• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4624 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين

قصاص قبل از جنايت

پروانه سلحشوري

در مرحله اول لازم است تعجب خودم را از اظهارات عجولانه مقامات شوراي نگهبان درباره تصويب دو فوريت الحاق يك تبصره به قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي ابراز و به مقامات اين نهاد يادآوري كنم كه پيش‌تر بارها و بارها و در جريان اظهاراتي مختلف، نسبت به كاستي‌هاي قانون و موانع ايجادشده مقابل شوراي نگهبان براي شفافيت حداكثري مطالبي را مطرح كرده‌اند بنابراين به عقيده من اعضاي شوراي نگهبان بايد از گام مجلس براي تحقق اين مهم سپاسگزار باشند.

در مرحله دوم لازم است به اظهارات دو عضو حقوقدان شوراي نگهبان كه تلويحا زمان طرح اين مهم را نامناسب توصيف كرده‌اند، واكنش نشان داده و تاكيد كنم اين طرح دو فوريت در زماني مناسب طرح شده است. يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي باتوجه به اقدامات صورت‌گرفته از سوي شوراي نگهبان و رد صلاحيت‌هاي گسترده، به خوبي نشان داد كه امروز مردم عملا ميان انتخاب‌هاي شوراي نگهبان، انتخاب مي‌كنند و اين شوراي نگهبان است كه با كردار مي‌تواند سرنوشت انتخابات و حتي ميزان مشاركت مردم در آن را مشخص كند.

همين اقدامات شوراي نگهبان بود كه سبب شد ميزان مشاركت چه در شهر تهران و چه به‌طور كلي در كشور با كاهش چشمگيري نسبت به دوره گذشته مواجه باشد و به‌طور قطع اين مساله بر ميزان مقبوليت نمايندگان مجلس يازدهم نيز تاثيرگذار خواهد بود. از سوي ديگر اقدامات شوراي نگهبان با ركن جمهوريت نظام جمهوري اسلامي كه ركني اساسي است نيز در تداخل است چراكه سبب كاهش مشاركت مردم و دلسرد شدن آنان از انتخابات مي‌شود.

به عقيده من آقاي كدخدايي و طحان‌نظيف كه جزو حقوقدانان شوراي نگهبان هستند، با اظهارنظر زودهنگام خود درباره تصويب دو فوريت طرح الحاق يك تبصره به قانون انتخابات عملا قصاص قبل از جنايب انجام داده‌اند. اگر اين افراد واقعا معتقد به حضور مجلس شوراي اسلامي در راس امور هستند بايد بدانند كه همين اظهارات مي‌تواند شأن و جايگاه مجلس را به زير سوال ببرد هرچند كه با بررسي روند فعلي و اقدامات صورت‌گرفته از سوي حقوقدانان شوراي نگهبان و نه علماي اين نهاد، معتقدم كه مي‌خواهند با اين مصوبه همان كاري را كنند كه با طرح مقابله با كودك‌همسري كردند؛ «ذبح»!

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون