• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

خبر

ابراز تاسف بورل از مخالفت واشنگتن با اعطاي وام به ايران

مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا اعلام كرد از اينكه امريكا با پرداخت وام از صندوق بين‌المللي پول به ايران مخالفت مي‌كند، عميقا متاسف است. به گزارش دويچه وله، جوزپ بورل مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا در جلسه ويديويي وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در اين باره گفت: «من متاسفم كه ايالات متحده با اتخاذ تصميم‌ در اين زمينه از سوي صندوق بين‌المللي پول مخالفت مي‌كند. از نقطه نظر انساني اين تصميم‌گيري بايد در راستاي پذيرش درخواست [ايران] باشد.» بورل گفته است: «من عميقا و واقعا و به دلايل انساني از تصميمي كه براي رد درخواست ايران گرفته شده متاسفم.» مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا در ادامه سخنانش گفته است: «ما طرفدار اين نظر هستيم كه در اين زمان و موقعيت، تحريم‌ها نمي‌توانند براي مبادلات و كمك‌هاي بشردوستانه موثر باشند.» مسوول سياست خارجه اروپا گفته ايالات متحده اصرار دارد كه اين تحريم‌ها شامل كمك‌هاي بشردوستانه نمي‌شود اما او در عين حال تاكيد كرده كه «در اين موقعيت ايران بايد بتواند چيزهايي را كه براي مقابله با كرونا نياز دارد، تهيه كند، بخرد و پول‌شان را پرداخت كند اما در واقعيت نمي‌تواند اين كارها را انجام دهد و در نهايت نمي‌تواند چيزهايي را كه لازم دارد تهيه كند». بورل گفته به همين دلايل ما در وهله اول تلاش مي‌كنيم تا تحريم‌ها را كمتر كنيم و در مرحله دوم كمك مي‌كنيم تا ايران بتواند وامش را از صندوق بين‌المللي پول بگيرد.


تعهد نخست‌وزير مكلف عراق به تحقيق در‌مورد ترور شهيد سليماني

كتائب «حزب‌الله عراق» اعلام كرد كه با مامور تشكيل كابينه جديد اين كشور در خصوص تشكيل كميته‌اي به منظور تحقيق درباره ابعاد ترور فرمانده سابق سپاه قدس ايران به توافق رسيده است. به گزارش ايلنا به نقل از الميادين، كتائب «حزب‌الله عراق» طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه با «مصطفي الكاظمي» مامور تشكيل كابينه جديد اين كشور در خصوص تشكيل كميته‌اي به منظور تحقيق درباره ابعاد ترور فرمانده سابق سپاه قدس ايران به توافق رسيده است. اين گروه عراقي اعلام كرد كه در جريان ديدار با الكاظمي بر سر تشكيل كميته‌اي مشترك براي بررسي ابعاد جنايت شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس توافق شده است. در اين بيانيه آمده است كه الكاظمي به واسطه يك ميانجي خواستار ملاقات با كتائب حزب‌الله شد تا موضع خود را درباره اين جنايت توضيح دهد.


طالبان آتش‌بس ماه رمضان را نپذيرفت

گروه شبه‌نظامي طالبان درخواست براي برقراري آتش‌بس در ماه رمضان را رد كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، اين درخواست براي آتش‌بس به دولت افغانستان اجازه مي‌دهد تا با كروناويروس مقابله كند اما رد اين درخواست از سوي اين گروه شبه‌نظامي باعث به وجود آمدن نگراني‌هايي درباره دورنماي يك روند شكننده صلح در اين كشور شده است. اميدواري‌ها براي پايان دادن به طولاني‌ترين جنگ امريكا در منطقه اواخر فوريه سال جاري ميلادي و زماني به وجود آمد كه طالبان و امريكا در دوحه به توافقي براي خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان در ازاي تضمين‌هاي امنيتي طالبان دست پيدا كردند. اما اين توافق شامل آتش‌بس نمي‌شود چون اين مساله به دولت كابل واگذار شده تا با شبه‌نظاميان در اين باره گفت‌وگو كند. سهيل شاهين، سخنگوي طالبان در توييتي نوشت، آتش‌بس در صورتي امكان‌پذير است كه روند صلح به صورت كامل تحقق يابد اما موانع بر سر طالبان براي بر زمين گذاشتن سلاح هنوز وجود دارد. او ادامه داد: درخواست براي آتش‌بس متقاعد‌كننده و منطقي نيست. اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان روز پنجشنبه خواستار آتش‌بس براي ماه رمضان شد كه از امروز در اين كشور آغاز شده و به اين كشور اجازه تمركز بر روند گسترش ويروس كرونا و جلوگيري از آن را مي‌دهد. تاكنون بيش از ۱۳۰۰ مورد ابتلا به كروناويروس در افغانستان ثبت شده اما كارشناسان سلامت و بهداشت مي‌گويند كه تعداد احتمالا بيشتر است و علت آن ضعيف بودن سيستم سلامت و بهداشت اين كشور است.


تمديد آتش‌بس ادعاي سعودي در يمن

با پايان يافتن موعد دو هفته‌اي آتش‌بس اعلام شده از سوي ائتلاف سعودي جنگ عليه يمن، اين ائتلاف روز جمعه اعلام كرد كه به مدت يك ماه ديگر آتش‌بس را تمديد مي‌كند. اين در حالي است كه يمني‌ها بارها ائتلاف سعودي را به نقض آتش‌بس متهم كرده‌اند. به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه سعودي عكاظ، «تركي المالكي » سخنگوي ائتلاف سعودي گفت اين تمديد بنا به درخواست « مارتين گريفيتس » نماينده سازمان ملل در امور يمن انجام گرفت تا فرصت بيشتري جهت پيشبرد مذاكرات دوجانبه در خصوص برقراري آتش‌بس دايمي فراهم آيد. توپخانه‌هاي متجاوزان سعودي پنجشنبه مناطق مسكوني «رازح» و «باقم» استان «صعده» در شمال يمن را هدف حملات توپخانه‌اي گسترده خود قرار دادند. «ياسر الحوري» دبير شوراي عالي سياسي يمن در همين رابطه در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي آتش‌بس ادعاي عربستان را صرفا يك «مانور سياسي» براي «فريب افكار عمومي» دانست و گفت: نقض مكرر آتش‌بس دو هفته‌اي نشان مي‌دهد كه رياض به دنبال پايان تجاوزگري نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون