• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

ادامه رقابت‌‌هاي اينترنتي شطرنج، جام كارلسون

مگنوس از فيروزجا انتقام گرفت

مگنوس كارلسن بهترين شطرنج‌باز حال حاضر جهان كه هفته پيش در يك رقابت مهيج در جام اينترنتي بنتربليتس مغلوب عليرضا فيروزجا شده بود، توانست در رقابت انتقامي به پيروزي برسد. هر چند اين برد نيز در شرايطي بسيار نزديك و نفسگير به دست آمد و عليرضا نشان داد واقعا مي‌تواند نابغه دنياي شطرنج را به دردسر بيندازد. 
مسابقات شطرنج ابتكاري جام كارلسن از ابتداي هفته با شركت 8 شطرنج‌باز برتر دنيا و به صورت آنلاين با مجموع جوايز 250 هزار دلار آغاز شد. نفر اول شطرنج جهان باتوجه به شيوع كرونا و لغو بازي‌هاي حضوري تصميم گرفت كه يك رقابت بسيار مهيج راه‌اندازي كند. او به دليل اينكه علاقه‌مندان شطرنج در خانه‌ها بمانند و خلأ لغو بسياري از مسابقات مهم و باكيفيت‌ را احساس نكنند، تصميم به اين كار گرفت.
فرمت مسابقات به اين شكل است كه 2 شطرنج‌باز 
4 ديدار 15 دقيقه‌اي برگزار مي‌كنند و در صورت تساوي در اين بازي‌ها كار به بازي نهايي يا اصطلاحا آرماگدون كشيده خواهد شد. در اين رقابت‌ها مگنوس كارلسن، هيكارو ناكامورا، ماكسيم وشيه لگراو، دينگ ليرن، يان نپومنياچي، آنيش‌گيري و عليرضا فيروزجا حضور دارند. در نخستين روز مسابقات فيروزجا كه اين روزها در صدر اخبار شطرنج دنيا نامش به چشم مي‌خورد با دينگ ليرن چيني نفر سوم شطرنج جهان از چين روبه‌رو شد. در اين بازي فيروزجا در 4 ديدار نتوانست حريف چيني‌اش را كه سال گذشته نيز به او باخته بود، شكست دهد و به 3 تساوي و يك شكست دست پيدا كرد. عليرضا در هر 3 بازي ابتدايي مقابل حريف خود مساوي كرد و در بازي نهايي مغلوب حريف شد در حالي كه 47 ثانيه از زمانش باقي مانده بود. 
اما در غروب روز دوشنبه مسابقه‌اي كه همه منتظرش بودند آغاز شد؛ رقابت بين فيروزجا و مگنوس كارلسن. ديدار اول اين 2 شطرنج‌باز كه نزديك به 
20 هزار تماشاگر آنلاين داشت با برتري مرد نروژي به پايان رسيد. مگنوس در اين بازي با مهره سفيد آغاز كرد و موفق شد بعد از 34 حركت به پيروزي دست پيدا كند. اما در بازي دوم عليرضا توانست نتيجه را به تساوي بكشاند. پسر 16 ساله ايراني بعد از 43 حركت حريف نامدارش را مات كرد تا بازي يك- يك شود. در بازي سوم اما نوبت كارلسن بود كه دوباره پيش بيفتد. اين حريف در 58 حركت موفق شد فيروزجا را مات كند تا نتيجه نهايي 2 بر يك شود. درنهايت و در ديدار آخر مگنوس كارلسن كه دست بالا را داشت به خوبي مسابقه را مديريت كرد تا با يك تساوي بعد از 64 حركت برنده نهايي ديدار لقب بگيرد. البته در اين بازي نيز كارلسن مي‌توانست برنده باشد اما با يك حركت اشتباه دست خودش را براي عليرضا رو كرد و همين باعث شد موقعيتش به خطر بيفتد ولي درنهايت كارلسن با تجربه بالاي خودش توانست انتقام باخت هفته قبل مقابل فيروزجا را جبران كند. 
در جدول رده‌بندي اين مسابقات مگنوس كارلسن با 5 امتياز صدرنشين است و هيكارو ناكاموراي امريكايي با 4 امتياز دوم. فيروزجا نيز با 2 شكست همراه با شطرنج‌باز هلندي بدون امتياز آخر است. 
4 شطرنج‌باز برتر دور نخست به مرحله حذفي راه پيدا مي‌كنند و در آن مرحله به شكل ضربدري با هم مسابقه مي‌دهند تا درنهايت نفرات فيناليست مشخص شوند. ادامه مسابقات فردا با 2 ديدار ديگر در دور دوم سپري خواهد شد و فيروزجا در ادامه اين تورنمنت در دور سوم چهارشنبه شب از ساعت 
18:30 به مصاف ناكامورا بهترين شطرنج‌باز سريع جهان از امريكا خواهد رفت. فيروزجا براي صعود به مرحله دوم اين تورنمنت و قرار گرفتن در بين 4 نفر اول رده‌بندي جدول گروهي چاره‌اي جز پيروزي برابر هيكارو ناكامورا ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون