• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4615 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين

كرونا در سوييس

محمود فاضلي

در روزهاي ابتدايي شيوه بيماري كرونا در ايران، مجموعه اخبار در اين زمينه نشان مي‌داد كه گروهي به دنبال روشن شدن دلايل وقوع و شيوع اين بيماري در ايران بودند و هر يك عواملي را براي آغاز انتشار اين ويروس در ايران تعيين‌كننده مي‌دانستند. با فراگير شدن اين موضوع در ساير كشورهاي جهان، به ويژه در اروپا مشخص شد اين بيماري در سراسر جهان انتشار يافته و مرز نمي‌شناسد. از امروز وضعيت انتشار اين ويروس در كشورهاي مختلف جهان و تاثيرات اجتماعي و اقتصادي آن مورد توجه اين صفحه روزنامه قرار خواهد گرفت.
در اينكه سوييس 7.5 ميليون نفري بهترين و بالاترين سطح كيفيت زندگي در جهان را در اختيار دارد و يكي از پيشرفته‌ترين كشورها در امور بهداشتي و پزشكي جهان است، شكي نيست. به اين آمار توجه كنيد: اتحاديه اروپا 32 درصد از لوازم پزشكي خود را از سوييس تامين مي‌كند و سهم امريكا در اين زمينه در اتحاديه اروپا 31 درصد است. همچنين ميزان صدور داروي اتحاديه اروپا به سوييس 11 درصد بوده ولي صدور داروي آن به امريكا بالغ بر 32 درصد است.
بنابراين، امريكا پيش از سوييس، مهم‌ترين شريك تجاري اتحاديه اروپا است. اما شواهد نشان مي‌دهد اكثريت بزرگي از مردم اين كشور به خاطر اپيدمي كرونا بسيار بيمناك هستند. بسياري از مردم انتظار بدتر شدن وضعيت مالي خود را دارند و به عنوان يك راه ‌حل، صرفه‌جوئي و پس‌انداز را پيشه كرده‌اند. طبق يك نظرسنجي جديد 88 درصد از افراد سوال شونده از اقشار مختلف از بحران كرونا در كشورشان نگران بوده و اعتقاد دارند شايد درآمد مالي آنها در ماه جاري و همچنين ماه‌هاي بعد از آن با مشكلاتي روبرو شود. بسياري هم بيم دارند كه به خاطر بحران كرونا شغل خود را از دست بدهند.
اگرچه آمار قربانيان كرونا در اين كشور (تا انتشار اين گزارش) 19413 نفر مبتلا و تعداد جان‌باختگان هم 573 نفر است و به ظاهر در مقايسه با ساير كشورها كمتر است، اما اقدامات پيشگيرانه از سوي اين كشور به ‌طور جدي در دستور كار قرار گرفته است. دولتمردان از مردم خواسته‌اند از خانه بيرون نيامده و در خانه بمانند، چون كماكان خطر ابتلا به اين ويروس بالاست.
 وزارت بهداشت و درمان سوييس تدابير جديدي را اعلام كرده است. اماكن تفريحي مانند پارك‌ها يا فضاهاي سبز كه اغلب مردم در زمان عادي براي پيك‌نيك به آنجاها مي‌روند تا اطلاع ثانوي تعطيل بوده و ورود عموم به آنها ممنوع خواهد بود چرا كه احتمال ابتلا به اين ويروس در سراسر اين كشور وجود دارد و هيچكس نبايد انتظار از بين رفتن يك‌باره ويروس كرونا را داشته باشد. سوييس هم شايد بايد مانند چين، اين تدابير را دو ماه ادامه بدهد.
وزارت امور خارجه اين كشور تاكنون 16 پرواز ويژه براي انتقال سوييسي‌هايي كه به مسافرت رفته و با شيوع ويروس كرونا نتوانسته به كشورشان بازگردند سازماندهي كرده كه طي آن 3700 نفر را بازگردانده كه 2100 نفر از آنها اتباع سوييس يا مقيم سوييس بوده و 1600 نفر از آنها هم اتباع كشورهاي خارجي بوده كه از طريق سوييس به كشورهاي خود رفته‌اند. 170 نمايندگي سياسي و كنسولي سوييس در سراسر جهان به اتباع سوييس كه به خاطر شيوع ويروس كرونا نتوانسته تاكنون به كشور بازگردند، كمك مي‌كند.
اين كشور تعدادي مبتلايان به ويروس كرونا در خارج را هم براي مداوا پذيرفته است كه به ‌طور مثال تاكنون 140 خارجي مبتلا به اين ويروس در بيمارستان‌هاي سوييس در حال مداوا هستند. به دنبال درخواست ايتاليا از سوييس براي كمك، اين كشور در حال مذاكره است تا كمك‌هايي ضروري به ايتالياي بحران زده ارسال كند.
مقامات اين كشور به مناسبت تعطيلات ايام عيد پاك در سوييس نيز اقداماتي را عملي خواهند كرد و حتي يك تونل 17 كيلومتري در كنار مرز شمال ايتاليا را با هدف جلوگيري ورود افراد مقيم ساير استان‌ها را خواهد بست تا از ورود اين افراد به ساير مناطق جلوگيري كند. البته در سوييس صداهايي شنيده مي‌شود كه خواهان اجباري كردن استفاده از ماسك براي افراد در زمان خريد از فروشگاه‌ها هستند، اما وزير بهداشت سوييس اعتقاد دارد ماسك براي پرسنل بيمارستان‌ها است و براي افراد سالم سودي ندارد، چرا كه نمي‌تواند مانع از ابتلاي افراد به ويروس شود و در سطح بين‌المللي اثبات نشده كه ماسك مي‌تواند مانع از ابتلا افراد به ويروس كرونا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون