• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

رييس‌جمهوري در جلسه اقتصادي دولت تاكيد كرد

ارايه تسهيلات با تضامين ساده

يكصدوسي‌ودومين جلسه اقتصادي دولت روز سه‌شنبه به‌ رياست حسن روحاني، رييس‌جمهوري و در دفتر رييس‌جمهوري برگزار شد. همان‌طوركه انتظار مي‌رفت و مطابق معمول كه تمام جلسات دولت متاثر از ويروس ناخوانده كرونا است، بخش اعظم اين نشست به بررسي اقدامات اقتصادي و حمايتي دولت در ايام شيوع كرونا اختصاص داشت. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، در اين جلسه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، گزارش اقدامات اجرايي از وام‌هاي قرض‌الحسنه به خانوارها و نيز شيوه دادن تسهيلات به كسب و كارهاي آسيب‌ديده از ويروس كرونا را ارايه كرد. وامي كه در ابتدا قرار بود با سود 12 درصد به خانوارهاي طبقه فرودست تعلق بگيرد اما در نهايت قرار بر اين شد كه به ‌صورت قرض‌الحسنه بوده و مابه‌التفاوت را دولت پرداخت كند. حسن روحاني ديروز در مورد اين وام قرض‌الحسنه و وام‌هايي كه قرار است به كسب‌وكارها تعلق گيرد، توضيح داد: «ترتيبي اتخاذ شود اين تسهيلات با تضامين ساده و بدون پيچيدگي‌هاي اداري به ‌نحوي كه شفافيت لازم و اطمينان از حفظ اشتغال كارگران را تضمين كند، ارايه شود.»
مساله اقتصاد مقاومتي و جهش توليد به عنوان شعار سال موضوع ديگري بود كه در اين نشست رييس‌جمهوري به آن اشاره كرد. حسن روحاني با تاكيد بر ادامه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و اتخاذ سياست‌هايي جهت جهش توليد، توسعه و صادرات غيرنفتي با توجه به افزايش تقاضاي جهاني در برخي محصولات غذايي، بهداشتي و دارويي را ضروري خواند. در پايان نشست هم عبدالناصر همتي، رييس‌ كل بانك مركزي گزارشي از پيگيري‌هاي دريافت تسهيلات از صندوق بين‌المللي پول ارايه كرد كه روزهاي پاياني فروردين موافقت با پرداخت آن اعلام شده‌ بود. رييس‌جمهوري در اين زمينه گفت: «اين تسهيلات جهت تامين نيازهاي مربوط به كالاهاي اساسي مورد نياز مردم با استفاده از سازوكار مالي اينستكس صورت گيرد.» در ادامه جلسه پيشنهادهاي وزارت اقتصاد و دارايي درخصوص تمديد فرصت زماني براي تشكيل مجامع عمومي شركت‌ها و نيز موعد تسليم اظهارنامه‌هاي مالياتي جهت كمك به بنگاه‌هايي كه به سبب شرايط بحران كرونا دچار مشكلات شده‌اند، مطرح و مورد بررسي قرار گرفت. همچنين پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جهت توسعه استفاده به روش‌هاي تبادل اطلاعات اسناد و نسخه الكترونيك در فرآيند ارايه خدمات درماني تصويب شد. در ادامه محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه، گزارشي از استفاده از منابع و مصارف بودجه سال 1399 و تدابير لازم جهت مواجهه با آثار اقتصادي كرونا را به حاضران در اين جلسه ارايه كرد. 
دستور رييس‌جمهوري
ويديويي از دفن جوجه‌هاي يك‌روزه روز جمعه، بيستم فروردين در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه واكنش‌هاي منفي از سوي مردم و مسوولان را به دنبال داشت. در همين راستا، رييس‌جمهوري در جلسه روز يكشنبه هيات دولت به وزير اطلاعات دستور داد نسبت به اقدام غيرقانوني و غيراخلاقي از بين بردن جوجه‌هاي يك‌روزه سريعا رسيدگي شود و عاملان آن تحت‌تعقيب قرار گيرند. همچنين روز گذشته رييس‌جمهوري پس از دريافت گزارش از بين بردن جوجه‌هاي يك‌روزه، به وزير جهاد كشاورزي دستور داد كه «در اسرع وقت و با نهايت حساسيت موضوع مورد بررسي قرار گرفته و ضمن معرفي متخلفان به مراجع قضايي، موضوع با شفافيت براي افكار عمومي تبيين شود.»
حسن روحاني در پي نوشت گزارش مذكور خطاب به كاظم خاوازي، وزير جهاد كشاورزي تاكيد كرده است: «با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اصلاح رويه‌ها و دستورالعمل‌هاي مرتبط با اين موضوع براي جلوگيري از اقدامات مشابه تسريع و نتيجه را گزارش كنيد.»
تماس‌هاي تلفني؛ از كرونا تا وام صندوق بين‌المللي پول
رييس‌جمهوري روز سه‌شنبه و بعدازظهر دوشنبه با مقامات عالي‌رتبه برخي كشورها در مورد مديريت شيوع كرونا، شرايط اقتصادي و مخالفت آمريكا با وام صندوق بين‌المللي پول به ايران صحبت كرد.روساي جمهوري ايران و روسيه روز سه‌شنبه با يكديگر به صورت تلفني گفت‌وگو كردند. حسن روحاني در تماس تلفني با «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري روسيه با او ضمن اشاره به شيوع ويروس كرونا در بسياري از كشورهاي جهان ابراز اميدواري كرد تا همه كشورها بتوانند با همكاري و همراهي يكديگر در آينده نزديك از اين ويروس رهايي پيدا كنند. رييس‌جمهوري با اشاره به ضرورت گسترش همكاري‌ها و تبادل تجربيات ايران و روسيه در مبارزه با ويروس كرونا گفت:«مسوولان دو كشور بايد تلاش كنند تا با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، تبادلات تجاري في‌مابين انجام شود.» روحاني با اشاره به اعمال تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني از سوي امريكا عليه ايران در اين شرايط سخت و مانع‌تراشي براي پرداخت وام به ايران توسط صندوق بين‌المللي پول خاطرنشان كرد:«امروز شرايط سختي پيش روي همه كشورهاي جهان قرار دارد و در اين شرايط كشورهاي دوست بايد همكاري و روابط صميمانه‌تري با هم داشته باشند. همچنين در مكالمه دو طرف بر تلاش در راستاي گسترش روابط و همكاري‌هاي همه ‌جانبه به ويژه در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي و علمي و پزشكي دو كشور تاكيد كردند. «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با اشاره به شيوع كرونا در بيشتر كشورهاي جهان تشريك مساعي، همكاري و تبادل تجربيات دو كشور را در عبور از اين شرايط سخت حائز اهميت دانست و بر توسعه روابط و مناسبات في‌مابين و تلاش براي تسريع در اجراي توافقات تهران- مسكو تاكيد كرد. پوتين با اشاره به تحريم‌هاي امريكا عليه ايران اين اقدامات را نقض حقوق انساني دانست و اظهار كرد:«متاسفانه در غرب از حقوق انساني زياد سخن مي‌گويند اما در عمل رفتاري متفاوت دارند.» حسن روحاني ديروز همچنين با نخست‌وزير اسپانيا به صورت تلفني گفت‌وگو كرد. روحاني در اين گفت‌وگو نيز به تقاضاي وام ايران از صندوق بين‌المللي پول براي مقابله با ويروس كرونا و مخالفت امريكا اشاره كرد و گفت:«امريكا با پرداخت اين وام هم مخالفت كرده و انتظار اين است كه اتحاديه اروپا و اسپانيا در مقابل اين اقدام غيرقانوني اتخاذ موضع كنند.» روحاني با استقبال از پيشنهاد پدرو سانچز، نخست‌وزير اسپانيا براي از سرگيري ديدارها و مذاكرات وزيران خارجه دو كشور براي تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بين‌المللي از جمله اجراي برجام تاكيد كرد:«در صورتي كه كشورهاي مقابل به همه تعهدات خود عمل كنند ما نيز به تعهدات خود باز خواهيم گشت.» نخست‌وزير اسپانيا همچنين با اعلام حمايت از فعال شدن سازوكار مالي اتحاديه اروپا(اينستكس) اظهار كرد: ما نيز ملحق شدن به اينستكس را در دستور كار داريم. رييس‌جمهوري همچنين  دوشنبه شب با نخست‌وزير ايتاليا، امير كويت و رييس‌جمهوري آذربايجان در مورد شرايط حاصل از شيوع كرونا به صورت جداگانه گفت‌وگوي تلفني داشت. در اين گفت‌و‌گوهاي تلفني روحاني به اقدامات آمريكا در مورد برجام نيز اشاره كرد و از مخالفت اين كشور با اخذ وام از صندوق بين‌المللي پول انتقاد كرد. روحاني همچنين به ارتباط با اروپا  و استفاده از سازوكار اينستكس نيز تاكيد كرد.


بازگشايي اماكن مقدس با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، دغدغه دولت است

حسن روحاني روز سه‌شنبه در تماس تلفني با توليت آستان مقدس امام رضا (ع) از همكاري و همراهي مراجع عظام، علما و روحانيون و به‌ويژه حجت‌الاسلام مروي، توليت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علي ابن موسي الرضا (ع) با ستاد ملي مقابله با بيماري كرونا تاكيد كرد كه تسريع در بازگشايي اماكن مقدس و زيارتي با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، جزو دغدغه‌هاي مهم دولت بوده و هست. رييس‌جمهوري گفت: «اين همكاري و همراهي و مقاومت برابر برخي تحريكات، نهايت كمك به ستاد ملي مبارزه با بيماري كرونا و جلوگيري از شيوع بيشتر اين بيماري و حفظ سلامتي مردم بود.» روحاني با اشاره به مصوبه جلسه اخير ستاد ملي مبارزه با بيماري كرونا درخصوص فعاليت اماكن مذهبي و عبادي در ايام ماه مبارك رمضان گفت: «پس از مشورت با نهادهاي مذهبي و متوليان امور بهداشتي كشور قرار شد تا 15 ارديبهشت‌ماه با ارزيابي مجدد اقدامات انجام شده در روند اجراي طرح فاصله‌گذاري هوشمند اجتماعي، دست‌كم درخصوص بازگشايي صحن‌هاي اماكن مذهبي با رعايت طرح فاصله‌گذاري هوشمند اجتماعي اقدام شود.» رييس‌جمهوري گفت: «با همكاري توليت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علي ابن موسي‌الرضا(ع) و همچنين ديگر توليت‌ استان‌هاي مقدس اميدواريم بتوانيم تمهيداتي را با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي طراحي كنيم تا پس از 15 ارديبهشت‌ماه در صورت تشخيص مسوولان بهداشتي و سلامت كشور، صحن‌هاي اماكن متبركه بازگشايي شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون