• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

رييس‌جمهور امريكا تزريق مواد ضدعفوني‌كننده به بدن را پيشنهاد كرد

نسخه مرگبار ترامپ

ميثم سليماني

 

وقتي كه به يك پوپوليست تنها چندماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري هر روز در پربازديدترين زمان تلويزيون تريبون داده شود همواره اين اتفاق به نفع او تمام نمي‌شود. پوپوليست‌ها علاقه دارند هر روز پشت تريبون قرار گيرند و ميليون‌ها نفر حرف آنها را بشنوند، اما اين اتفاق لزوما براي همه نتيجه مثبت در پي نخواهد داشت. اين اتفاق اكنون براي دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده رخ داده است. تا چند ماه ديگر انتخابات رياست ‌جمهوري امريكا برگزار مي‌شود و ترامپ به بهانه ويروس كرونا اين فرصت را پيدا كرده تا در كاخ سفيد هر روز جلسه توجيهي با خبرنگاران برگزار كند و در بهترين ساعات پخش تلويزيوني جلوي دوربين قرار گيرد و در اكثر رسانه‌ها نيز صحبت‌هاي او پوشش داده مي‌شود. هرچند بسياري اين اتفاق را فرصتي خوب براي او مي‌دانند. در زماني كه رقيب انتخاباتي ترامپ در خانه نشسته و نمي‌تواند هيچ گونه كمپين انتخاباتي داشته باشد و فعاليت چنداني از خود نشان دهد، اما ترامپ اكنون يكه‌تاز عرصه رسانه‌اي امريكاست. اگر چه اين اتفاق براي دونالد ترامپ يك فرصت محسوب مي‌شود، اما تهديد آن كم از فرصت نيست. او در طول اين مدت توصيه‌هاي پزشكي به مردم از پشت تريبون انجام داده كه به هيچ عنوان مورد تاييد جامعه پزشكان و متخصصان حتي در داخل خود كاخ سفيد نيز قرار نگرفته است. به نوعي ترامپ بسياري از مشاوران و مسوولان دولتي در حوزه بهداشت و درمان دولت را با توصيه‌هاي بيهوده و خارج از چارچوب خود كلافه كرده و زياد قرار گرفتن او پشت تريبون تبديل به يك دردسر جدي براي آنها شده است. ترامپ در سخنان خود هيچ چارچوبي را رعايت نمي‌كند و نمي‌داند هر حرفي را نبايد بيان كرد. آخرين اقدام او كه در حال تبديل شدن به چالشي جديد براي تيم بهداشت و درمان امريكاست در خصوص تزريق مواد ضدعفوني‌كننده به بدن براي از بين بردن كرونا بود. 
او در جلسه توجيهي روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، پيشنهاد تزريق مواد ضدعفوني‌كننده به فرد آلوده به كرونا به عنوان عاملي بازدارنده را مطرح كرد. پيشنهادي كه بسياري را متعجب كرد.، پزشكان در واكنش به اين تجويز رييس‌جمهور گفتند كه مردم با اين كار مي‌ميرند. دونالد ترامپ روز پنجشنبه در نشست خبري كاخ سفيد از گزارشي كه در خصوص تاثير مواد ضدعفوني‌كننده بر ويروس ارايه، شگفت‌زده شد و گفت وقتي كه اين مواد تا اين حد روي سطوح و هوا تاثيرگذار است، آيا نمي‌توان از اين مواد شيميايي براي مقابله با ويروس در بدن استفاده كرد. ترامپ در اين نشست گفت: من ضدعفوني‌كننده را مي‌بينم كه در يك دقيقه ويروس را نابود مي‌كند و به نظر مي‌رسد در داخل ريه‌ها تاثير فوق‌العاده‌اي بگذارد، بنابراين بررسي اين موضوع جالب خواهد بود. پس از اين پيشنهاد ترامپ، بلافاصله جامعه پزشكان آن را رد كرده و با خشم و عصبانيت نسبت به تزريق و حتي خوردن مواد ضدعفوني‌كننده هشدار جدي دادند.  كريگ اسپنسر، مدير بخش فوريت‌هاي پزشكي، مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا واقع در نيويورك به واشنگتن‌پست گفت: «اين پيشنهاد چيز خنده‌داري نيست كه بتوان به راحتي از كنار آن عبور كرد، بلكه اين موضوع بسيار خطرناك است.»
اين پيشنهاد زماني مطرح شد كه مدير بخش علم و فناوري وزارت امنيت داخلي امريكا، گزارشي از تاثير احتمالي گرما و رطوبت تابستان روي ويروس ارايه داد. او همچنين در گزارش خود به تست‌هايي كه تاكنون روي ويروس انجام شده اشاره كرد و گفت: آزمايش‌هايي كه به وسيله مايع سفيدكننده، الكل و نور خورشيد روي ويروس كرونا بر سطوح انجام شده نشان مي‌دهد مايع سفيدكننده طي 5 دقيقه ويروس را از بين مي‌برد، الكل ايزوپروپيل كه بالاي 60 تا70 درصد غلظت دارد در 30 ثانيه ويروس را از بين مي‌برد. برايان اشاره كرد در آزمايش‌هايي كه با نور خورشيد انجام شده نشان مي‌دهد درجه حرارت بالا عمر ويروس را در سطوح مختلف و همچنين هوا كاهش مي‌دهد. 
برايان سوال هيچ يك از خبرنگاران را پاسخ نداد و تريبون را به دونالد ترامپ سپرد. رييس‌جمهور پيش از اينكه سوالي را پاسخ دهد، گفت: احتمالا بعضي از شما نيز در حال فكر كردن به موضوعي هستيد كه به نظر من بسيار جالب است. دقيقا در همين زمان بود كه دونالد ترامپ بحث تزريق مواد ضدعفوني‌كننده به بدن را مطرح كرد. 
دونالد ترامپ حتي در خصوص تاثير نور خورشيد نيز اظهارنظر كرد و گفت: ما مي‌توانيم با يك نور بسيار شديد مانند ماوراي‌بنفش به بدن نور بتابانيم. فكر كنم شما گفتيد اين موضوع بررسي نشده اما مي‌خواهيد آزمايش كنيد. اين تابش حالا مي‌تواند از طريق مستقيم به پوست باشد يا اينكه به نحوي اين نور را داخل بدن بتابانيم. 
همزمان كه دونالد ترامپ در اين نشست صحبت مي‌كرد، دبورا بيركس يكي از كارشناسان ارشد دولت در حوزه بهداشت عمومي كه به عنوان هماهنگ‌كننده كارگروه مربوط به ويروس كرونا در كاخ سفيد فعاليت مي‌كند روي يك صندلي كنار تريبون نشسته بود. بيركس به سخنان ترامپ در مورد نوردرماني يا تزريق مواد ضدعفوني‌كننده‌ در جلسه توجيهي كاخ سفيد پاسخ نداد. اما دوربين‌ها روي حركات صورت او تمركز كردند، او در طول مدت صحبت‌هاي ترامپ لب‌هاي خود را از عصبانيت برهم مي‌فشرد. اما اگرچه او اظهارنظر مستقيمي انجام نداد، اما پزشكان ديگر پس از جلسه توجيهي صحبت‌هاي ترامپ را به چالش كشيدند.  دارا كس، استاديار طب اورژانس در مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا در توييتر خود نوشت: لطفا براي از بين بردن كرونا از مايع سفيدكننده يا الكل ايزوپروپيل استفاده نكنيد. او همچنين در مصاحبه‌اي گفت: كساني كه مواد شيميايي مصرف كنند اكثرا مي‌ميرند. افرادي هم كه زنده مانده‌اند دهان، مري و اندام‌هايي از آنها كه مربوط به خوردن غذاست از بين مي‌رود از همين‌رو اين اقدام نتيجه بسيار وحشتناكي خواهد داشت.  استفان هان، رييس كميسيون غذا و داروي امريكا در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفت: اظهارات رييس‌جمهور منعكس‌كننده سوالاتي است كه بسياري از امريكايي‌ها از ما مي‌پرسند. اما ما به مردم هشدار مي‌دهيم كه در خانه از مواد ضدعفوني‌كننده استفاده نكنند. قطعا ما به عنوان پزشك مصرف داخلي مواد ضدعفوني‌كننده را توصيه نمي‌كنيم.  با وجود همه اين هشدارها پزشكان به واشنگتن‌پست گفتند كه احتمالا همه مردم گوش نخواهند داد و توصيه ترامپ را عملياتي مي‌كنند، چراكه آمارها و گزارش‌ها در امريكا نيز نشان مي‌دهد مراجعاني به اورژانس‌ها دارند كه از اين مواد استفاده كردند. گفتني است اين نخستين بار نيست دونالد ترامپ توصيه‌هاي اشتباه ارايه مي‌دهد. او در ابتداي شيوع بيماري بارها به پزشكان تاكيد مي‌كرد كه چرا از واكسن آنفلوآنزا براي كرونا استفاده نمي‌شود كه كلا موضوع اشتباهي بود. او همچنين توصيه به استفاده از داروي هيدروكسين كلوركين كه بيشتر به داروي مالاريا معروف است، مي‌كرد كه پزشكان بارها و بارها تاكيد كردند هيچ سند جدي وجود ندارد كه اين دارو به صورت قطعي مي‌تواند به درمان كرونا كمك كند، چراكه تنها اين دارو براي تقويت سيستم ايمني بدن تجويز مي‌شود و تاثير مستقيمي براي مقابله با كرونا ندارد. دونالد ترامپ حتي يك‌بار مدعي شد كه استعداد پزشك شدن نيز دارد. چيزي كه اكنون نبايد فراموش كرد، اين است كه ترامپ بيش از اينكه نگران وضعيت كرونا در كشور باشد، نگران آن است كه چگونه در رسانه‌ها و افكار عمومي قضاوت مي‌شود، حضور متعدد رسانه‌اي ترامپ به نظر مي‌رسد بيش از اينكه براي ترامپ موفقيت‌آميز بوده به ضرر او تمام شده. به نوشته نيويورك‌تايمز سبك زندگي دونالد ترامپ تغيير كرده و همه كارهاي او به كاخ سفيد محدود شده و تنها رسانه‌ها را رصد مي‌كند و به صورت هفتگي به همراه مايك پنس آزمايش مي‌دهد كه به ويروس كرونا مبتلا نشده باشد. حال بايد ديد كه دونالد ترامپ تا كي قصد دارد به اين رويكرد خود ادامه دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون