• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

مقاومت عراقي‌ها جواب داد

امريكا آماده خروج از عراق مي‌شود

ترجمه: رضا خاسته

 

چند روز پس از حملات راكتي گروه‌هاي مقاومت عراق به پايگاه نيروهاي ائتلاف كه منجر به كشته شدن دست‌كم دو امريكايي و يك انگليسي شد 3 مقام نظامي واشنگتن اعلام كردند، ارتش اين كشور درصدد جابه‌جايي صد‌ها تن از نيرو‌هاي خود در عراق بوده و برخي از آنها را از اين كشور خارج مي‌كند.
به گزارش پايگاه خبري «ان‌بي‌سي نيوز» امريكا قصد دارد، برخي نيروهاي خود را از پايگاه القائم در مرز عراق با سوريه، پايگاه هوايي قياره در غرب موصل و احتمالا پايگاه هوايي كي ۱ در كركوك خارج كند.
سخنگوي عمليات امريكا عليه تروريست‌هاي داعش در بيانيه‌اي اعلام كرد:«در پي موفقيت نيرو‌هاي امنيتي عراق در مبارزه با داعش، ائتلاف نظامي به رهبري امريكا درصدد خارج كردن نظاميان خود از پايگاه‌هاي كوچك‌تر است. اين پايگاه‌ها تحت كنترل عراق باقي مي‌مانند و امريكا با استفاده از ديگر پايگاه‌هاي نظامي عراق به كمك‌هاي مستشاري خود براي شكست دايمي داعش ادامه مي‌دهد».
به گفته اين سخنگو، ارتش امريكا زمان‌بندي خاصي را براي انتقال نيرو‌ها اعلام نخواهد كرد.
اين تصميم در حالي اتخاذ مي‌شود كه امريكا درصدد افزايش توان پدافند هوايي خود براي حفاظت از نيرو‌هاي ائتلاف در پايگاه عين‌الاسد و پايگاه هوايي اربيل در شمال عراق بوده و انتقال چند سامانه دفاع موشكي جديد را به اين مناطق آغاز كرده است. نكته اينجاست كه نصب، راه‌اندازي و نگهداري از اين سامانه‌هاي جديد نيازمند نفرات و نيروهاي مضاعف است.
ارتش امريكا پيش‌تر سامانه‌هاي پدافند راكتي، توپخانه‌اي و خمپاره‌اي خود را به عراق منتقل كرده و قصد دارد، سامانه‌هاي پاتريوت را نيز در روز‌هاي آتي به اين منطقه بياورد. يكي از مقامات دفاعي امريكا مي‌گويد اين دو سامانه طي يك تا دو هفته آينده وارد مدار مي‌شوند.
هدف از استقرار سامانه پاتريوت در عراق، دفاع در برابر موشك‌هاي بالستيك نظير موشك‌هايي است كه ايران در ماه ژانويه به پايگاه‌هاي عين‌الاسد و اربيل شليك كرد. سامانه‌هاي پدافند راكتي، توپخانه‌اي و خمپاره‌اي(C-RAM) نيز مي‌توانند از منافع امريكا در برابر راكت‌هاي كوچك‌تري نظير راكت‌هاي ۱۰۷ ميلي‌متري كاتيوشا كه چهارشنبه عصر به پايگاه تاجي شليك شد، دفاع كنند. حمله روز چهارشنبه منجر به كشته شدن دو نظامي امريكايي و يك پزشك انگليسي شد. 25 راكت نيز روز شنبه به پايگاه تاجي اصابت كرد كه در نتيجه آن 3 امريكايي و 2عراقي زخمي شدند.
ژنرال فرانك مكنزي، فرمانده سنتكام(فرماندهي مركزي امريكا) مي‌گويد سامانه‌هاي پدافند راكتي، توپخانه‌اي و خمپاره‌اي عمدتا براي دفاع از سامانه‌هاي پاتريوت استفاده مي‌شوند چراكه پاتريوت خود يكي از اهداف بالقوه دشمن است.
در حالي كه به نظر مي‌رسد، حملات راكتي نيروهاي مقاومت عراق باعث جابه‌جايي نيروهاي امريكايي شده است، يكي از مقامات نظامي امريكا در گفت‌وگو با «ان‌بي‌سي» اين موضوع را رد كرده و مي‌گويد، تصميم به يكپارچه‌سازي نظاميان امريكا در عراق ربطي به حملات راكتي هفته گذشته به پايگاه تاجي ندارد بلكه اين طرح از چند ماه قبل و به دنبال پيشرفت تدريجي ماموريت نظامي امريكا در عراق و توانمندتر شدن نيرو‌هاي امنيتي عراق براي حفظ امنيت كشورشان در دستور كار قرار داشته است.
به گفته يكي ديگر از مقامات نظامي امريكا، سرويس مبارزه با تروريسم عراق پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشته و اكنون مي‌تواند به تنهايي بسياري از ماموريت‌هاي مبارزه با داعش را مديريت كند.
يكي ديگر از عوامل موثر در اتخاذ اين تصميم، دشوار بودن حفاظت از تعداد اندك نيروي امريكايي است كه در پايگاه‌هاي كوچك‌تر پراكنده شده‌اند. پايگاه اربيل مستحكم‌تر شده و به زودي ميزبان سامانه‌هاي پاتريوت و سامانه راكتي، توپخانه‌اي و خمپاره‌اي خواهد بود. پس از انتقال اين سامانه‌ها، اين پايگاه مي‌تواند نيرو‌هاي امنيتي بيشتري را در خود جاي دهد. برخي از نيرو‌هاي مستقر در پايگاه القائم نيز به عين‌الاسد منتقل مي‌شوند.
به گفته مقامات نظامي امريكا حتي با خروج چند صد نفر از نظاميان امريكايي از اين پايگاه‌ها، باز هم تعداد كل نظاميان اين كشور در عراق تقريبا به اندازه قبل خواهد بود. برخي از اين نيرو‌ها در عراق جابه‌جا مي‌شوند و اعزام نيرو‌هاي جديد براي راه‌اندازي سامانه پاتريوت و سامانه راكتي، توپخانه‌اي و خمپاره‌اي، تعداد كل نيرو‌هاي امريكا را در عراق تقريبا به اندازه قبل مي‌كند.
بر اساس آمارهاي رسمي پنتاگون حدود ۵۲۰۰ نيروي امريكايي در عراق مستقرند اما از زمان افزايش تنش‌ها در اوايل ژانويه تعداد اين نيروها در عمل بسيار بيشتر از اين مقدار بوده است. در برخي موارد تعداد اين نيروها چند هزار نفر بيش از آمار رسمي پنتاگون بوده است.
پس از تلاش معترضين عراقي براي حمله به سفارت امريكا در بغداد در اواخر ماه دسامبر و ترور سردار سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران در ماه ژانويه، ارتش امريكا هزاران نيرو و تفنگدار جديد را به عراق و منطقه خاورميانه فرستاد تا از تاسيسات و اماكن ديپلماتيك اين كشور محافظت كنند. به محض استقرار سامانه موشكي پاتريوت و سامانه راكتي، توپخانه‌اي و خمپاره‌اي، برخي از اين نظاميان مي‌توانند در مناطق ديگر مستقر شده يا كلا عراق را ترك كنند. احتمال دارد، ارتش امريكا تا اواخر امسال نظاميان خود را از پايگاه هوايي التقدم در غرب بغداد نيز خارج كند.
ارتش امريكا همچنين درصدد تغيير ساختار كلي عمليات عليه تروريست‌هاي داعش از ماموريت 3 ستاره به 2 ستاره است؛ اگر اين اتفاق بيفتد، فرماندهي عمليات را به جاي يك ژنرال 3 ستاره يك ژنرال 2 ستاره برعهده مي‌گيرد. اما مقامات دفاعي امريكا معتقدند اگر اين تصميم اتخاذ شود چندين ماه طول مي‌كشد تا به اجرا برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون