• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4616 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين

معاون رييس‌جمهوري خبر داد:

حمايت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرايط شيوع كرونا

معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از حمايت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرايط شيوع كرونا خبر داد.
«معصومه‌ ابتكار» معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ايلنا، در تشريح وضعيت زنان سرپرست خانواده و وضعيت مشاغل آنها در شرايط اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي گفت: معاونت زنان از بدو بحران كرونا در كشور، مكاتباتي را براي وضعيت مشاغلي كه محتمل بود تعطيل شوند، انجام داد. اين مكاتبات با معاون اول رييس‌جمهور صورت گرفت و در راستاي اقشار آسيب‌پذير زنان به ويژه زنان سرپرست خانوار بود، به خصوص آن دسته كه از كمك‌‌هاي معيشتي استفاده نمي‌كنند.  وي در ادامه افزود: معاون اول رييس‌جمهور دستور خوبي روي اين نامه به وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي داد. ما از آقاي شريعتمداري پيگيري كرديم و ايشان توضيحات لازم را براي روند كار، بسته‌هاي معيشتي براي اين اقشار و اقداماتي كه از توجه آنها به زنان سرپرست خانوار نشات مي‌گيرد، ارايه داد.
ابتكار در پاسخ به اين پرسش كه اين بسته‌ها شامل چه موادي مي‌شوند، بيان كرد: ريز اطلاعات اين بسته‌ها را بايد از وزارت كار پيگيري كرد. معاونت زنان بر مبناي تكليف خود در قبال اقشار آسيب‌پذير زنان، اقدام لازم را انجام داده و مستمر هم پيگيري و گزارشات را دريافت مي‌كنيم. همچنين معاونت به استان‌ها ابلاغ كرده است كه در اين شرايط به اين اقشار توجهي مضاعف شود.
معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهور‌، بيان كرد: از اقدامات ديگر بسيج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توانمندسازي اقتصادي و مشاغل خانگي بود كه امكانات خياطي داشتند. از آنها براي توليد ملزومات بهداشتي و ماسك‌ دعوت شد. افرادي كه مي‌توانستند فعاليت خود را در اين حوزه‌ها متمركز كنند، استقبال كردند و توانستند پويايي تجارت خود را در اين وضعيت حفظ كنند و به جاي توليدات قبلي به روي نيازهاي شرايط كنوني تغيير مسير دهند. اغلب كساني كه اين امكانات را داشتند، پاي كار آمدند كه از جمله به توليد ۲ ميليون قطعه ماسك و گان در يك مرحله منجر شد. يعني از ظرفيت زنان سرپرست خانوار استفاده كرده و آنها نيز در خط مدافعان سلامت قرار گرفتند.
وي در ادامه گفت: در تمام استان‌ها اين قبيل اقدامات صورت گرفت و خوشبختانه بازار خوبي را براي زنان سرپرست خانوار ايجاد كرد. منتها، تغيير كاربري كارگاه‌هاي آنها در زمان كوتاه و بحث استاندارد لوازمي كه توليد مي‌كرده‌اند، مشكلي بود كه بايد با جديت به آن مي‌پرداختيم.
ابتكار اشاره كرد: در اين راستا در مدلي كه اجرا مي‌شود، معاونت رياست‌جمهوري در امور زنان و خانواده كارفرما است، جهاد دانشگاهي و دو نهاد غيردولتي مجري هستند. وزارت كشور و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز ناظر اجراي برنامه هستند.
معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري در پاسخ به اين پرسش كه زنان سرپرست ‌خانواري كه هم‌اكنون تحت پوشش طرح توانمندسازي معاونت نيستند، چگونه رصد مي‌شوند؟گفت: اين از مشكلاتي است كه مجدانه سعي مي‌كنيم تا برايش چاره‌انديشي كنيم. در حال حاضر كارگروهي تشكيل شده و يك برنامه ملي اقدام و عمل تصويب كرده است. طبق اين مصوبه، براي هر دستگاهي، تكليفي براي زناني كه سرپرستي خانوارها را برعهده دارند، تعيين شده و البته رصد موضوع در سطح ملي به وزارت كار محول شد. آن‌ وزارتخانه مي‌تواند از درگاه جامعه ايرانيان افراد را شناسايي كند.
وي افزود: همچنين معاونت امور زنان و خانواده و وزارت كار، تفاهم‌نامه‌اي دارند كه درگاهي براي تجميع اطلاعات زنان سرپرست خانوار در كشور ايجاد شود. اين درگاه امكاني را فراهم مي‌كند تا زنان در سطح استاني، شهري و روستايي رصد شوند و مشمول حمايت قرار گيرند. اين كار بسيار مهمي است، زيرا خيلي از مواقع تجربه كرديم كه اطلاعات دقيقي از وضعيت زنان سرپرست خانواده وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون