• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4624 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين

توليت آستان قدس از تهيه دستورالعمل بازگشايي حرم رضوي خبرداد

بازگشايي بقاع متبركه در آينده نزديك

شيوع ويروس كرونا در ايران سبب شد تا علاوه بر تغيير حال و هواي نوروز باستاني و شيوه فعاليت ادارات خصوصي و دولتي، پس از سال‌ها نوع زيارت و حضور ايرانيان در بقاع متبركه نيز دستخوش تغيير شود تا جايي كه نماز جمعه كه در طول 40 سال تاريخ جمهوري اسلامي هرگز متوقف نشده بود، حالا چند هفته‌اي است كه در ايران برگزار نمي‌شود و برخي ائمه جماعات را بر آن داشته تا خطبه‌هاي نماز جمعه خود را به صورت آنلاين منتشر كنند. اين تغيير اما تنها اتفاق رخ‌داده نبود بلكه حرم امام هشتم شيعيان در مشهد و حضرت معصومه (س) در قم نيز بعد از كش‌و‌قوس‌هايي قابل توجه و مخالفت صريح توليت حرم حضرت معصومه با دستور ستاد ملي مقابله با كرونا بسته شد؛ بسته‌شدني كه البته بي‌هزينه نبود و سبب شد تا برخي تندروها در قم به بهانه زيارت به تخريب حرم پرداخته و درب‌هاي ورودي را بشكنند.

اين افراد چندي بعد بازداشت شدند و حتي برخي از آنان با انتشار كليپي در شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به اقداماتي كه مرتكب شده‌اند، ابراز پشيماني كردند. اين تعطيلي بقاع متبركه با واكنش‌هاي بسياري از سوي مقامات لشكري و كشوري همراه شد. حسن روحاني در قامت رياست‌جمهوري بيست و هشتم اسفند ماه با اشاره به اين مهم اظهار كرد: «در موضوع اجتماعات، كار بزرگي در كشور انجام شد، از علما و مراجع تشكر مي‌كنيم. اينها تحجر را شكستند. كرونا نشان داد در فقه و حوزه ما تحجر وجود ندارد و علم با دين يكي است. تعطيلي نمازجمعه آسان نيست. اينكه اماكن متبركه آن هم مانند مشهدالرضا و حرم حضرت معصومه (س) و شاهچراع بسته شوند، كار آساني نيست ولي به خاطر سلامت مردم و اينكه علم مي‌گويد بستن امروز براي سلامتي و صحت مردم ضروري است، انجام شد. اين را ائمه مي‌خواهند و مي‌گويند زيارت مستحب و سلامت مردم واجب است. اينكه درب مسجد و اماكن متبركه بسته شود، كار آساني نيست ولي وظيفه واجب بوده است. همان‌هايي كه زيارت را مستحب كردند، بستن را براي مردم واجب كردند. البته دل‌ها بايد متصل و همه مردم بايد متوجه اماكن متبركه باشند.»

حالا بيش از يك ماه از تعطيلي بقاع متبركه و نماز جمعه‌ها مي‌گذرد اما اقدامات صورت‌گرفته از سوي دولت و اظهارات رييس‌جمهوري مبني بر بازگشت تدريجي فعاليت ادارات خصوصي و دولتي به روند عادي سبب شده تا اين سوال در ميان قشر مذهبي‌تر ايران ايجاد شود كه زمان بازگشايي حرم امام هشتم شيعيان و حضرت معصومه همچنين بازگشت نمازجمعه‌ها به روال عادي خود چه زماني خواهد بود. طبيعتا پاسخ اين سوال را بايد در ميان اظهارات مقامات مسوول در ستاد ملي مقابله با كرونا جست‌وجو كرد چراكه دستور اين نهاد و البته موافقت رهبري بود كه سبب تعطيلي اين مراسم‌هاي مذهبي شد ولي روز گذشته و در اقدامي قابل توجه توليت آستان قدس رضوي از شرايط بازگشايي حرم امام رضا سخن گفت.

احمد مروي كه طي يادداشتي در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي اينستاگرام به اين مساله اشاره كرده بود، با بيان اينكه «دستورالعمل بازگشايي حرم‌هاي مطهر را با رعايت ضوابط بهداشتي به منظور ميزباني اماكن مقدس از زايران و دلدادگان تهيه كرده‌ايم»، متذكر شد: «مشاهده صحن و سراي رضوي بدون حضور زايران اين آستان بهشتي، لحظات بسيار سختي را براي ما رقم مي‌زند و هر لحظه بي‌تاب مهيا‌شدن شرايط حضور زايران و خدمت‌رساني به اين عزيزان هستيم اما در شرايط موجود حفظ سلامتي زايران حضرت رضا(ع) اولين وظيفه ماست و ضمن پيگيري جدي فعاليت‌هاي عمراني مورد نياز، تاكنون سعي كرده‌ايم از طريق رسانه ملي و فضاي مجازي بستر ارتباط معنوي ارادتمندان را فراهم آوريم.»

توليت آستان قدس رضوي در بخش پاياني اين يادداشت بدون اعلام زمان قطعي بازگشايي بقاع متبركه در ايران، خاطرنشان كرد: «خوشبختانه با هماهنگي وزارت بهداشت و با همكاري آستان‌هاي مقدس حضرت معصومه (س)، حضرت احمدبن موسي(ع)، حضرت عبدالعظيم حسني سلام‌الله عليهم اجمعين، مسجد جمكران و سازمان اوقاف، دستورالعمل بازگشايي حرم‌هاي مطهر با رعايت ضوابط بهداشتي به منظور ميزباني اماكن مقدس از زايران و دلدادگان تهيه كرده‌ايم كه ان‌شاالله با فراهم‌آمدن مقدمات لازم ميزبان زايران حرم‌هاي مطهر خواهيم بود.» پيش از آنكه مروي به اين مقوله ورود كند، احمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد در اظهاراتي كه پايگاه اطلاع‌رساني‌اش به عنوان خطبه آنلاين منتشر كرده بود، مسوولان ستاد ملي مقابله با كرونا را مخاطب قرار داده و خواستار بازگشايي حرم حضرت معصومه شده بود.

تهيه دستورالعمل براي بازگشايي بقاع متبركه از يك سو و بازگشت تدريجي ادارات خصوصي و دولتي به روند عادي و برداشته شدن ممنوعيت‌هاي ايجاد شده براي سفرهاي برون‌شهري از سوي ديگر سبب شده تا متخصصان نسبت به عواقب اين تصميمات هشدار دهند. در همين راستا روز گذشته كيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر از افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در ايران داد و تاكيد كرد كه تا بيست و نهم فروردين‌ماه بيش از 79 هزار تن به ويروس كرونا مبتلا شده و حدود 5 هزار نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون