• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4622 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

پاداش‌هاي كي‌ روش و اسناد فيفا و آنچه ما مي‌بينيم ولي باورمان نمي‌شود

عجايب ‌المخلوقات

علي ولي‌اللهي

ماجراي ريز قرارداد كي‌روش با فدارسيون فوتبال ايران هميشه محل سوال بوده است. چراكه هيچگاه اين قرارداد به صورت رسمي منتشر نشد و برآوردها بيشتر بر پايه حدس و گمان و اخباري بود كه از فدراسيون درز مي‌كرد. مثلا هر دو رييس سابق فدراسيون يعني كفاشيان و تاج هيچ‌وقت به رقم دقيق قرارداد كي‌روش اشاره نكردند و هميشه لفظ حدودا را در كلمات‌شان به كار مي‌بردند. بعد از جدايي كي‌روش از تيم ملي كه همراه بود با ناكامي ايران در جام ملت‌هاي آسيا، كي‌روش از فدراسيون فوتبال ايران بابت پرداخت نشدن مطالباتش شكايت كرد و رييس وقت فدراسيون تاكيد كرد به دليل تحريم‌ها نتوانسته طلب سرمربي سابقش را پرداخت كند. اين شكايت كي‌روش البته در راستاي گله هميشگي او از نبود پول و امكانات بود. به هر حال كي‌روش از تيم ملي ايران جدا شد و شغل جديدي در كلمبيا به دست آورد اما اين جدايي هرگز به معناي پايان ارتباط او با فوتبال ايران نبوده است. امروز و بعد از گذشت تقريبا يك سال و نيم از لحظه‌اي كه مرد پرتغالي رو به دوربين مچ‌بند منقش به پرچم كشورمان را در هواپيما بوسيد و خاك ايران را ترك كرد، گزارش‌هاي جديدي منتشر شده كه به قرارداد كي‌روش و پرداختي‌ها به او پرداخته و ابعاد تازه‌اي از اين مساله را برملا كرده است.

طلب از فيفا
اواسط سال 97 و پيش از شروع جام ملت‌ها مسعود شجاعي، كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران در يك مصاحبه اين سوال را پيش كشيد كه پاداش‌هاي ايران از حضور در دو دوره متوالي جام جهاني چه شده است؟ شجاعي در آن مصاحبه به رقم 20 ميليون دلار اشاره كرد. سوال شجاعي در حالي مطرح شد كه تقريبا از همان روزهاي بعد از جام جهاني، فدراسيون فوتبال ايران اعلام كرد طلب‌هايي نزد فيفا دارد كه مربوط به پاداش‌ ايران از حضور در جام جهاني روسيه است. بر اساس اعلام فيفا هر تيمي كه وارد جام جهاني شود و 3 بازي دور گروهي را برگزار كند، رقمي معادل 8 ميليون دلار پاداش دريافت مي‌كند. اين طلب به اضافه برخي اقلام پرداختي فيفا به فدراسيون‌هاي عضو نظير كمك مالي سالانه تبديل شد به موتيف اظهارات مديران ارشد فوتبال در ايران. در يك سال و نيم گذشته هر گاه بحث بي‌پولي فدراسيون پيش كشيده شده از رييس و دبيركل تا افراد رده پايين‌تر همه به طلب‌هاي ايران از فيفا اشاره كردند كه به دليل تحريم‌هاي امريكا بلوكه شده است. بخش ديگري از طلب‌هاي فوتبال ايران از فيفا نيز مربوط به باشگاه‌هاي ايراني مي‌شد كه بازيكناني در جام جهاني داشته‌اند. طبق فرمولي كه خود فيفا براي محاسبه درآمد باشگاه‌ها در ايام جام جهاني منتشر كرده بود، قرار شد رقمي حدود دو ميليون و پانصد هزار دلار به باشگاه‌هاي ايراني برسد. بر اساس همين طلب ادعايي فدراسيون فوتبال بارها و بارها از بانك مركزي درخواست كرد، اعتباري 10 ميليون دلاري را به فدراسيون اختصاص دهد تا در آينده و با باز شدن مسير رسيدن پول‌ها به دست فدراسيون اين وام تسويه شود كه البته هيچگاه مورد موافقت بانك مركزي قرار نگرفت. البته تاج براي جور كردن اين پول سراغ وزارت ورزش و جوانان هم رفت كه باز هم بي‌نتيجه ماند. محمدرضا داورزني، معاون وقت وزير در پاسخ تاج گفته بود، پرداخت چنين مبلغي در توان وزارت ورزش و جوانان نيست.

پرداخت طلب كي ‌روش و ويلموتس
يكي از دغدغه‌هاي فدراسيون فوتبال در اين سال‌ها پرداخت مطالبات مربيان خارجي‌اش بوده است. فروردين سال گذشته خبر شكايت كي‌روش از فدراسيون فوتبال ايران رسانه‌اي شد. مرد پرتغالي بابت قراردادش بعد از جام جهاني و نشستن روي نيمكت تيم ملي ايران در جام ملت‌هاي آسيا مبلغ 900 هزار دلار طلب داشت كه با وجود گذشت چند ماه هنوز تسويه نشده بود. كي‌روش در آن برهه علاوه بر شكايت، حمله كلامي سنگيني نيز عليه تاج به راه انداخت و او را فردي بي‌مسووليت و بدقول ناميد. اما تاج كه در آن زمان تازه به عنوان نايب‌رييسي كنفدراسيون فوتبال آسيا رسيده بود، پاسخ اظهارات كي‌روش را اينگونه داد:«ما ۹۰۰ هزار دلار به كي‌روش بدهكار هستيم ولي اين پول را از طريق‌ اي اف سي پرداخت كرديم اما به حساب او نرفته است. بعد از رفتن من به مالزي، راهي پيشنهاد كرديم كه پول را به حساب او با يك روش ديگر منتقل كنيم. اگر كي‌روش شكايت هم كند، نتيجه همين مي‌شود كه الان وجود دارد.» بعد از ماجراي شكايت كي‌روش و تهديد فدراسيون به شكايت مشابه سر و كله ويلموتس پيدا شد. آمدن مرد بلژيكي از همان ابتدا با معضلي به نام «نحوه پرداخت دستمزد» همراه بود و سوالات زيادي را به وجود آورد. بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني نزديك بود و هيچ كس نمي‌خواست روي آينده تيم ملي ريسك كند. در تير ماه سال گذشته رييس فدراسيون فوتبال يعني مهدي تاج در يك برنامه تلويزيوني وقتي بحث به نحوه پرداخت دستمزد سرمربي و مسائل ملي كشيده شد به صراحت گفت:« ۱۰ ميليون دلار از فيفا طلب داريم و نمي‌توانيم بگيريم. فيفا در آخرين نامه‌اش اعلام كرد، نتوانستيم هيچ بانكي را قانع كنيم كه پولتان را حواله كند. آن هم به خاطر تحريم‌هاي ناعادلانه است. وزارت ورزش مي‌تواند محكم وسط بيايد و جلوي اين مسائل بايستد. حرف ما اين است كه ۱۰ ميليون دلار طلب از فيفا و ۳ ميليون دلار طلب از AFC را بگيريم. يك پيشنهادي داديم. از آنها خواستيم پول ما از فيفا به كنفدراسيون فوتبال آسيا بيايد تا به پولمان برسيم.»
اما با همه اين تفاسير ويلموتس در ميانه راه به دليل آنچه پرداخت نشدن مطالباتش عنوان كرد، قيد حضور در تيم ملي را زد. ويلموتس پيش از بازي با عراق در آبان سال گذشته در تركيه ماند و گفت تا پولش را نگيرد به ايران نمي‌آيد. تاج نيز با كمك گرفتن از هلدينگ شستا بخشي از طلب ويلموتس را پرداخت كرد اما در نهايت كار به جدايي و شكايت و شكايت‌كشي رسيد. اين در حالي بود كه در مهر ماه همان سال تاج با ارسال نامه‌اي رسمي به اينفانتينو از او درخواست كرده بود، پول‌هاي ايران پرداخت شود. در آن نامه آمده بود:«انتظار من و خانواده بزرگ فوتبال كشور از جنابعالي اين است كه به هر شكل ممكن دستور فرماييد، وجوه فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران از طرف فيفا يا به كنفدراسيون فوتبال آسيا پرداخت شود يا بانكي را متقاعد كنيد تا اين مهم جهت انتقال مرتفع شود. منتظر مساعدت و پاسخ فوري حضرتعالي در اين باره هستيم.»

كدام پول؟ كدام طلب؟
با وجود تاكيدات تاج بر داشتن طلب از فيفا اما هر چه به اواخر سال گذشته نزديك‌تر شديم، اظهارات ضد و نقيض در رابطه با مبلغ اين طلب بيشتر شد. كار به جايي رسيد كه برخي از رسانه‌ها اصلا وجود چنين پولي را زير سوال بردند. ابتدا برخي از رسانه‌ها اعلام كردند، فيفا ادعاي فدراسيون فوتبال را رد كرده و در ادامه ابراهيم شكوري ميزان طلبكاري فدراسيون را رقمي حدود 8 ميليون دلار عنوان كرد و در ادامه علي سليماني، خزانه‌دار فدراسيون فوتبال گفت ما بيشتر مبلغ طلبكاري‌مان از فيفا را خرج كرده‌ايم و چيز زيادي از آن باقي نمانده است. اين گمانه‌زني‌ها ادامه پيدا كرد تا اينكه در همين دو، سه روز اخير خبرگزاري تسنيم گزارشي منتشر كرد و در آن با افشاي سند پرداختي‌هاي فيفا به فدراسيون فوتبال ايران مدعي شد، فدراسيون ايران بابت پاداش‌هاي صعود به جام جهاني تقريبا هيچ طلبي از فيفا ندارد. تسنيم بر اساس اسناد در اين رابطه مي‌نويسد:«مجموع دريافتي فوتبال ايران از فيفا بابت جام جهاني 2018 روسيه 9.3 ميليون دلار بود كه 8 ميليون دلار به عنوان پاداش و 1.3 ميليون دلار كمك‌ هزينه آماده‌سازي براي حضور در جام جهاني بوده است، مبالغي كه تا امروز سرنوشتي نامعلوم داشت و حالا فيفا به كمك آنهايي آمده است كه در اين خصوص سوالات متعددي داشتند.»

پاي كي ‌روش در ميان است
پيش از جام جهاني گفته مي‌شد كه در قرارداد كي‌روش آمده است كه او 10 درصد از پاداش صعود ايران به جام جهاني را دريافت مي‌كند. اين رقم همان رقمي است كه ميان سرمربي تيم ملي با رييس قبلي فدراسيون براي حضور در جام جهاني 2014 توافق شده بود. 10 درصد مبلغ 8 ميليون دلار مي‌شود 800 هزار دلار. اما اسناد منتشر شده توسط خبرگزاري تسنيم نشان مي‌دهد، بخش مهمي از پاداش تيم ملي براي حضور در جام جهاني به جيب كارلوس‌ كي‌روش رفته است؛ چيزي حدود 25 درصد. طبق اسناد فيفا يك مبلغ يك ميليون و 617 هزار و 252 دلاري با عنوان prize money head coach به حساب كي‌روش واريز شده است. همچنين پرداختي‌هاي ديگري نيز در اسناد به چشم مي‌خورد كه به حساب كي‌روش واريز شده است. از جمله 412 يورو، 503 هزار و 745 يورو و 61 هزار و 809 يورو كه در مجموع 565 هزار و 966 يورو(660 هزار و 766 دلار) مي‌شود. بنابراين مجموع دريافتي‌هاي كي‌روش كه كاملا مجزا از حقوق او بوده، مي‌شود 2 ميليون و 228 هزار و 18 دلار. نكته عجيب ديگر كه در اسناد به چشم مي‌خورد، دريافتي‌هاي همكاران كي‌روش در كادر فني تيم ملي است. برخلاف آنچه در قرارداد سرمربي تيم ملي آمده بود و در آن قيد شده بود كه پاداش ساير اعضاي كادر فني از همان 10 درصد پاداشي است كه كي‌روش مي‌گيرد اما در اسناد فيفا مشاهده مي‌كنيم كه تمام اعضاي كادر فني تيم ملي پول گرفته‌اند؛ حتي آرين قاسمي مترجم كي‌روش! بر اين اساس اوسيانو كروز: 31 هزار و 973 يورو؛ ماركار آقاجانيان: 26 هزار و 399 يورو؛ ديه‌گو گياچينو: 23 هزار و 72 يورو؛ آرين قاسمي: 19 هزار و 180 يورو؛ الكساندر لوپز: 16 هزار و 418 يورو؛ ميك مك‌درموت: 12 هزار و 7 يورو؛ ميكاييل هامبرتو: 11 هزار و 341 يورو؛ سباستين مندز: 11 هزار و 341 يورو و فيليپه دوسانتوس: 7 هزار و 628 يورو دريافت كرده‌اند كه پاداش دريافتي كي‌روش و همكارانش را به 25 درصد كل پاداش‌هاي تيم ملي رسانده است. از ديگر عجايب ليست پرداختي‌هاي فيفا پرداخت مبلغ 143 هزار و 500 دلار به ‌ترينيداد و توباگو و 92000 دلار به ونزوئلا بابت بازي دوستانه با تيم ملي فوتبال ايران بوده است! اين اسناد همچنين نشان مي‌دهد، رقمي كه فدراسيون مدام روي آن به عنوان طلب از فيفا و پاداش‌ حضور در جام جهاني تاكيد داشت، رقم خنده‌دار 8 هزار دلار است.

پاسخ فدراسيون
عصر ديروز فدراسيون فوتبال نيز دست به انتشار ليستي كه تسنيم منتشر كرده بود، زد و مدعي شد حتي يك دلار به كي‌روش اضافه پرداخت نشده است. علي سليماني در اين باره عنوان كرد:«اطلاع كافي نداشتن و بيان مطالب غيرموجه در نشر خبر پاداش كارلوس كي‌روش سبب شد نخستين بار مدارك مثبته مالي مربوطه از طريق وب‌سايت رسمي فدراسيون فوتبال منتشر شود. در نامه مورخ ۲۶ آگوست ۲۰۱۸ درخواست پرداخت مبلغ ۸۰۰ هزار دلار(بابت پاداش صعود به جام جهاني ۲۰۱۸  روسيه براساس قرارداد منعقد شده و با تاخير پرداخت يك‌ساله) به همراه دو قسط آخر حق‌الزحمه كي‌روش به مبلغ ۷۰۰ هزار يورو(با تاخير پرداخت ۶ ماهه) كه مجموع آن با تبديل مبلغ يورو به دلار جمع به مبلغ يك ميليون و ششصد و هفده هزار و دويست و پنجاه و دو دلار كه از سوي فيفا از حساب في‌مابين كسر و به حساب كارلوس كي‌روش واريز شده است. ساير پرداخت‌ها به كادر فني و دستياران ايراني و خارجي كي‌روش نيز به همين منوال بابت حقوق و پاداش بر اساس قراردادهاي في‌مابين بوده است. بر همين اساس در پايان تاكيد مي‌شود حتي يك دلار مازاد بر قرارداد به هيچ شخص حقيقي و حقوقي پرداخت نشده است. همان طور كه در بالا گفته شد، مبالغ فوق نيز با تاخير چند ماهه به حساب كادر تيم ملي بزرگسالان اعم از سرمربي و ساير نفرات واريز شده است.» ادعاي سليماني اما همچنان سوالات زيادي را به وجود مي‌آورد؛ از جمله دو سوال مهم: اول اينكه چطور فيفا حقوق و پاداش كي‌روش را در يك رديف قرار داده و عنوان prize را روي آن گذاشته است؟ و دوم اينكه تاج در مصاحبه‌اي بعد از شكايت كي‌روش گفته بود، طلب كي‌روش از محل طلب‌هاي ما از AFC پرداخت مي‌شود نه از طريق فيفا.

پاسخ كي‌ روش
كارلوس كي‌روش اولين نفري بود كه به ادعاي تسنيم واكنش نشان داد. كي‌روش در پستي اينستاگرامي به زبان فارسي نوشت:« ۱- بعد سپري كردن متعهدانه ۸ سال از زندگي خود در تيم ملي، اجازه دهيد اين هواداران ايراني باشند كه ارزيابي و تقدير خود را از خدمات، تعهد، صداقت، وفاداري و دستاوردهاي من به فوتبال ايران را انجام دهند. بالاتر از آنها فقط خدا مي‌تواند در مورد اعمال و تصميمات من قضاوت كند.
۲- تمام افرادي كه من افتخار و امتياز اين را داشتم كه با آنها همكاري كنم، مخصوصا اعضاي كادر و بازيكنانم، آنها منبع الهام من بودند. همچنين هواداران فوتبال ايران انگيزه من بودند. بدون همه آنها، موفقيت و دستيابي به همه دستاوردها و ايجاد ميراثي كه ما در طول آن روزهاي باشكوه طلايي به همراهي يكديگر خلق كرديم، ممكن نبود.
۳- مراتب قدرداني و تشكر خود را به تك تك‌ آنها بابت فداكاري، شايستگي، اخلاق كار، صداقت و وفاداري به موفقيت تيم ملي اعلام مي‌كنم. من معتقدم هواداران ايراني مثل هميشه به اعضاي كادر من، بازيكنان من و در كل همه ما كاملا اعتماد دارند و در مورد اخلاق‌مداري و حرفه‌اي‌گري، صداقت و شخصيت ما هيچ شكي نيست.
۴- همه مي‌دانند چه افرادي هميشه پشت آن خبر خاص بوده‌اند. طبق معمول، آنها فقط به عنوان انگشت‌هاي آلوده و به نمايندگي از چهره‌هاي زشت شناخته شده هميشگي عمل مي‌كنند. همان روش‌هاي غيرمعمول، همان اقدامات ناپسند، همان رفتارهاي نادرست.
۵- آنها آنقدر زشت، قابل پيش‌بيني و متوسط هستند كه به يك نكته مي‌رسيم كه دل‌مان به حال آنان مي‌سوزد همچنين بابت تمام لطمه‌هاي نادرست و ناعادلانه‌اي كه به افرادي كه صادقانه و متعهدانه در تيم ملي كار كردند را وارد كرده‌اند، احساس درد مي‌كنيم.
۶- انتشار اين اسناد توهم‌آميز توسط آن آژانس خاص فقط يك قدم معمول كثيف است كه سعي در جلب ‌توجه و پنهان كردن بي‌كفايتي و مديريت مخرب فوتبال ايران دارد.

تاج كجاست؟
مدت‌هاست از رييس مستعفي فدراسيون فوتبال خبري نيست. مهدي تاج سال گذشته به دليل آنچه بيماري قلبي عنوان شد از سمتش كنار رفت و آخرين بار در فرودگاه فرانكفورت ديده شده است. برخي از رسانه‌ها مي‌گويند او براي سپري كردن دوران قرنطينه راهي منطقه‌اي خوش آب و هوا در كشور اسپانيا شده و از آن لحظه خبري از او در دسترس نيست جز يك استوري كه او در صفحه اينستاگرامش خطاب به منتقدان نوشت و گفت به زودي پاسخ همه را خواهد داد اما تا امروز خبري از پاسخگويي نبوده است. ماجراي پرداختي‌هاي فدراسيون به كي‌روش تحت هر شرايطي يك نتيجه‌گيري كلي دارد و آن هم اين است كه دوران مديريت تاج بر فدراسيون فوتبال جزو تاريك‌ترين و پيچيده‌ترين دوران‌هاي اين فدراسيون  به خصوص از لحاظ حسابرسي‌هاي مالي بوده است. مطالبه جامعه فوتبال، ورود نهادهاي امنيتي و قضايي به پرونده‌هاي مالي فدراسيون در زمان مديريت تاج و كفاشيان است تا مشخص شود، اوضاع از چه قرار بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون