• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4626 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت

علي ربيعي، سخنگوي دولت شرايط كشور در دوران پاندمي كرونا را تشريح كرد

ايران؛ درگير ۳ ويروس

سياسي نشدن بحران سلامت از ابتداي اعلام رسمي ورود كرونا به ايران مورد تاكيد دولتمردان بود. اخبار غيررسمي مبني بر عدم اطلاع‌رساني به موقع درمورد كرونا و برگزاري انتخابات دوم اسفندماه 98 اما شبهاتي را ايجاد كرد كه اگرچه برخي از اين شبهات ظاهرا بحق بود و پاسخ قانع‌كننده‌اي درپي نداشت، اما به هر روي به سياسي شدن مديريت بحران سلامتي كه ايران و اغلب كشورها با آن دست به گريبان بودند، منجر شد. از سويي برخي مخالفان دولت كه شرايط را مساعد ديدند از هر ابزاري براي هجمه به دولت و نقد مديريت آن با نگاهي جرياني و جناحي استفاده كردند. با اين حال سخنگوي دولت همان‌طور كه بارها نيز در اظهارات و گفت‌وگوهاي رسانه‌اي اشاره كرده ‌بود، تاكيد دارد كه براي شكست كرونا بايد از سياسي شدن آن جلوگيري كرد. علي ربيعي در گفت‌وگوي اخيري كه با «خبرآنلاين» داشته، ضمن تاكيد مجدد بر سياسي نكردن كرونا، كنش‌ها و واكنش‌ها براي پيروزي بر كرونا را تشريح كرده است. او معتقد است: «ما در حال حاضر چند نيازمندي عمده داريم تا بتوانيم از شرايط كرونا موفق بيرون رويم. ما نياز به درك مشترك همه اعضاي جامعه از شرايط سياسي، اجتماعي و اقتصادي داريم و به نظر من اولين الزام عبور موفق از بحران كرونا همين درك مشترك است.»
با اين حال به نظر مي‌رسد تنها مشكلي كه بر سر راه مديريت كرونا در كشور وجود دارد، سياسي شدن نباشد؛ چراكه به ‌گفته او ايران در حال حاضر با ۳ ويروس دست به گريبان است. ربيعي در اين مصاحبه گفته: «بسياري از كشورهاي دنيا درگير بحران ويروس كرونا شدند و احتمالا كشورهاي ديگري هم دچار مي‌شوند اما ما در ايران درگير 3 ويروس به‌طور همزمان هستيم؛ ويروس تحريم، ويروس كرونا و مشكلات اقتصادي و اجتماعي ناشي از تحريم.»
او البته اقدامات دولت براي عبور از اين بحران را نيز تشريح كرده و توضيح داده است: «اول اينكه سياستگذاري درستي مبتني بر واقعيات، مبتني بر پروتكل‌هاي بهداشتي و با تاكيد بر حفاظت از جان مردم تدوين شود و كرونا و فقر را توامان در نظر بگيرد. اين استراتژي ماست و آن را دنبال مي‌كنيم. ما به ‌دنبال سياستگذاري مناسبي هستيم تا دو منحني جان و كار را در جايي به هم متصل كنيم كه كمترين هزينه انساني را داشته باشد. از سويي نيازمند اعتماد، همراهي و جامعه‌پذيري مردم هستيم.»
ربيعي همچنين معتقد است كه اگر فهم مشتركي در اين رابطه در سطح نخبگان سياسي وجود نداشته باشد، فهم مشترك در جامعه هم ديرتر پديد مي‌آيد. بنابراين دولت به همكاري جمعي و به ميدان آمدن همه نيروها نياز دارد، چراكه به گفته ربيعي «اگر يك ويروس جديد يعني ويروس سياسي شدن مقابله با كرونا هم وارد كشور شود، ما در مقابله با كرونا شكست مي‌خوريم؛ چون اين ويروس بدتر از كرونا و تحريم عمل خواهد كرد. اگر دچار سياست‌زدگي شويم و تقابل‌هاي سياسي پيش آيد قطعا شكست مي‌خوريم.»
با اين حال انتظار مي‌رود كه پس از تشكيل مجلس يازدهم كه به ‌لحاظ سياسي با دولت مستقر در زاويه است، شاهد اصطكاك‌هايي ميان دولت و نمايندگان مجلس به عنوان بخشي از جامعه نخبگاني كشور باشيم؛ با اين حال علي ربيعي تاكيد دارد كه به مجلس يازدهم خوشبين و اميدوار است كه دولت با پارلمان‌نشينان «در روزهاي اول به فهم مشتركي از مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي برسد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها