلاين در خبري كه درباره بازداشت اين افراد منتشر كرده بود از يك مقام انتظامي نقل كرده بود كه «اين افراد اعتراف كرده‌اند كه در حال تحقيق در مورد جلوه‌هاي ويژه بوده‌اند كه به اشتباه كليپ را در فضاي مجازي پخش كرده‌اند. اين افراد هم‌اكنون در پليس امنيت هستند و اظهار ندامت و پشيماني از نگراني كه براي مردم ايجاد كرده‌اند، دارند و قصد دارند با انتشار كليپ ديگر از مردم عذرخواهي كنند.» نگراني كه به گفته كاربران شبكه‌هاي اجتماعي نه تنها به وجود نيامده كه براي دقايقي باعث تفريح و خنده آنها شده بود.
 دستگيري راننده ضارب زن اراكي
ديروز همچنين خبر دستگيري ضارب زن اراكي منتشر شد. چند روز پيش بود كه ويديويي در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد كه مضمون آن ضرب و شتم و حمله يك راننده تاكسي اينترنتي به مسافرش در اراك بود. ويديويي كه با واكنش‌هاي گسترده‌اي از سوي كاربران فضاي مجازي مواجه شد. بر اساس گفته دادستان عمومي و انقلاب اراك اين راننده خاطي ديروز دستگير شد. به گزارش ايلنا، عباس قاسمي درباره اين اتفاق توضيح داد:«در پي انتشار فيلمي در فضاي مجازي مبني بر ضرب و شتم يك مسافر خانم از سوي راننده يك خودرو و جريحه‌دار شدن افكار عمومي، اين موضوع بلافاصله در دستوركار دستگاه قضايي و امنيتي قرار گرفت. شكايت مسافر از راننده به دستگاه قضايي واصل شده و پرونده براي تكميل تحقيقات بيشتر در دست بررسي قرار دارد».
 محكوميت علي مليحي به 2 سال حبس
و 4 ميليون جزاي نقدي
در ادامه اخبار قضايي، ديروز خبر صدور حكم علي مليحي روزنامه‌نگار هم منتشر شد. خبري كه بر اساس آن اين روزنامه‌نگار به ‌۲سال حبس  و۴ ميليون تومان جزاي نقدي محكوم شده است.
علي مجتهدزاده، وكيل علي مليحي در اين باره در حساب توييتري‌اش نوشت:«شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب موكل علي‌ مليحي را به جرم نشر اكاذيب به ‌۲سال حبس و۴ ميليون تومان جزاي نقدي محكوم كرد. اين مجازات به مدت ۴ سال تعليق شده و خروج موكل از كشور در اين مدت منوط به موافقت دادستان است.»
براساس گفته مجتهدزاده، علي مليحي همچنين بايد از چند كتاب ازجمله «دا»، «پسرك فلافل‌فروش» و «۵۰ سال در دربار پهلوي» هم رونويسي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون