• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4626 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت

رييس‌ جمهوري در نشست ستاد مديريت كرونا مطرح كرد

از تداوم تعطيلي اماكن مذهبي تا فعاليت مشاغل با خطر متوسط

كسب وكارها با ميزان خطرپذيري اندك در شهرستان‌ها از ۲۳ فروردين و در تهران از ۳۰ فروردين فعاليت خود را از سر گرفتند تا بر اساس تصميمي حاكميتي، كنار كنترل و مديريت شيوع كرونا، چرخ اقتصاد نيز به گردش درآيد؛ تصميمي كه به نظر مي‌رسد، دولت با توجه به شرايط اقتصادي ناگزير از اتخاذ آن بوده است. از همين روي جلسه روز يكشنبه ستاد مديريت كرونا كه با حضور حسن روحاني برگزار شد بيش از هر چيز متاثر از آغاز به كار كسب وكارها به‌ ويژه در پايتخت پرجمعيت بود.رييس‌جمهوري در اين نشست اذعان كرد كه بر اساس گزارش‌هايي كه روز شنبه و يكشنبه يعني پس از بازگشايي مجدد برخي اصناف و مشاغل كم‌خطر دريافت كرده، نشان مي‌دهد مردم پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كرده و همكاري لازم را داشته‌اند. او دليل اين ادعاي خود را گزارش‌هاي دريافتي مطرح و خاطرنشان كرد كه كه «هيچ هجومي در مساله مبتلا شدن يا مراجعه به بيمارستان نداشتيم» با اين حال به نظر مي‌رسد كه رييس‌جمهوري فراموش كرده كه دوره كمون يا نهفتگي اين بيماري دست‌كم ۱۴ روز يا 2 هفته است. بنابراين كساني كه طي 2 روز گذشته شناسايي شده يا به بيمارستان مراجعه كرده و تست كرونايشان مثبت اعلام شده احتمالا از مدتي پيش مبتلا شده همچنين كساني كه در اين 2 روز شلوغ تهران به كرونا مبتلا شده‌اند نيز احتمالا در آمار يكي، دو هفته آينده محاسبه خواهند شد. با اين حال رييس‌جمهوري در ادامه سخنانش بر اين موضوع نيز تاكيد داشته كه همه اين گزارش‌ها و عدم هجوم مبتلايان به بيمارستان‌ها «بدان معنا نيست كه موضوع كرونا تمام شده يا نبايد مراعات كنيم؛ اين موفقيت هم به‌ خاطر مراعات مردم و كسبه محترم است.»رييس‌جمهوري همچنين تصريح كرد كه در چند روز گذشته «هم بستري‌ها كمتر شدند و هم بستري‌هايي كه حالشان خطرناك است نسبت به قبل مقداري كمتر شدند و هم آمار فوتي‌ها در اين روزها كاهش پيدا كره است.» موضوعي كه با نگاهي به آمار ارايه شده از سوي كيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت نيز قابل مشاهده است. بنابر آمار اعلامي از سوي سخنگوي وزارت بهداشت، تعداد مبتلايان 1343 نفر بودند كه نسبت به روز شنبه روند كاهشي داشته است. حسن روحاني در جلسه روز گذشته همچنين خبر داد كه تصميمات جديدي براي شيوه جديد غربالگري در نظر گرفته شده است.

شرايط تحريمي در روزهاي كرونايي

در ادامه رييس‌جمهوري با يادآوري اينكه همه كشورهاي جهان در ابعاد مختلف با ويروس كرونا درگير هستند و اين پاندمي به انحاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... تاثيرگذار بوده است به عاملي اشاره كرد كه شرايط ايران را از باقي كشورهاي جهان متمايز مي‌كند:«تحريم»؛ كه كشورهاي ديگر درگير آن نيستند و ما در ۲ سال گذشته در شرايط سخت تحريمي قرار داشتيم. موضوع ديگري كه به گفته روحاني شرايط دوران كرونا را براي ايران و ايرانيان مشكل‌تر كرد «نوروز» بود. همان‌طور كه رييس‌جمهوري نيز اشاره كرد:«در ايام نوروز سبك‌هاي سنتي كه به آن عادت داشتند و ديد و بازديد و رفت و آمدها كه يك مراسم ملي بود، تعطيل كرديم و براي مردم سخت بود. ... سبك زندگي ما به گونه‌اي است كه اين شرايط براي ما سخت‌تر شده است...».

او در ادامه به ماه رمضان كه پيش روي است، اشاره و اين موضوع را يكي ديگر از دلايل سخت‌تر شدن دوران گذر از كرونا توصيف كرد. در مدت اخير مساجد، مراسم برگزاري نماز جماعت و مراسم‌ مذهبي را لغو كردند و از سويي اماكن مذهبي نيز قرار است تا اطلاع ثانوي تعطيل باشند و اين تعطيلي‌ها براي روزه‌داران امسال شرايط متفاوتي رقم زده است؛ موضوعي كه رييس‌جمهوري نيز به آن اشاره كرد و توضيح داد:«اماكن مقدس هميشه براي ما جاذبه زيادي دارند كه در ماه مبارك رمضان بيشتر مي‌شود. اين هم براي ماه رمضان سخت شده كه ناچاريم به مردم بگوييم كه شرايط قبلي را همچنان تا نيمه ارديبهشت ادامه دهيد و قبل از نيمه ارديبهشت جلساتي را تشكيل مي‌دهيم و وزارت بهداشت و درمان مطالعه و بحث مي‌كند و شرايط كشور را در نظر مي‌گيريم و اگر توانستيم تصميم جديدي را در آن مقطع اتخاذ مي‌كنيم.» او در ادامه هم از توجه دولت به اقشار نيازمند در ايام رمضان گفت و هم از مردم خواست كه كمك كنند. رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به عرضه شستا در بازار سهام اشاره كرد و گفت كه قريب به ۲ ميليون سهم به فروش رسيده كه همين موضوع مي‌تواند نشاط و تحرك اقتصادي ايجاد كند.

بازگشايي يا تداوم تعطيلي اماكن مذهبي؟

رييس‌جمهوري در آغاز سخنان خود اعلام كرد كه اماكن مذهبي تا نيمه ارديبهشت مطابق قبل تعطيل هستند با اين حال در بخش ديگري از صحبت‌هايش توضيح داد كه يكي از مباحث جلسه روز يكشنبه، بازگشايي يا تعطيلي مساجد و اماكن مذهبي بوده است. چند روز پيش بود كه توليت آستان قدس از تهيه دستورالعملي براي بازگشايي اماكن مذهبي به خصوص حرم امام رضا خبر داد و شايد همين موضوع كه ساعاتي بعد وزارت كشور آن را تكذيب كرد، باعث شده تا روز يكشنبه و با توجه به نزديكي ايام رمضان، مساله بازگشايي اماكن مذهبي در دستوركار ستاد مديريت كرونا قرار بگيرد؛ چراكه به نظر مي‌رسد، توليت‌هاي مختلف و مسوولان برگزاري مراسم‌ مذهبي در كشور و مقامات مرتبط با مديريت مساجد، دولت را براي از سر‌گيري فعاليت تحت فشار قرار داده‌اند. از همين روي رييس‌جمهوري هم در نشست ديروز تاكيد كرد كه «در جلسه اول پيشنهاد آن پايان ارديبهشت بود ولي جناب آقاي اعرافي از حوزه علميه قم كه در اينجا حضور دارند، نظرشان اين بود و اعضا هم همه قبول كردند كه تا نيمه ارديبهشت، يك بار ديگر براي اين كار فكر كنيم و تصميم بگيريم.»

مشاغل پر خطر همچنان در محاق

رييس‌جمهوري بار ديگر به بازفعاليت مشاغل با ميزان خطر‌پذيري كم و در ادامه مشاغل با ميزان خطرپذيري متوسط اشاره كرد. اما توضيح ستاد مديريت كرونا در مورد مشاغل با خطرپذيري متوسط و فعاليت مجدد آنها چيست؟ به گفته روحاني «يك سري مشاغل كم‌خطر بوده كه كارشان را در استان‌ها از هفته قبل شروع و از اين هفته در تهران شروع كردند. يك سري مشاغل هم داريم كه ميزان خطرپذيري آنها متوسط است و كم‌خطر نيستند؛ مثل آن مغازه‌دارهايي كه در جايي مسقف در بازار هستند يا در يك جمعي به نام پاساژ كنار هم قرار دارند. خطر اينها را از اول متوسط در نظر گرفتيم. اينها هم بنا شد، فعاليت خودشان را با رعايت همه پروتكل‌هاي بهداشتي كه بايد مدنظر قرار بدهند از اول ارديبهشت شروع كنند اما اگر در بازار يا در پاساژ يك شغل پرخطري وجود دارد مثلا يك رستوراني وجود دارد يا يك قهوه‌خانه كه مردم در آن اجتماع مي‌كنند، پرخطرهايي هستند كه همچنان تعطيل هستند حالا اگر كسي غذايي در جايي درست مي‌كند يا رستوران مي‌تواند غذاي آماده به مشتري بدهد. اما اگر مردم بخواهند آنجا كنار هم بنشينند و غذا صرف كنند اين جزو موارد پرخطر است يا ورزشگاه‌ها يا همه جاهايي كه محل اجتماع است، سمينار، كنفرانس، مجالس شادي، مجالس مصيبت و مجالس عبادي فرق نمي‌كند هر جايي كه اجتماعات است همچنين مشاغلي كه در آن اجتماعات است و آنها كه پرخطر هستند همچنان تا اطلاع ثانوي بسته مي‌ماند تا ببينيم در مراحل بعدي به كجا مي‌رسيم. ... به خاطر اينكه اجتماع موقع غروب زياد نشود البته بازار كه به ‌طور معمول اين طور هست ولي در پاساژها هم در كل تصميم گرفتيم كه ساعت 6 بعدازظهر كسب وكار تعطيل شود».

اقدامات كرونايي

حسن روحاني در ادامه بار ديگر در مورد وام يك ميليوني بدون سود و قرض‌الحسنه توضيح داد. همچنين كسب وكارهايي كه كارگري را اخراج نكرده‌اند و شرايط اخذ تسهيلات دارند نيز مشمول دريافت وام به خصوص خواهند بود. او تاكيد كرد، كساني كه درخواست دريافت اين وام را دارند بايد طبق قوانين چك برگشتي يا معوقات بانكي نداشته ‌باشند. روحاني در مورد مرخصي زندانيان به دليل شيوع كرونا نيز اشاره كرد كه قوه قضاييه تصميمات خوبي در اين زمينه اتخاذ كرده و البته بر اساس تصميم ستاد مديريت كرونا نيز مرخصي‌هايي كه قرار بود تا پايان فروردين باشد و آزادي زنداني خطراتي به دنبال نداشته ‌باشد تا پايان ارديبهشت تمديد خواهد شد. بر اساس تصميم ديروز ستاد مديريت كرونا كه روحاني آن را اعلام كرد، وضعيت مراكز آموزشي، مدارس و دانشگاه‌ها به روال مدت اخير و به شكل مجازي است و تنها مقطع دكترا مي‌تواند، فعاليت حضوري آموزشي داشته‌ باشد. همچنين پروتكلي براي ايرانياني كه خارج از كشور و خواهان بازگشت هستند نيز وضع شده است كه به گفته روحاني «اين افراد از آن كشوري كه وارد ايران مي‌شوند حتما يك قرنطينه‌اي براي اينها خواهد بود و در اين قرنطينه از اينها تست گرفته مي‌شود؛ اگر تست همه اينها منفي بود، جمعي كه با آن پرواز آمدند، مي‌روند و به فعاليت خودشان ادامه مي‌دهند؛ اما اگر تست تعدادي از اينها مثبت بود، مقرراتي وزارت بهداشت و درمان دارد و بايد آن مقررات انجام شود و آنها بايد مدتي در قرنطينه بمانند.»

ترافيك شهري پس از پايان تعطيلات نيز از موضوعات مهم نشست ديروز بود، مساله‌اي كه در زمينه اجراي طرح ترافيك هم اختلافاتي ميان شوراي شهر تهران و وزارت بهداشت ايجاد كرده‌ بود. روحاني در اين زمينه گفت:«ما دچار يك تضادي شديم؛ اگر به مردم توصيه كنيم كه با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند، اجراي اشكال بهداشتي آن پروتكل‌ها سخت است؛ اگر هم بخواهيم بگوييم مردم از وسيله شخصي‌شان استفاده كنند، ترافيك درست مي‌شود؛ ما راه دوم را انتخاب و مردم را تشويق كرديم با ماشين شخصي بيايند؛ بنابراين، اين ترافيك ايجاد شده؛ از آن طرف اگر بخواهيم همه پروتكل‌ها را مراعات كنيم حداقل تعداد اتوبوس در كلان‌شهرها ازجمله در تهران كم است.» رييس‌جمهوري راهكار اين شرايط را نيز اينگونه بيان كرد:«بنا شد آن مقدار اتوبوسي كه مي‌توانند، خريداري بكنند و اين اتوبوس‌ها تا پايان ارديبهشت در اختيار آنها قرار بگيرد؛ دولت هم به آنها كمك كند همچنين اتوبوس‌هايي كه الان خوابيده و اينها گران شده است؛ به خاطر اينكه مشكل تعميراتي يا قطعه دارند؛ بنا شد، اورهال اينها انجام بگيرد و دولت هم در اورهال كمكي انجام دهد و در زمينه رفت و آمد مردم در شهرهاي بزرگ انجام بگيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها