• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4629 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ ارديبهشت

سناي امريكا دخالت روسيه در انتخابات 2016 را تاييد كرد

ترامپ رييس‌جمهور محبوب كرملين

ميثم سليماني

 

حدود 4 سال از انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 مي‌گذرد. اما هنوز حواشي آن به پايان نرسيده است و با وجود اينكه پرونده تحقيقات آن بسته شده ولي بررسي گزارش‌هاي مربوط به آن ادامه دارد. از سوي ديگر كميته اطلاعاتي سناي امريكا كه تحت رهبري جمهوريخواهان قرار دارد در آخرين بررسي كه انجام داده رسما دخالت روسيه را در انتخابات 2016 تاييد كرده است. 
كميته اطلاعاتي سناي امريكا، ارزيابي‌هاي اطلاعاتي كه از ژانويه سال 2017 در خصوص دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 بوده را به شكل بي‌طرفانه و به دور از تعصبات سياسي بررسي كرده و در اين گزارش مشخص مي‌كند، مسكو در به قدرت رسيدن و پيروزي دونالد ترامپ در اين انتخابات نقش داشته است. اما اگر مراجعه به سند اصلي صورت گيرد بيشتر صفحات آن مشكي شده و داراي طبقه‌بندي هستند.
ريچارد بور، رييس‌ جمهوريخواه كميته اطلاعاتي سناي امريكا گفت: اين كميته دليلي براي مخالفت با نتيجه‌گيري انجام شده در اين گزارش تحقيقاتي سال 2017 نديده است. 
سيا و ساير آژانس‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي امريكا طي هفته‌هاي آخر دولت اوباما، ارزيابي‌هايي انجام دادند و نسخه‌اي از آن را در تاريخ 6 ژانويه سال 2017 منتشر كردند. اين گزارش نشان از يك عمليات مخفي از سوي روسيه براي تضعيف دموكراسي امريكا بود و در اين اقدام از سوي روسيه اين تلاش صورت گرفته تا دونالد ترامپ پيروز انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شود. 
گزارش و نتيجه‌گيري جديد كميته اطلاعاتي سناي امريكا كه نتيجه‌گيري گزارش‌هاي پيشين را تاييد كرده، انتقادات فراواني را از سوي هواداران دونالد ترامپ، رييس‌جمهور كنوني امريكا مطرح كرده است. آنها معتقدند اين گزارش‌ها به رهبري جان برنان، مدير وقت سيا تهيه شده كه يكي از منتقدين درجه اول دونالد ترامپ محسوب مي‌شود. 
كميته اطلاعاتي عنوان كرده كه اين نتيجه‌گيري را تحت تاثير نفوذ هيچ نيرو يا گروهي انجام نداده است. 
در اين گزارش آمده است در تمام مصاحبه‌هاي كساني كه در تهيه و ارزيابي اين گزارش انجام دادند، كميته اطلاعاتي بارها شنيده كه تحليلگران در آن زمان نيز تحت هيچ گونه فشار سياسي قرار نداشتند تا به نتيجه‌گيري خاص دست پيدا كنند. همه تحليلگران نيز براي بحث و گفت‌وگو و مخالفت با محتوا و ارزيابي سطح اطمينان از گزارش نيز آزاد بودند.  اين نتيجه‌گيري بسيار قابل توجه است. زيرا گفته مي‌شود، ويليام بار دادستان كل ايالات متحده در حال بررسي نقش برنان در ارزيابي جامعه اطلاعاتي امريكا در خصوص انتخابات سال 2016 است. 
به نظر مي‌رسد، تيم قضايي دولت به ‌شدت علاقه‌مند است از جان برنان انتقام ترامپ را بگيرد. ترامپ معتقد است، تيم اطلاعاتي و روساي دستگاه‌هاي زيرمجموعه باراك اوباما اواخر دوره تصدي خود اين توطئه را عليه دونالد ترامپ راه‌اندازي كرده‌اند.  ويليام بار مدعي است به دنبال آن است، افرادي كه مشكوك به سوءاستفاده از شرايط و موقعيت خود بودند را معرفي كند تا عدالت براي آنها برقرار شود. اين همان چيزي است كه روي آن تمركز شده است. 
در بسياري از گزارش‌هايي كه ميان سيا و آژانس امنيت ملي امريكا رد و بدل شده و حتي در خصوص سطح اطمينان از آن اختلافاتي وجود داشته اما نتيجه نهايي همه گزارش‌ها عنوان مي‌كرد كه ترجيح روسيه پيروزي ترامپ در انتخابات بوده است. سيا در گزارش خود با اطمينان بالايي اين موضوع را مطرح كرده و آژانس امنيت ملي امريكا درجه اطمينان را متوسط اعلام كرده است. 
در گزارش كميته اطلاعاتي مجلس آمده است، اختلاف نظر درباره جزييات ميان سيا و NSA وجود داشته كه معمولا ميان دو دستگاه اطلاعاتي به خصوص ميان تحليلگران عادي است. در اين گزارش همچين تاكيد شده، تصميم براي اعلام سطح اعتماد به اين گزارش برعهده جان برنان، مدير سيا و مايكل راجرز، رييس آژانس امنيت ملي امريكا قرار گرفته است. هر دو نيز نظرات نهايي خود را به شكل مستقل اعلام كرده‌اند. 
به گزارش ان بي‌سي مارك پليمرپولوس، مامور بازنشسته كه در پرونده گردآوري اطلاعات سيا نقش‌آفريني داشته، مي‌گويد: ارزيابي مربوط به مداخلات روسيه يك ارزيابي كامل از سوي همه منابع بود كه توسط تحليلگران عاليرتبه جامعه اطلاعاتي نوشته شده بود. اين يك سند درجه يك بود كه تلاش‌هاي واقعي روسيه براي براندازي دموكراسي در امريكا را آشكار مي‌كرد. هيچ ترديدي نيست كه روسيه در انتخابات ما دخالت كرده است.  او در خصوص نقاط كليدي اين گزارش مي‌گويد: تجزيه و تحليل‌هاي ما در سال 2017 نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهور روسيه، ولاديمير پوتين دستور داد تا يك كارزار براي تاثيرگذاري در انتخابات سال 2016 انجام دهد. هدف روسيه از اين اقدام تضعيف اعتماد عمومي مردم به روند دموكراتيك انتخابات در ايالات متحده بود و در گام دوم قصد داشت تا اجازه ندهد، هيلاري كلينتون در انتخابات پيروز شود. 
در يافته كليدي ديگر كه در گزارش جديد سنا مورد تاييد قرار گرفته، تاييد مي‌كند كه اطلاعات مربوط به يافته‌هاي كريستوفر استيل، جاسوس پيشين انگليسي تا حد زيادي ناديده گرفته شده و آن به عنوان مرجع هيچ يك از نتيجه‌گيري‌هاي دستگاه‌هاي اطلاعاتي قرار نگرفته است. اين در حالي است كه طرفداران ترامپ تاكيد بسيار زيادي داشتند كه نتيجه‌گيري و تحقيقات دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا بر مبناي اين جاسوس سابق بريتانيايي بوده و هيچ گونه اعتباري ندارد اما عملا اين گزارش يك خط بطلان روي اين فرضيه كشيده است. دونالد ترامپ معتقد بود كه اين جاسوس بريتانيايي از سوي دموكرات‌ها استخدام شده تا عليه او دسيسه‌چيني كند و مدعي بود كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا بر مبناي يافته‌ها و گزارشي كه او داده بود، نتيجه‌گيري انجام داده‌اند.
گفتني است به اصرار مقام‌هاي اف‌بي‌آي پرونده استيل در ضميمه گزارش اصلي درج شده است چراكه معتقد بودند، سند بايد شامل همه مواردي باشد كه آژانس‌ها درباره موضوع دخالت روسيه گفته بودند و در اين گزارش آمده است.  راجرز، رييس وقت NSA در واكنش به اين درخواست عنوان كرده كه اطلاعات استيل نبايد در بدنه گزارش قرار گيرد اما آن را در پيوست قرار خواهيم داد. گفتني است در حالي گزارش دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا در كميته سنا مورد تاييد قرار گرفته كه پشتيبانان دونالد ترامپ نيز در آن حضور پررنگ داشته‌اند و مديريت كار نيز با جمهوري‌خواهان بوده ولي روند تهيه گزارش به شكل دو حزبي انجام شده است. با اين حال مهر تاييد كميته اطلاعاتي سنا نيز در نهايت كمكي به اين نخواهد كرد كه برخي طرفداران پروپاقرص ترامپ كماكان گزارش‌ دستگاه‌هاي اطلاعاتي را بپذيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون