• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4624 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين

امير حاتمي: چيزي كه باعث ناامني در منطقه خليج فارس مي‌شود، حضور غيرقانوني و متجاوزانه امريكايي‌هاست

قايق‌هاي تندرو ايراني اطراف ناو امريكايي

بامداد روز پنجشنبه شبكه الجزيره عربي در خبرهاي فوري خود از نزديك شدن شناورهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به ناو امريكايي خبر داد. چندي بعد سنتكام، مركز فرماندهي نيروهاي نظامي امريكايي در خليج فارس نيز با انتشار تصاويري ادعا كرد كه ۱۱ قايق تندرو سپاه پاسداران به ناوگان دريايي امريكا نزديك شده‌اند. سنتكام در بيانيه خود حضور اين قايق‌هاي تندرو را براي «ايجاد مزاحمت» توصيف كرد و در بيانيه‌اي مدعي شد «رفتار شناورهاي ايراني در آب‌هاي بين‌المللي در شمال خليج فارس خطرناك و تحريك‌آميز است.» بر اساس آنچه مركز فرماندهي نيروهاي نظامي امريكا در خليج فارس مدعي شده يكي از شناورهاي ايراني تا فاصله ۹ متري يكي از كشتي‌هاي گارد ساحلي امريكا پيش رفته است.» بر اساس اطلاعات موجود قريب به يك ساعت حضور نيروهاي نظامي ايران در اطراف اين ناو امريكايي ادامه داشته است. امريكايي‌ها مدعي هستند كه كشتي‌هايشان در حال عمليات مشترك با بالگردهاي آپاچي امريكايي در آب‌هاي بين‌المللي خليج فارس بوده‌اند و شناورهاي ايراني از نزديكي دماغه و انتهاي كشتي‌هاي امريكايي عبور كرده‌اند.

سايت مشرق يكي از اولين پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني داخلي بود كه اين اخبار را تاييد كرد و در گزارشي نوشت:«روز گذشته چهارشنبه ۲۷ فروردين منطقه شمال خليج فارس شاهد يك رويارويي جديد بين نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي دريايي امريكا بود. تقابلي كه از طرفي شاهد حضور حداقل ۱۱ شناور تندروي نيروي دريايي سپاه و از طرفي ديگر امريكايي‌ها حداقل يك ناوشكن و يك شناور خاص با ماموريت ويژه در خليج فارس بوديم. حضور آن شناور خاص و عمليات‌ها و تمرين‌هايي كه در چند مدت اخير توسط اين شناور انجام شده است آن را مورد توجه قرار داده و به نظر عمليات روز چهارشنبه نيروي دريايي سپاه هشداري به اين شيطنت‌ها و در چارچوب اصل دفاع از حاكميت ملي ايران در چارچوب قوانين بين‌المللي بوده است.»

همچنين خبرگزاري فارس نيز پيش از اين گزارش داده‌ بود اين اقدام، واكنشي به پروازهاي غيرقانوني و تحريك‌آميزي جنگنده‌هاي امريكايي در نزديكي‌ آب‌هاي ايران بوده است. فارس نوشت: «منابع ايراني به شبكه الجزيره قطر گفتند كه چندي پيش يك جنگنده امريكا تلاش داشت، وارد حريم هوايي كشورمان شود اما هشدار پدافند هوايي ايران موجب تغيير مسير اين جنگنده شد. اين منابع افزودند: نوع برخوردي كه با كشتي‌هاي جنگي امريكايي [در خليج فارس] شد در پاسخ به اين اقدام جنگنده امريكايي‌ها بود. اين منابع به جزييات بيشتري در اين خصوص اشاره‌اي نكردند.»

امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از معدود مقامات داخلي است كه روز گذشته به اين موضوع واكنش نشان داد. امير حاتمي كه براي قرائت پيام رييس‌جمهوري در رژه خدمت ارتش حضور داشت پس از پايان سخنراني‌اش در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالي در مورد اين اتفاق پاسخ داد. او به ادعاي امريكايي‌ها و بيانيه سنتكام در اين مورد اشاره كرد و گفت:«چيزي كه باعث ناامني در منطقه خليج فارس مي‌شود در واقع حضور غيرقانوني و متجاوزانه امريكايي‌هاست كه از آن طرف دنيا در كنار مرزهاي ما حضور يافته‌اند و از اين ادعاهاي بي‌خود هم مي‌كنند.»

او همچنين تاكيد كرد:«قطعا مردم ما بصير هستند و مي‌بينند حق با چه كسي است؛ ما در خانه خودمان هستيم و آنها از آن سوي دنيا آمده‌اند براي كشورهاي منطقه با تهديد و تحريم، مشكل درست مي‌كنند.»

بر اساس آنچه پايگاه خبري مشرق در مورد ويژگي‌ ناوها و شناورهاي امريكايي حاضر در اين رويارويي نوشته است:«شناورهاي سبك گشتي USS Firebolt و USS Sirocco از نيروي دريايي و شناورهاي سبك USCGC Maui و USCGC Wrangell از گارد ساحلي امريكا نيز در اين ماجرا حضور داشتند. ناوهاي Sirocco و Firebolt از شناورهاي گشتي كلاس Cyclone مجهز به توپ‌هاي ۲۵ ميلي‌متري، موشك استينگر، مسلسل‌هاي كاليبر ۱۲.۷ و نارنجك‌انداز ۴۰ ميلي‌متري به وزن حدود ۳۱۰ تن و سرعت ۶۵ كيلومتر در ساعت و شناورهاي Maui و Wrangell از گونه گشتي كلاس Island با وزن ۱۶۸ تن و مجهز به توپ ۲۵ ميلي‌متري و مسلسل‌هاي كاليبر ۱۲.۷ است. سرعت اين ناوها حدود ۴۵ كيلومتر بر ساعت است».

مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگويي با فاكس نيوز مدعي شده است كه امريكا در حال ارزيابي و چگونگي پاسخگويي به بهترين شكل و بهترين راه ابراز نارضايتي‌ در مورد پيشامد رخ داده است. با اين حال مشرق در مورد اين اقدام سپاه در خليج فارس مي‌نويسد:«پيامي حداقلي و البته روشن به تروريست‌هاي سنتكام و فرماندهان آنها ست. اين دور جديد رويارويي شناورهاي ايران و تروريست‌هاي امريكايي مشخصا با حضور ايالات متحده امريكا آغاز شده است و مي‌تواند دلايل مختلف منطقه‌اي داشته‌ باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون