• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

موسسه مصاف ايرانيان به ادعاي وزارت ارتباطات واكنش نشان داد

آيا پاداسكاي عامل اخلال در GPS يك هواپيما بود؟

سه‌شنبه 26 فروردين ‌ماه خبرگزاري‌ها به ‌نقل از سيدجمال هاديان، رييس مركز روابط‌عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از شكايت اين وزارتخانه از علي‌اكبر رائفي‌پور، مدير موسسه مصاف ايرانيان خبر دادند و به نقل از اين مقام مسوول در وزارت ارتباطات نوشتند كه ظاهرا علت طرح اين شكايت، نقش احتمالي رائفي‌پور و شركت تحت مديريتش در ارسال پارازيت‌هايي بوده كه دست‌كم در يك مورد خطراتي را براي يك هواپيماي مسافربري نيز ايجاد كرده كه چنانچه در آن اخبار ذكر شده بود، خوشبختانه موضوع ختم به خير شده و مشكلي براي آن پرواز ايجاد نشده است. در پي انتشار اين خبر، ما در روزنامه «اعتماد» با توجه به اهميت موضوع و به‌ موجب رسالت حرفه‌اي خود در گزارشي كه روز چهارشنبه 27 فروردين ‌ماه با عنوان «نه به يك فاجعه» منتشر شد به جزييات اين غائله پرداختيم كه از قضا بلافاصله پس از انتشار خبر اوليه به‌ نقل رييس مركز روابط‌عمومي وزارت ارتباطات به ‌طور گسترده در فضاي مجازي بازتاب يافته و واكنش‌هاي بسياري برانگيخته بود. در ادامه اما مشخص شد كه رائفي‌پور و شركت تحت مديريت او نقشي در اين غائله نداشته و به اين دليل، طرف شكايت وزارت ارتباطات نيز نبودند.
روز گذشته جوابيه‌اي در اين رابطه به دفتر روزنامه ارسال شد كه پس از بررسي محتواي آن دريافتيم اين جوابيه خطاب به وزارت ارتباطات تهيه شده و در واقع متن گزارش خبرگزاري فارس است كه 30 فروردين ‌ماه امسال روي خروجي اين خبرگزاري قرار گرفته است. با اين همه با توجه به اهميت موضوع و جهت تنوير افكار عمومي و البته احترام به اصل 24 قانون مطبوعات، بخش‌هاي مهم جوابيه موسسه مصاف ايرانيان به وزارت ارتباطات را آورده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

پاسخ به يك جنجال

پيگيري‌هاي ما درباره جنجال رسانه‌اي مبني بر اينكه عملكرد سامانه پاداسكاي منجر به اخلال در GPS يك پرواز مسافري شده، نشان داد اين موضوع از نظر فني فاقد صحت و تنها يك خط خبري سياسي است؛ به ‌طوري كه علي‌اكبر رائفي‌پور در اين باره مي‌گويد: آقايان امنيتي در آستانه انتخابات دم از آزادي بيان و حق‌الناس مي‌زنند اما وقتي بر مسند قدرت قرار مي‌گيرند براي منتقدان‌شان حواشي امنيتي به وجود مي‌آورند.
خبر شكايت وزارت ارتباطات از عوامل ارسال پارازيت‌هاي خطرناك GPS در روزهاي گذشته باعث ايجاد جار و جنجالي در فضاي مجازي شده است. اين موضوع را نخستين ‌بار جمال هاديان، رييس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با يك سايت خبري مطرح كرد و تلويحا اشاره او به علي‌اكبر رائفي‌پور، مدير موسسه مصاف ايرانيان بود كه سال گذشته از دستگاه اخلالگر ريزپرنده‌ها تحت ‌عنوان «پاداسكاي» رونمايي كرده بود.
يكي از سازندگان اين سامانه در گفت‌وگو با فارس درباره ادعاي مطرح شده پيرامون ايجاد اخلال در GPS يك هواپيماي مسافري كه به سامانه پاداسكاي نسبت داده شده است، مي‌گويد: ناحيه موثر سامانه پاداسكاي در ارتفاع پست با پرتو باريك و با برد عملياتي حداكثر ۷ كيلومتر است، اين در حالي است كه هواپيماهاي مسافربري معمولا در ارتفاع‌هاي بالا مانند بيش از ۳۰ هزار پا(۹.۱كيلومتر) از حالت خلبان خودكار با كمك از سامانه‌هاي ناوبري همچون GPS استفاده مي‌كنند كه از اين حيث عملا در برد سامانه پاداسكاي قرار ندارند.
با اين حال براي اطمينان از آنكه خطري متوجه پروازهاي تجاري نشود، يك‌ گيرنده سامانه نظارتي اتوماتيك
 ADS-B بومي(پاد اير) نيز در سامانه بومي پاداسكاي تعبيه شده است كه مشابه سايت Flightradar۲۴ با دريافت سيگنال‌هاي ارسالي هواپيماها، پروازهاي تجاري را بر فراز منطقه تشخيص و نشان مي‌دهد.
علي‌اكبر رائفي‌پور، مدير موسسه مصاف ايرانيان در اين رابطه به فارس گفته است:«چرا در زماني كه ريزپرنده‌ها يك تهديد براي كشور محسوب مي‌شوند و ما براي مقابله با آنها دست به كار شده‌ايم و اين سامانه را طراحي و توليد كرده‌ايم، عده‌اي اين چنين عليه آن فضاسازي مي‌كنند؟ دقيقا مانند اوايل انقلاب كه افرادي مي‌خواستند هواپيماهاي اف-۱۴ را به آمريكا بفرستند كه اگر نبود افرادي مانند امام(ره)، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و شهيد چمران اين كار را مي‌كردند يا عده‌اي در مجلس مي‌خواستند، تيپ نيروهاي مخصوص ارتش را منحل كنند كه شهيد چمران در برابر آنها مي‌ايستد و سخنراني مي‌كند و عجيب اينكه چندي بعد كشورمان مورد حمله رژيم بعث قرار مي‌گيرد!
مدير موسسه مصاف ايرانيان دلسرد شدن نخبگان و جوانان دانشمند كشور توسط اين جريان را ديگر آسيبي مي‌داند كه خط تخريب وزارت ارتباطات متوجه كشور مي‌كند و مي‌گويد: اينكه براي جوانان اين كشور كه دست به كار شده‌اند و چنين سامانه‌اي را ساخته‌اند، اتهام امنيتي بسازند و مشكل ايجاد كنند، چه مفهومي دارد؟ خيلي از افرادي كه از كشور مي‌روند، رفتارهاي اين‌چنيني را مي‌بينند كه ديگر تمايلي براي ماندن ندارند. 
او همچنين درباره ضرورت و لزوم ورود يك موسسه فرهنگي به كارهاي اين‌چنيني و توليد محصولاتي مانند اسلحه يا سامانه مقابله با ريزپرنده‌ها معتقد است: اگر كسي اقدامات و محصولاتي كه ما توليد مي‌كنيم را توليد كند، ما وارد نمي‌شويم. ضمن اينكه مجموعه‌اي كه سامانه پاداسكاي را توليد مي‌كند يك شركت دانش بنيان است، مصاف يك تفكر است كه هر جا كمبودي باشد، ورود پيدا مي‌كند. در سيل، زلزله، كرونا و... هم ما حضور داشته و داريم. رائفي‌پور مي‌گويد: ورود به اين حوزه ممنوع نيست، ما الان سمتا داريم يعني يك شركت دانش بنيان به صورت كاملا قانوني ثبت كرده‌ايم و شركت ما صلاحيت‌هاي لازم را در خود به وجود آورده كه توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط اين صلاحيت‌ها احراز شده و مجوز فعاليت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون