• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4629 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ ارديبهشت

خبر ديپلماسي

برگزاري جلسه سه ‌جانبه وزراي خارجه ضامن روند آستانه

جلسه سه‌جانبه وزراي امور خارجه كشورهاي ضامن روند آستانه(ايران، تركيه و روسيه) روز چهارشنبه سوم ارديبهشت ماه به صورت «تله كنفرانس» برگزار شد. در اين جلسه كه به منظور رايزني پيرامون آخرين تحولات سوريه و منطقه برگزار شد، محمدجواد ظريف، مولود چاوش اوغلو و سرگئي لاورف آخرين تحولات مربوطه از جمله آخرين وضعيت ادلب، كميته قانون اساسي، لزوم لغو تحريم‌هاي يكجانبه به ويژه با توجه به شيوع ويروس كرونا، وضعيت بشردوستانه و بازگشت آوارگان رايزني و تبادل نظر كردند. وزراي امور خارجه 3 كشور بر لزوم تداوم رايزني‌ها و هماهنگي در عالي‌ترين سطح بين 3 كشور ضامن روند آستانه به عنوان مهم‌ترين و موثرترين روند حل و فصل بحران سوريه تاكيد داشتند. طرف‌ها همچنين بر احترام به استقلال، حاكميت ملي و تماميت ارضي سوريه و نيز حل و فصل سياسي بحران سوريه و جداسازي تروريست‌ها از معارضين بر تداوم مبارزه با تروريسم توافق كردند.  محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه پيش از اين به منظور بررسي آخرين تحولات و رايزني با رييس‌جمهور و وزير خارجه سوريه به اين كشور سفر كرده بود در اين گفت‌وگوي سه‌جانبه با اشاره به تحولات اخير در ادلب بر لزوم گسترش حاكميت دولت بر تماميت ارضي اين كشور و تداوم مبارزه با تروريسم تاكيد كرد. ظريف با اشاره به رايزني‌هاي اخير خود با آقاي پدرسون، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه از تلاش‌هاي ايشان در تسهيل گفت‌وگوهاي سوري- سوري در چارچوب كميته قانون اساسي حمايت كرد و حفظ استقلال اين كميته و عدم دخالت خارجي در روند فعاليت‌هاي آن را ضروري خواند. ايشان با اشاره به فراگيري معضل كرونا، تحريم‌هاي يك‌جانبه را مانعي جدي براي مقابله با اين ويروس دانست و بر مسووليت جامعه جهاني و سازمان ملل متحد در رفع تحريم‌ها و كاهش آلام مردم سوريه و توجه ويژه به وضعيت آوارگان مستقر در اردوگاه‌هاي تحت اشغال امريكا اشاره كرد. وزير امور خارجه كشورمان همچنين تسريع در بازگشت آوارگان سوري و اهتمام جامعه جهاني به ارايه كمك‌هاي بشردوستانه را گامي مهم در راستاي تحقق اين امر و بازگشت اميد و ثبات به جامعه سوريه برشمرد. وزير امور خارجه همچنين به تجاوزات مستمر رژيم صهيونيستي به سوريه اشاره و اين تجاوزات را ناقض حاكميت ملي سوريه و تهديدكننده صلح و ثبات منطقه و خلاف قوانين بين‌المللي دانست. وزراي خارجه 3 كشور بر لزوم استمرار مشورت‌هاي سه‌جانبه در تمامي سطوح و از جمله برگزاري ششمين اجلاس سران روند آستانه در جمهوري اسلامي ايران پس از عادي شدن شرايط مربوط به ويروس كرونا تاكيد كردند.


لفاظي ترامپ عليه تهران 

در دنباله ادعاي مقامات امريكايي درباره ايجاد مزاحمت قايق‌هاي سپاه براي ناوهاي اين كشور در شمال خليج فارس، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا هم به لفاظي عليه ايران پرداخت. او در توييتي نوشت: به نيروي دريايي ايالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر يا همه قايق‌(هاي) ايراني كه قصد مزاحمت براي كشتي‌هاي ما را در دريا دارند، شليك و آنها را نابود كنند.  به گزارش فارس، در پي بيانيه ناوگان پنجم نيروي دريايي تروريست امريكا در منطقه و متعاقبا اظهارات مقامات سياسي و نظامي اين كشور و ادعاي ايجاد مزاحمت ۱۱ قايق سپاه در ۲۷ فروردين ۹۹(۱۵آوريل ۲۰۲۰) براي ناوهاي امريكايي در شمال خليج فارس و عبور نزديك و بسيار سريع آنها از مقابل دماغه و انتهاي ناوها كه درحال عمليات مشترك بودند! روابط عمومي نيروي دريايي سپاه اطلاعيه‌اي منتشر كرد. در اين اطلاعيه با هاليوودي خواندن روايت تروريست‌هاي امريكايي از اين ماجرا تاكيد شده است: به امريكايي‌ها توصيه مي‌كنيم، مقررات بين‌المللي و پروتكل‌هاي دريانوردي را در خليج فارس و درياي عمان تمكين و از هر گونه ماجراجويي و روايت‌هاي جعلي و دروغ پرهيز كنند.


در انتظار تراكنش دوم اينستكس 

«هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه خبر داد كه تراكنش مالي جديد توسط سامانه مالي «اينستكس» به زودي انجام خواهد شد. او كه در يك كنفرانس خبري صحبت مي‌كرد، ‌افزود:«اينستكس پس از اولين تراكنش هنوز در مرحله رشد قرار دارد و در ارتباط تنگاتنگ با يكديگر هستيم و تراكنش جديد در سريع‌ترين وقت ممكن صورت خواهد پذيرفت.» وزير امور خارجه آلمان گفت كه دومين تراكنش اينستكس مربوط به صادرات كالاهاي ضروري براي كنترل شيوع ويروس كروناست. ماس اضافه كرد:«هر تراكنشي بايد با دقت تحت نظارت قرار بگيرد تا هر گونه سوءاستفاده از آن به خصوص در زمينه حمايت مالي از تروريسم و پولشويي از بين برود.» سازوكار مالي اينستكس در ژانويه سال 2019(دي ماه 1397) توسط 3 كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان راه‌اندازي شد. هدف از ايجاد اين سازوكار مالي، حفظ كردن تراكنش‌هاي تجاري با ايران بوده تا ايران نيز به شرايط درج شده در توافق هسته‌اي سال 2015(برجام) پايبند بماند.دوازدهم فروردين ماه امسال بود كه وزير خارجه آلمان فرانسه، آلمان و انگليس نخستين عمليات مالي با ايران بر اساس اينستكس را تاييد كردند.  روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال در گزارشي با انتشار برخي جزييات از اولين تراكنش مالي ميان اروپا و ايران تحت سامانه مالي اينستكس نوشت:«جزييات اندكي درباره اين تراكنش مالي ارايه شده اما افراد نزديك به اين موضوع اعلام كردند كه تجهيزات فروخته شده مربوط به درمان بيماري‌هاي خوني بوده كه از يك شركت آلماني خريداري شده و چندين ماه نهايي شدن اين معامله به طول انجاميده است.» بر اساس اعلام اين افراد، ارزش مالي اين قرارداد تقريبا 500 هزار يورو(548 هزار دلار) بوده و تجهيزات فروخته شده هيچ ارتباطي به همه‌گيري ويروس كرونا نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون