• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

نشست ويديوكنفرانسي پليس پايتخت از آخرين وضعيت كرونا و مجرمان سابقه‌دار

98 براي پليس پربركت بود

حميدرضا خالدي

 

سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي پايتخت در نشست خبري با اصحاب رسانه كه پس ازگردهمايي (ويديو‌كنفرانسي) فرماندهي انتظامي تهران در مقر پليس تهران برگزار شد، به تشريح عملكرد اين پليس در سال 98 و اقدامات پيش‌رو در اين روزهاي كرونايي پايتخت پرداخت. فرمانده انتظامي تهران بزرگ در اين نشست ابتدا با ارايه گزارشي كوتاه از عملكرد آماري پليس در سال 98 گفت: نيروي انتظامي در تهران بزرگ سالي پربركت را پشت سر گذاشت و ما توانستيم طي اين مدت در حوزه سرقت سه درصد كاهش وقوع و پنج درصد افزايش كشف را داشته باشيم. در حوزه سرقت از طلافروشي نيز ۷۵‌درصد، سرقت از بانك ۱۰۰ درصد، سرقت موتوسيكلت ۱۴ درصد و كيف‌قاپي و موبايل‌قاپي هم سه درصد كاهش داشتيم.
وي با بيان اينكه امسال افزايش ۳۷ درصدي كشفيات در حوزه مواد مخدر را داشتيم و تا امروز ۲۲ تن موادمخدر از سوي ماموران پليس كشف و ضبط شده است، گفت: در سال گذشته 2هزار و 785 فقره شرارت و چاقوكشي و نظاير آن را داشتيم كه اين آمار در سال جاري به ۸۹۸ مورد كاهش يافته است. وي با ذكر اينكه در طول سال جاري، ۵۲۲ قبضه سلاح را كشف كرديم گفت: در حوزه تصادفات هم طبق آمارها تعداد كشته‌هاي حوادث ترافيكي درون‌شهري در پايتخت در مقايسه با پارسال ۶۵ نفر كاهش داشته است و از اين منظر رتبه اول كشور را كسب كرديم.
پس از اين گزارش، رحيمي به برنامه‌هاي پليس براي برگزاري مراسم چهارشنبه سوري اشاره كرد و گفت:
براي چهارشنبه آخر سال چهار قرارگاه فجر، فتح، نصر و رمضان را راه‌اندازي كرده‌ايم و عوامل پليس در اين شب در تمام نقاط پايتخت در آمادگي كامل قرار دارند. ضمن اينكه از مدت‌ها قبل جلساتي با صنوف و اتحاديه‌هاي مرتبط نيز برگزار شده و هشدارها و توصيه‌هاي لازم به اين بخش‌ها داده شده است.
رييس پليس پايتخت با تاكيد براينكه بهتر است اين شب مردم در خانه‌هاي خود بمانند گفت: درخواست پليس از تمام مردم اين است كه در خانه بمانند. در اين شب نيز پليس اجازه برگزاري هيچگونه تجمعي را نخواهد داد و با برهم زنندگان نظم و امنيت نيز قاطعانه برخورد خواهيم كرد و خودروي متخلفان در چهارشنبه‌سوري تا پايان فروردين ماه توقيف خواهد شد. رحيمي با بيان اينكه در روزهاي اخير در مجموع اقدامات انجام شده، شاهد افزايش هزار درصدي كشف مواد محترقه و منفجره پرخطر در شهر بوديم، گفت: امسال در كشف مواد كم‌خطر آتش‌زا و البته غيراستاندارد هم افزايشي ۱۰۰ درصدي داشتيم.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ با بيان اينكه چهار باند سرقت مسلحانه در چند روز گذشته دستگير شده‌اند، گفت: يكي از اين باندها در پوشش اورژانس اجتماعي صاحب يك طلافروشي را به بهانه اينكه شما دچار ويروس كرونا شده‌ايد از خانه‌اش خارج و به طلافروشي برده بودند و آنجا با تزريق يك آمپول او را بي‌هوش كردند كه اين فرد به دليل اشتباه سارقان در حين تزريق فوت شده است. او از دستگيري باند بزرگي از دزدان مغازه‌هاي بازار در طي دو روز گذشته خبر داد و گفت: 8 نفر از اعضاي باند ديگري كه در بازار تهران درهاي۱۲ مغازه را شكسته بودند و از آنها سرقت كرده بودند نيزدستگيرشدند. ضمن آنكه باند ديگري كه آماده سرقت از طلافروشي بود هم، قبل سرقت شناسايي و دستگير و به چهار سرقت قبلي اعتراف كردند.  رحيمي در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي كنترل و نظارت بر سارقاني كه به دليل كرونا از زندان‌ها آزاد شده‌اند، گفت: طي روزهاي گذشته 11 هزار و 530 زنداني سابقه‌دار از زندان به مرخصي آمده‌اند كه تمامي آنها در سه سطح تقسيم‌بندي و در اختيار كلانترها قرار مي‌گيرند تا تحت كنترل قرار داشته باشند .
اين روزها صحبت‌هاي زيادي در مورد برخورد با زباله‌گردهايي كه مي‌توانند منتشر‌كننده ويروس كرونا باشند مطرح است. به همين خاطر رحيمي نيز در پاسخ به سوالي در اين زمينه و نحوه برخورد پليس با آنها، گفت: اين دسته افراد بيشتر از سايران به بيماري مبتلا مي‌شوند و امكان سرايت بيماري توسط آنها به اشخاص ديگر بيشتر از ساير شهروندان است. براي همين از دوشنبه پليس پيشگيري و كلانتري‌ها با هماهنگي سازمان پسماند شهرداري طرحي را اجرا خواهد كرد كه در آن، اين افراد جمع‌آوري شود. همچنين با رييس سازمان پسماند نيز صحبتي داشتم تا يك بسته حمايتي و معيشتي به اين اشخاص داده شود چرا كه اين زباله‌گردها از اقشار ضعيف و كم‌برخوردار جامعه محسوب مي‌شوند.  برخورد با برهم زنندگان امنيت رواني شهروندان موضوع بعدي سخنان سردار رحيمي بود كه وي با هشدار جدي به اين دسته از شهروندان گفت: پليس فتا و امنيت نيز ماموريت ويژه دارند كه در اين ايام با افرادي كه با روح و روان و اعصاب مردم بازي مي‌كنند، برخورد جدي شود كه در اين زمينه با عوامل مرتبط با فيلم بارش بادمجان را بازداشت كرديم.
رحيمي در همين زمينه با اشاره به انتشار ويديوي بارش بادمجان در پايتخت كه روز يكشنبه در فضاي توييتر و اينستاگرام منتشر و خيلي زود فراگير شده بود، گفت: به دنبال انتشار اين ويديو عوامل پليس امنيت رسيدگي به موضوع را آغاز كرده و با انجام اقدامات پليسي سازندگان اين ويديو را شناسايي كردند.
وي افزود: با هماهنگي مقام قضايي اين گروه پنج‌نفره دستگير و به مقر انتظامي منتقل شدند كه در جريان بازجويي‌ها مدعي شدند كه دانشجو هستند و براي تمرين جلوه‌هاي ويژه دست به اجراي اين طرح زده و آن را در گروه متعلق به خودشان بارگذاري كرده‌اند اما به شكل اتفاقي در فضاي مجازي منتشر شده است.
رييس پليس امنيت تهران بزرگ با تاكيد بر اينكه اعضاي گروه خود را به هيچ جريان و جناحي  متعلق نمي‌دانستند، گفت: پرونده اين افراد براي ادامه روند رسيدگي روانه دادسرا شد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص نظارت پليس بر چرخه توزيع اقلام پزشكي گفت: شايعاتي در خصوص اقلام پزشكي كشف شده در جامعه ايجاد شده بود؛ صورتجلسه‌ تمامي اقلام پزشكي كه توسط پليس كشف شده وجود دارد و ما اجازه‌ نداريم كه حتي يك عدد از اقلام كشف شده را‌برداريم.
وي در خصوص نظارت پليس بر چرخه توليد اقلام پزشكي نيزخاطرنشان كرد: طرحي بين پليس، دادستاني و تعزيرات با محوريت پليس امنيت آماده شده كه براساس آن بر تهيه، توليد و توزيع اقلام پزشكي نظارت خواهد شد. گرچه خوشبختانه بحث احتكار با توجه به كنترل‌ها كمتر شده است و احتكار به‌شدت كاهش پيدا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون