• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4625 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۱ فروردين

درب بسته خانه ايكوموس ايران

گروه اجتماعي| روز جهاني بناهاي تاريخي، ابتكار شورايي است به نام شوراي بين‌المللي بناها و محوطه‌هاي تاريخي يا ايكوموس. ۱۸ آوريل هر سال با تلاش اين كميته جهاني، رويكردي جديد براي حفظ محوطه‌ها و بناهاي فرهنگي سراسر جهان ارايه مي‌شود و شعار سال ۲۰۲۰، فرهنگ، ميراث و مسووليت اشتراكي است. اين شعار در حالي به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ انتخاب مي‌شود كه در ايران، خانه قوام‌الدوله به عنوان مقر كميته ايكوموس، نه اشتراكي است و نه درهاي آن به روي عموم مردم باز مي‌شود.

حوالي خيابان اميركبير تهران و در حد فاصل بين چهارراه سرچشمه و سه‌راه امين‌حضور، خانه‌اي به يادگار از دوران محمدشاه قاجار به جاي مانده است. معماري اين بنا نشان از دوران التقاطي اواخر قاجار دارد كه سبك‌هاي فرنگي در دل سبك‌هاي بومي جا خوش مي‌كردند. تالار آيينه، اسليمي‌ها و تزيين‌هاي گچ‌بري، ارسي‌ها و دهليزهاي اين خانه به روي مردم بسته است و با اينكه اين خانه محل كار كميته‌اي است كه وظيفه دارد مردم را با ميراث ‌فرهنگي آشتي دهد، با اين حال پژوهشگران و علاقه‌مندان اجازه ورود به اين خانه را ندارند. به گزارش كميته پيگيري حفاظت از خانه‌هاي تاريخي، كميته ملي ايكوموس ايران توسط مرحوم باقر آيت‌الله‌زاده شيرازي در ۲۹ فروردين ۱۳۸۱ همزمان با روز جهاني بناها و محوطه‌هاي تاريخي رسما كار خود را آغاز كرد. خانه قوام‌الدوله آشتياني از زمان تاسيس به عنوان محل دفتر ايكوموس ايران و يك اثر فاخر و تاريخي انتخاب شد. پس از فوت مرحوم شيرازي در مرداد ۱۳۸۶ و با تغيير مديريت ايكوموس، در اين خانه به روي عموم مردم بسته شد و در پنج سال اخير از ورود گردشگران و دانشجويان به اين خانه ممانعت مي‌شود.

شعار سال ۲۰۲۰ ايكوموس، بيش از هر واژه‌اي به كلمه «اشتراكي» يا «به اشتراك گذاشته شده» تاكيد دارد. ميراث فرهنگي طبق تعريف اين كميته، بخشي از هويت فرهنگي هر ملتي است، اين ميراث بايد ميان انسان‌ها به گردش درآيد و انسان‌ها در ارزش‌هاي اين ميراث سهيم باشند، با اين حال نماينده اين نهاد در ايران همچنان تمايلي براي به اشتراك‌ گذاشتن فضاي كار خود با شهروندان ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون