• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4622 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

ويروس كرونا چيست ؟

ويروس كرونا خانواده بزرگي از ويروس‌هاست كه از ويروس سرماخوردگي معمولي تا عامل بيماري‌هاي شديدتري همچون سارس، مرس و كوويد ۱۹ را شامل مي‌شود. اين خانواده بزرگ ويروس‌ها در دهه 60 ميلادي شناسايي شدند. ويروس كرونا به‌طور طبيعي در پستانداران و پرندگان شيوع مي‌يابد، اما تاكنون هفت نوع از خانواده ويروس كرونا شناسايي شده كه آخرين آن‌، ويروس كرونا و عامل بيماري كوويد 19 بود كه در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چين با همه‌گيري در انسان شيوع پيدا كرد.
خانواده ويروس كرونا هميشه از گونه حيواني به گونه ديگري منتقل شده است. از ۴۰ گونه مختلف خانواده ويروس كرونا، تاكنون هفت گونه منتقل شده به انسان شناسايي شده است. برخي از انواع اين ويروس، به دستگاه تنفسي حمله كرده و گاهي علايمي در روده و معده بدن ميزبان ايجاد مي‌كند. علايم ويروس كرونا در ريه، معمولا به شكل ذات‌الريه ظاهر مي‌شود. انواع ديگري از اين ويروس مانند سارس، مرس و كوويد 19 با علايمي شديدتر همراه است. ويروس سارس كه تصور مي‌شود از خفاش به انسان منتقل شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپيدمي جهاني سارس را رقم زد و حدود 800 قرباني داشت. مرس، گونه‌اي جديدتر از اين ويروس بود كه در سپتامبر ۲۰۱۲ در عربستان سعودي شناسايي و به مرگ فرد مبتلا منجر شد. اين ويروس در همان سال، بيش از 850 قرباني در خاورميانه گرفت. كوويد 19 هم در دسامبر ۲۰۱۹، در شهر ووهان چين شناسايي شد كه تا امروز و ظرف 4 ماه گذشته بيش از يك ميليون و 700 هزار نفر از جمعيت 230 كشور جهان به آن مبتلا شده‌اند.
30 بهمن ماه سال گذشته به‌دنبال اعلام رسمي فوت دو بيمار در قم خبر ورود ويروس كرونا به كشور هم تاييد شد و از آن پس تا امروز بيش از 73 هزار نفر از هموطنان به اين بيماري مبتلا شده‌اند و ظرف اين مدت دولت با اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي براي كل كشور و محدوديت هاي تردد بين‌استاني از بايت كاهش مسافرت‌هاي غير ضروري و همچنين طرح فاصله‌گذاري هوشمند در تمام استان‌ها به غير از استان تهران تلاش كرده شيوع ويروس كرونا را كنترل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون