• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4626 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت

جنگ لفظي ايران و امريكا

گروه ديپلماسي

مايك پمپئو، وزير خارجه دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در اظهاراتي ادعاهايي بي‌پايه و اساس را عليه ايران مطرح مي‌كند، مجيد تخت‌روانچي، نماينده ايران در سازمان ملل متحد بلافاصله در مقام واكنش به اين اظهارات پاسخ داده و اتهاماتي را متوجه كاخ سفيد مي‌كند. دونالد ترامپ در سخناني از ايران با عنوان كشوري مايل به مذاكره با كاخ سفيد ياد مي‌كند و ادعاي كمك پزشكي به تهران در ميانه بحران كرونا را تكرار مي‌كند، محمدجواد ظريف، وزير خارجه‌اي كه نامش در ليست تحريم‌هاي امريكا قرار گرفته در توييتر پاسخ تندي به شخص اول سياست در امريكا مي‌دهد. اين بگو مگوها ميان تهران و واشنگتن عملا به پينگ‌پنگ ديپلماتيك تبديل شده است. در حالي كه واشنگتن شديدترين تحريم‌ها را عليه ايران وضع كرده، تهران تنها راه براي هرگونه گفت‌وگو با تيم ترامپ را لغو اين تحريم‌ها مي‌داند. در سايه تداوم بن‌بست ديپلماتيك ميان ايران و امريكا، فضاي رسانه‌اي به تريبوني براي جنگ لفظي مقام‌هاي دو كشور تبديل شده و البته فاصله اين بگو مگوها نيز به چند ساعت كاهش پيدا كرده است.

روز گذشته پس از آنكه مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در اظهاراتي خواستار تمديد تحريم تسليحاتي ايران شد، مجيد تخت‌روانچي پاسخ او را در كمتر از چند ساعت داد. مايك پمپئو در اظهاراتي تكراري و براي چندمين‌بار خواستار تمديد تحريم تسليحاتي ايراني شد و البته اين‌بار ادعا كرد كه اين اقدام براي ممانعت از ورود خاورميانه به مسابقه تسليحاتي جديد لازم است. «مجيد تخت‌روانچي» در توييتي به اظهارات پمپئو واكنش نشان داد و نوشت: تلاشي ديگر از سوي امريكا براي منحرف كردن تداوم تروريسم اقتصادي عليه مردم ايران: اين‌بار ايالات‌متحده امريكا از شوراي امنيت سازمان ملل مي‌خواهد تا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض كرده و محدوديت‌هاي تسليحاتي عليه ايران را ادامه دهد. اما امريكا موفق نخواهد شد كه حمايت ديگران را در نقض قوانين بين‌المللي جلب كند.

البته اظهارات وزير خارجه امريكا، واكنش نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين را نيز به همراه داشت. «ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، رقابت تسليحاتي را ‌زاده اقدامات قدرت‌هاي بزرگ خواند و در توييتر نوشت: «رقابت تسليحاتي معمولا يك‌جانبه نيست. اين يك تلاش جمعي در سطح قدرت‌هاي بزرگ يا زمينه منطقه‌اي است. خطر رقابت تسليحاتي را به سختي مي‌توان از طريق اعمال تحريم بر يك كشور از بين برد. اين امر به تلاش‌هاي جمعي از طريق مذاكرات نيازمند است.»

 

ظريف: از هيچ سياستمدار امريكايي مشورت نمي‌پذيريم

روز گذشته «محمدجواد ظريف» وزير خارجه نيز در توييتي به سخنان بامداد يكشنبه «دونالد ترامپ» واكنش نشان داد. ظريف در توييتي در اين باره نوشت: «آقاي ترامپ! ايران ظرف چند ماه آينده صادر‌كننده ونتيلاتور خواهد بود. تنها كاري كه شما بايد بكنيد اين است كه دخالت در امور داخلي ديگر ملت‌ها به ويژه ملت ما را متوقف كنيد و باور كنيد ما از «هيچ» سياستمدار امريكايي مشورت نمي‌پذيريم.»

دونالد ترامپ بامداد يكشنبه در سخناني با گرفتن ژست حمايت از مردم ايران، مدعي شد: «تصاويري از تعداد زيادي كيسه‌ها‌ [اجساد] را در تلويزيون نشان مي‌دهند... اگر آنها به دستگاه تنفسي نياز داشته باشند كه دارند، مايلم براي‌شان ونتيلاتور بفرستم... [ايران] از طاعون پر شده است.»

ترامپ مجددا با وحشتناك خواندن توافق هسته‌اي ايران، «جان كري» وزير خارجه دولت پيشين امريكا را به نقض قانون لوگان متهم كرد. دولت ترامپ در سه سال گذشته بارها ادعا كرده كه جان كري به محمدجواد ظريف پيشنهاد كرده با دولت ترامپ وارد مذاكره نشود. ادعايي كه ظريف بارها و بارها از جمله در توييت روز گذشته آن را رد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها