• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4617 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ فروردين

چشم‌هاي نگران فعالان حيات‌وحش به اقدامات محيط زيست خيره مانده

ايران به توران رسيد اما ...

گروه اجتماعي | پس از آنكه كيفيت بيهوش كردن سه يوزپلنگ محصور در پارك پرديسان تهران براي انتقال به پارك ملي توران در سمنان در روزهايي كه كرونا همه‌چيز را تحت‌الشعاع قرار داده بود، خبرساز شد برنامه‌هاي مختلف خبري در صدا و سيما پخش شد تا اين موضوع را موجه جلوه دهد. علاوه بر اين فيلمي منتشر شد كه در آن «ايران» يوزپلنگ ماده و جوان به منطقه محصور واقع در پارك ملي توران منتقل شده است. در اين فيلم به ناگاه اين گربه‌ساز خجول از آن محفظه انتقال بيرون مي‌جهد. همين رفتار خود پرسشي را به همراه داشته كه آيا چنين رفتاري از او نشانه مثبتي است؟
به هر حال سازمان محيط زيست برنامه‌اي را اجرايي كرد كه بيش از آنچه براي نجات يوزپلنگ‌هاي در معرض انقراض باشد بحث يك بودجه قابل توجه است. بودجه‌‌اي كه احتمالا دو اداره كل سمنان و يزد براي جذب آن تدارك ديده‌اند.
از آنجا كه دو زيستگاه عمده يوزپلنگ آسيايي در يزد و سمنان واقع شده دو اداره كل محيط زيست سمنان و يزد خود را ذي‌صلاح مي‌دانند كه براي پروژه اسارت در تكثير اين سه يوزپلنگ را در اختيار بگيرند و از اين طريق بودجه تخصيص‌داده شده براي تكثير در اسارت را جذب استان خود كنند.
در چنين شرايطي مشخص نيست چه چشم‌اندازي در انتظار اين سه يوزپلنگ محصور باشد. در روزهاي اخير شهاب‌الدين منتظمي مدير دفتر حفاظت و مديريت حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط زيست در تلويزيون ظاهر شد و از اين اقدامات و همين‌طور كيفيت بيهوش‌كردن و انتقال دفاع كرد. اما به ميزاني كه به او فرصت اظهارنظر داده شد به ايمان معماريان، دامپزشك حيات‌وحش كه منتقد اين كار بود فرصت نقد و تحليل اين كار داده نشد.
حالا در چنين شرايطي امير عبدوس، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان از انتقال موفق «ايران» تنها يوزپلنگ در اسارت با قابليت تكثير كشورمان به استان سمنان و زيستگاه اصلي اين يوز خبر داده و به ايسنا گفته است: اين انتقال موفق در پي يك كار كارشناسي شده كه مطالعه آن بيش از 6 ماه به طول انجاميده، اجرايي شده و خوشبختانه فرآيند انتقال ديشب با موفقيت انجام شد.
او با بيان اينكه به دليل حساسيت محيط زيست كار مطالعاتي اين طرح زمانبر شد، افزود: مطالعات مكان‌يابي، نگهداري و بحث تكثير در اسارت اين يوز به‌طور دقيق انجام شده است.
مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان با بيان اينكه «ايران» يوزپلنگ منتقل شده يك يوز ماده جوان است خاطرنشان كرد: اين يوزپلنگ تنها يوز در اسارتي است كه قابليت تكثير در اسارت را نيز دارد.
او همچنين با بيان اينكه اين يوزپلنگ در حقيقت به زيستگاه خود بازگشته، ادامه داد: «ايران» پيش‌تر از همين زيستگاه توران كه مهم‌ترين زيستگاه يوزپلنگ آسيايي در ايران و جهان است گرفته شده و اينك نيز به همان زيستگاه منتقل شده است.
عبدوس با اشاره به انجام فرآيند انتقال اين يوزپلنگ آسيايي در شب گذشته گفت: فرآيند بيهوشي و انتقال يوز با موفقيت و با حضور كارشناسان و متخصصان خبره انجام و خوشبختانه هيچ مشكلي هم به وجود نيامد.
او با اذعان به اينكه در حال حاضر حال «ايران» كاملا خوب است، اظهار كرد: از قبل يك مكان و سايت براي نگهداري و تكثير در اسارت يوزپلنگ بر اساس استانداردهاي بالا مشخص شده است و هم‌اكنون اين يوز به اين مركز تحقيقات بين‌المللي يوزپلنگ آسيايي نگهداري مي‌شود.
مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان از برنامه‌ريزي براي انتقال دو يوزپلنگ معروف «دلبر» و «كوشكي» به اين مركز تحقيقات در آينده نزديك خبر داد و گفت: «دلبر» و «كوشكي» دو يوزپلنگ 10 و 12 ساله هستند كه براي تكميل مركز تحقيقات بين‌المللي يوزپلنگ آسيايي توران به آنجا منتقل مي‌شوند.
دكتر عبدوس در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه برخي از دوستداران حيات وحش نگران وقوع حوادثي نظير انتقال گورخرهاي ايراني به زيستگاه پارك ملي كوير هستند براي رفع اين دغدغه چه اقداماتي انجام مي‌شود، اضافه كرد: در انتقال «ايران» به زيستگاه قبلي آن زير نظر يك تيم خبره و متخصص از برجسته‌ترين كارشناسان محيط‌زيست انجام شده و علاوه بر آن كارشناسان محيط‌زيست استان نيز در اين انتقال همكاري داشتند و جاي هيچ نگراني نيست.
وي تصريح كرد: فرآيند انتقال اين يوزپلنگ ايراني بدون هيچ‌گونه خطايي و با موفقيت انجام شده و حال يوزپلنگ منتقل شده نيز كاملا خوب است.
اين يوزپلنگ آسيايي كه «ايران» نامگذاري شده بعد از بيهوشي و انتقال در مركز تحقيقاتي يوزپلنگ آسيايي در توران شاهرود چشم گشود. اين يوز ايراني كه مدتي را در پارك پرديسان بوده، پيش‌تر از همين زيستگاه توران در شاهرود زنده‌گيري شده بود و در حقيقت بعد از مدت‌ها به زيستگاه اصلي خود در استان سمنان كه بزرگ‌ترين و مهم‌ترين زيستگاه گونه در خطر انقراض يوزپلنگ آسيايي يا يوز ايراني است، بازگشته است.
اما مشخص نيست كه دو يوزپلنگ ديگر يعني «دلبر» و «كوشكي» چه سرنوشتي خواهند داشت و آيا ممكن است آنها را به يزد منتقل كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون