• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

خبرخوان

صادرات كالا به ۱۲۸ كشور  با وجود تحريم‌هاي ظالمانه
مهدي ميراشرفي، رييس كل گمرك: در سال ۹۸ با وجود تحريم‌هاي ظالمانه نظام سلطه، كشورمان توانسته به ۱۲۸ كشور جهان كالا صادر و از ۱۱۲ كشور نيز كالا وارد كند. ارزش تجارت خارجي كشور بالغ بر ۸۵ ميليارد و ۱۰۷ ميليون دلار بوده كه از اين ميزان بيش از ۴۱ ميليارد و ۳۷۰ ميليون دلار سهم صادرات و ۴۳ ميليارد و ۷۳۷ ميليون دلار نيز سهم واردات كشور بوده است.


تا زمستان منتظر نفت گران نباشيد
مهدي حسيني، معاون اسبق وزير نفت معتقد است با توجه به ريسك‌هاي موجود در بازار نفت نمي‌توان تا سرد شدن هوا و رسيدن فصل زمستان انتظار بهبود تقاضا و افزايش قيمت نفت را داشت. او افزود: تا پيش از شيوع كرونا پيش‌بيني‌ها در خصوص رشد اقتصادي جهان حدود ۳.۵ درصد بود اما حالا صندوق بين‌المللي پول رشد منفي ۳.۵ درصد را براي سال ۲۰۲۰ پيش‌بيني كرده است. حسيني با بيان اينكه متناسب با كاهش رشد اقتصادي، تقاضا براي انرژي در جهان پايين مي‌آيد، گفت: اكنون در حالي كه عرضه نفت نسبت به ماه‌هاي گذشته بيشتر شده اما تقاضا با شدت زيادي كاهش داشته تا آنجا كه ۳۰ ميليون بشكه مازاد عرضه در بازار وجود دارد. به گفته حسيني اين عدم توازن بين عرضه و تقاضا در ۸۰ سال گذشته بي‌سابقه است.


رشد مثبت كشاورزي و منفي صنعت تا پايان پاييز

اتاق بازرگاني تهران جديدترين آمارها از وضعيت توليد در ۹ ماهه اول سال گذشته را منتشر كرده كه نشان‌دهنده رشد مثبت در بخش كشاورزي است. بر اساس اطلاعات ارايه شده در اين گزارش، رشد بخش كشاورزي در پاييز سال ۱۳۹۸ در قياس با تابستان همان سال كاهش پيدا كرده و از شاخص ۱۴۴ به ۱۳۰ رسيده و به اين ترتيب ميزان توليد در اين بخش در قياس با فصل‌هاي مشابه سال‌هاي اخير نيز پايين‌تر بوده است. با اين وجود روند رشد بخش كشاورزي كه از بهار سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود در مجموع 9 ماهه اين سال نيز ادامه پيدا كرده است. مقايسه ميان آمار ۹ ماهه در سال ۱۳۹۸ و 3 سال پيش از آن نشان مي‌دهد كه روند رو به رشد بخش كشاورزي ادامه پيدا كرده است. تنها در فاصله يك ساله از سال ۱۳۹۷ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ اين رشد سه و نيم درصد تخمين زده مي‌شود. بررسي شرايط در حوزه معدن نشان مي‌دهد كه شاخص توليد در اين حوزه، نوساناتي محدود را تجربه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون