• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4624 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين

وزارت كار اعلام كرد

ثبت 600 هزار درخواست بيمه بيكاري

نزديك به دوماه از تعطيلي كسب و كارهاي با ريسك بالا مي‌گذرد. در اين مدت دولت روش‌هاي مختلفي را براي جلوگيري از تعديل نيروها به كار گرفت و با دادن انواع وام و تسهيلات سعي در كاهش تعداد تعديلي نيروها و افراد بيكار شد. با وجود همه اقداماتي كه در ستاد مبارزه با كرونا به تصويب رسيد و تسهيلاتي كه قول پرداخت شدنش از سوي مقامات رسمي كشور داده شده‌، اما شاهد تعديل بسياري از نيروهاي شاغل تا پيش از كرونا بوده‌ايم. به‌گونه‌اي كه بر اساس اعلام وزير كار و معاون اقتصادي‌اش، حدود 600 هزار نفر متقاضي ثبت‌نام بيمه بيكاري در 20روز گذشته به سايت وزارت كار مراجعه كردند.

 

تسهيلات در صورت عدم تعديل‌

موج شيوع كرونا در كشور و الزام به كارگيري تمهيداتي براي جلوگيري از گسترش بيش از حد آن، بسياري از كسب و كارها را به دليل پر ريسك بودن‌ تعطيل كرد. با وجود اينكه كشور روزهاي سختي رادر سال‌هاي 97 و 98 پشت سر گذاشت‌، همگان بر اين باور بودند كه ممكن است تعطيلي كسب و كارهايي كه عمدتا خدماتي هستند، به بيكاري شديد و تعديل‌هاي پي در پي بينجامد. در اين راستا حسن روحاني و محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دستور دادند 75 هزار ميليارد تومان تسهيلات، صرفا به بنگاه‌ها و كسب و كارهايي اختصاص يابد كه اطمينان حاصل شده باشد كارگران خود را از ابتداي اجراي برنامه‌هاي كنترلي مقابله با كرونا اخراج نكرده‌اند و پس از دريافت تسهيلات نيز اقدام به اخراج كارگران خود نخواهند كرد. اما اختصاص تسهيلات به بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي آسيب ديده از كرونا تنها به 75 هزار ميليارد تومان تسهيلات منتهي نمي‌شود، چراكه چندي پس از اعلام واگذاري اين تسهيلات، شريعتمداري از اختصاص 5 هزار ميليارد تومان ديگر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي براي پرداخت مقرري بيمه بيكاري به كارگران بيكار شده خبر داد و افزود: « 14هزار ميليارد تومان نيز در حوزه درمان هزينه مي‌شود كه اميد است بخشي از اين مبلغ به حوزه درمان سازمان تامين اجتماعي اختصاص يابد.» با وجود تاكيد شريعتمداري مبني بر اينكه كارگران در 10 رسته شغلي كه اشتغال آنها تحت تاثير شيوع كرونا قرار گرفته‌، مورد حمايت واقع مي‌شوند، گفت: « بيش از 600 هزار نفر در سامانه بيمه بيكاري ثبت‌نام كرده‌اند. روند افزايش بيكاري در تمامي كشورها نگران‌كننده است و در ايران نيز پيش‌بيني‌هاي لازم براي حمايت از برخي كارگران كه بر اثر شيوع ويروس كرونا بيكار شده‌اند، انجام شده است.» حجت ميرزايي، معاون امور اقتصادي وزارت كار نيز با تاييد تعداد افراد بيكار شده به واسطه ويروس كرونا گفت: «در۲۰ روز گذشته دست‌كم چيزي نزديك به ۶۰۰ هزار نفر از كارگراني كه از كار بيكار شده‎اند و عمدتا مربوط به بخش خدمات هستند به سامانه صندوق بيمه بيكاري مراجعه و درخواست برقراري مقرري بيكاري را ارايه كرده‌اند.»

 

احتمال بيكاري 4 ميليون نفر

چندي پيش نيز علي ربيعي، سخنگوي دولت از احتمال بيكاري 4 ميليون نفر پس از كاهش سختگيري‌ها و مهار كرونا خبر داده بود. بر اساس گفته‌هاي او بيش از ۱۲ ميليون كارگر در بخش خدمات مشغول به كارند و آثار اوليه بيكاري در ۱۰ رسته‌اي كه بلافاصله با شيوع بيماري دچار تعطيلي شدند، هويداست. او در يادداشتي با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر نزديك به 3.3 ميليون نفر از شاغلان رسمي به‌طور مستقيم در معرض آسيب قرار دارند، افزود: «در استراتژي دولت در دوره شيوع كرونا، حفظ سلامت و جان مردم در اصل قرار گرفته و همراه با آن تامين مايحتاج زندگي روزمره و معيشت در چارچوب سلامت بنا نهاده شده است. حفظ سياست سلامت‌محور نيازمند پايه‌هاي قوي اقتصادي علاوه بر بحث بهداشت و سلامت و حفظ زندگي چند دهك است كه بر اثر بيكاري و كاهش درآمد اجتناب‌ناپذير دچار بحران مي‌شوند. گرچه اقتصاد ايران همچون همه كشورهاي جهان به ناچار كرونايي شده و قبل از آن البته ويروس تحريم بر جانش افتاده بود، اما نمي‌توان از تاثير شيوع كرونا بر اقتصاد ايران كه گفته شده, رشد اقتصادي جهان را سال 2020 به ميزان 1.2 تا 1.5 درصد كاهش خواهد داد، بر حذر ماند.» نوشته سخنگوي دولت در حالي است كه صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني مي‌كند كه ميزان بيكاري ايران در سال 2020 از 13.6 به 16.3 درصد برسد. افزايش سه درصدي تعداد بيكاران به دليل تاثيرات گريزناپذير كرونا بر فعاليت‌هاي بنگاهي است، اما نبايد از اين نكته غافل شد كه تعداد بيشتر بيكاران در بخش خدمات خواهند بود؛ بخشي كه بيشترين تعداد شاغل را در كشور با 49.6 درصد در اختيار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون