• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4625 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۱ فروردين

جهان در پساكرونا؛

«كرونا» بيماري بومي دنيا مي‌شود

مسعود مرداني، متخصص بيماري‌هاي عفوني تاكيد كرد: بعد از ابتلاي ۳۰ تا ۷۰ درصد جمعيت جهان به كرونا، اين بيماري به عنوان بيماري بومي جهان شناخته خواهد شد.

دكتر مرداني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت زندگي با وجود بيماري كرونا گفت: بايد توجه كرد كه بعد از اينكه ۳۰ تا ۷۰ درصد جمعيت جهان به كرونا مبتلا شدند، ديگر اين بيماري به عنوان بيماري بومي جهان محسوب مي‌شود و مانند بيماري‌هايي چون سرماخوردگي، آنفلوآنزا و... انتظار وقوع آن را داريم.

او افزود: بر همين اساس به نظر مي‌آيد اين اتفاق طي 8 تا ۹ ماه ديگر رخ خواهد داد و ۳۰ تا ۷۰ درصد جمعيت جهان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. بنابراين نمي‌توان همه ساله چنين محدوديت‌هايي را داشته باشيم؛ چراكه اين بيماري يك بيماري روتين خواهد شد.

مرداني همچنين در اين باره توضيح داد: بر اين اساس بايد با رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كنيم. در عين حال براي عرضه واكسن حداقل يك‌سال ديگر، زمان نياز است.

او تاكيد كرد: بنابراين كرونا يكي از بيماري‌هاي روتين در دنيا محسوب خواهد شد، مانند ساير بيماري‌ها چون جذام، سرطان و...، اما وقتي عده زيادي به اين بيماري مبتلا شدند، در برابر آن ايمن مي‌شوند و ديگر مبتلا نخواهند شد و در نتيجه بيماري را به سايرين منتقل نمي‌كنند. بر همين اساس بيماري كرونا نوعي بيماري عادي محسوب مي‌شود و نگراني ندارد. در عين حال اميدواريم تا آن زمان درمان كرونا مشخص شود.

مرداني درباره برخي گزارش‌هاي مبني بر ابتلاي مجدد كرونايي‌ها به اين بيماري گفت: ابتلاي مجدد در تمام افراد ديده نمي‌شود و به‌طور كلي ۱۴ درصد افراد ممكن است، دچار ابتلاي مجدد شوند كه احتمالا هم به نوع خفيف بيماري مبتلا خواهند شد.

در همين حال سازمان جهاني بهداشت خبر داده است كه شواهدي مبني بر مصونيت بهبوديافتگان كرونا وجود ندارد و تاكيد كرده دلايلي كه ثابت كند بهبوديافتگان كوويد-۱۹ در برابر اين بيماري مصونيت پيدا كرده‌اند، وجود ندارد.

دولت انگليس اقدام به خريداري ۳.۵ ميليون تست سرولوژي به منظور اندازه‌گيري سطح آنتي‌بادي در پلاسماي خون كرده، اما يكي از كارشناسان ارشد سازمان جهاني بهداشت هشدار داده است: در حال حاضر هيچ مدركي وجود ندارد دال بر اينكه اين تست‌هاي آنتي‌بادي بتوانند نشان دهند فردي كه قبلا به كرونا مبتلا شده دوباره نمي‌تواند آلوده شود.

بسياري از تست‌هاي به كار گرفته شده آزمايش‌هاي خون مشابه با تست فوري HIV است و افزايش سطح آنتي‌بادي را كه بدن براي مقابله با ويروس به كار مي‌گيرد، ارزيابي مي‌كند.

به گفته كارشناسان اين سازمان در بسياري از كشورها تست‌هاي تشخيص فوري سرولوژيك روشي براي سنجش مصونيت تلقي مي‌شود، اما در حال حاضر مدركي وجود ندارد كه تاييد كند استفاده از تست‌هاي سرولوژيك نشان‌دهنده مصونيت فرد در برابر عفونت يا آلودگي مجدد است.

به گزارش اسكاي‌نيوز، كارشناسان سازمان جهاني بهداشت تاكيد كردند: تست‌هاي آنتي‌بادي سطح آنتي‌بادي را اندازه‌گيري كرده و به اين مفهوم نيست كه وجود آن در بدن فرد را در برابر آلودگي مصون مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون