• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

خبر كوتاه

ديوان محاسبات گزارش تفريغ بودجه سال ۹۷ را پس نگرفته است

اسدالله عباسي، سخنگوي هيأت رييسه مجلس گفت: موضوعي دال بر اينكه ديوان محاسبات گزارش تفريغ بودجه سال ۹۷ را پس گرفته باشد، وجود ندارد. ما به عنوان قانونگذار پيگير و تحت تاثير مصاحبه‌هاي آقايان قرار نمي‌گيريم و اين مساله مربوط به آنهاست. آنچه به عنوان قانونگذار براي ما مهم است، جزييات مستنداتي است كه ديوان محاسبات بر اساس آن گزارشي را به صحن مجلس ارايه مي‌كند و ديگر ساير موارد براي ما ملاك عمل نيست و وجاهت قانوني ندارد.

تخصيص ۲۵ درصد ماليات بر ارزش افزوده‌ به انرژي‌هاي تجديدپذير

مديركل امور مجلس وزارت نيرو از تصويب اختصاص ۲۵ درصد ماليات بر ارزش افزوده‌ قبوض دوره‌اي برق به سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق(ساتبا) جهت خريد تضميني برق تجديدپذير غيردولتي با اولويت مناطق محروم و روستاها خبر داد. داود كامكار گفت: پس از خاتمه رسيدگي به لايحه ماليات بر ارزش افزوده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي در روز چهارشنبه بر اساس مصوبات كميسيون‌هاي تخصصي و در نهايت تصويب صحن علني مجلس شوراي اسلامي، دو مصوبه مهم در حوزه آب روستايي و برق تجديدپذير به لايحه دولت اضافه شد. او افزود: بر اساس جدول ذيل ماده ۴۵ گزارش كميسيون تخصصي كه به تصويب صحن علني مجلس رسيده است، يك‌نودم از درآمدهاي ماهانه ماليات بر ارزش افزوده‌ سهم دولت به موضوع آب شرب روستايي تخصيص خواهد يافت كه درآمد حاصل از اجراي اين بند در سال ۱۳۹۹ حدود 4 هزار ميليارد ريال تخمين زده مي‌شود. كامكار ادامه داد: همچنين بر اساس ماده ۴۳، ۲۵ درصد از ماليات بر ارزش افزوده‌ قبوض دوره‌اي برق جهت خريد تضميني برق تجديدپذير و پاك غيردولتي با اولويت مناطق محروم و روستاها به ساتبا تخصيص خواهد يافت كه درآمد حاصل از اجراي اين بند در سال ۹۹ حدود 5 هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال برآورد مي‌شود.

تغييرات نامطلوب در فهرست بهاي راه و باند سال 99

دبير انجمن شركت‌هاي راهسازي ايران در نامه‌اي به معاون امور زيربنايي و توليدي سازمان برنامه و بودجه كشور برگزاري جلسه‌اي بين اين مقام مسوول و مسوولان دفتر نظام فني و اجرايي با نمايندگان و كارشناسان اين انجمن براي ارايه توضيحاتي در مورد فهرست بهاي پايه راه و باند سال 99 را خواستار شد. در بخشي از اين نامه كه روز دوم ارديبهشت(روز گذشته) از سوي علي آزاد، دبير انجمن شركت‌هاي راهسازي ايران به حميدرضا عدل، معاون امور زيربنايي و توليدي سازمان برنامه و بودجه ارسال شده، آمده است: تنها ثمر فهرست بهاي راه و باند 99 تحميل هزينه براي تغيير نرم‌افزارها همچنين هزينه براي بازآموزي كادر مجرب كافرمايان، مشاوران و پيمانكاران بدون دستيابي به نتيجه مطلوب براي اصلاح كار و يا بهاي تمام شده پروژه‌هاست. استدعا مي‌شود دستور فرماييد، نمايندگان و كاركنان اين انجمن در جلسه‌اي با حضور جنابعالي و مسوولان نظام فني و اجرايي توضيحات بيشتر را ارايه نمايند.در بخش ديگري از اين نامه بند 6-5 ذي‌نفع در تهيه اسناد نظام فني اجرايي مورد اشاره قرار گرفته كه در آن آمده است: سازمان، دستگاه و انجمن‌هاي صنفي كشور مسووليت تهيه يا مشاركت در تهيه اسناد و مديريت، پديدآوري و بهره‌برداري از طرح‌ها و پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري را بر عهده دارند.

واگذاري زمين به مردم در قبال واحدهاي نيمه ‌تمام مسكن

وزير راه و شهرسازي از تحويل زمين به مردم در قبال واحدهاي نيمه‌تمام مسكن خبر داد و گفت: اميدواريم بتوانيم براي كادر درماني كشور پروژه‌هاي ساخت مسكن طراحي كنيم. محمد اسلامي با بيان اينكه 60 هزار مسكن مهر نيمه‌تمام در كشور داريم، يادآور شد: سال گذشته 200 هزار واحد مسكن مهر تحويل شده و هم‌اكنون 125 هزار واحد نيز آماده است كه اميدواريم با هماهنگي وزارت نيرو و وزارت نفت هر چه سريع‌تر تكميل شوند.محمد اسلامي با اشاره اينكه 105 هزار مسكن مهر باقي مانده كه داراي پرونده‌هاي قضايي و حقوقي بوده كه از كنترل و مسووليت وزارت راه و شهرسازي خارج هستند، افزود: پروژه‌هاي نيمه تمام با پيشرفت بالاي 80 درصد سريع‌تر آماده خواهند شد.او به طرح ملي مسكن اشاره كرد و افزود: تا كنون ساخت 230 هزار واحد از اين طرح آغاز شده است. تفاهمنامه با وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعي در مسير اقدام قرار گرفته است.

كمبود شديد مواد غذايي دنيا در پسا كرونا

رييس موسسه پژوهش‌هاي اقتصاد كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي گفت: در دوران پساكرونا كشورها با كمبود مواد غذايي مواجه مي‌شوند و اين پتانسيل را ايجاد مي‌كند كه صادرات را افزايش دهيم.علي كياني‌راد با اشاره به راهكارهاي موجود براي توسعه صادرات در دوران پساكرونا گفت: شيوع كرونا موجب شده كه بسياري از كشورهاي دنيا، صادرات و واردات محصولات غذايي را به ‌شدت محدود كنند؛ اما به نظر مي‌رسد ايران موقعيت خوبي در اين زمينه دارد تا بتواند صادرات محصولات كشاورزي و غذايي را توسعه دهد.او ادامه داد: در دوران پساكرونا، كشورها با كمبود مواد غذايي مواجه مي‌شوند و اين پتانسيلي را براي ما ايجاد مي‌كند كه بتوانيم صادرات خود را افزايش دهيم.اين مقام مسوول ادامه داد: به احتمال زياد در دوران پساكرونا، تقاضا براي محصولات تبديلي و فرآوري‌ شده، افزايش خواهد يافت نه براي محصولات تازه؛ بنابراين وقت آن است كه صنايع تبديلي خود را گسترش دهيم.رييس موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: حضور در بازارهاي جهاني در چنين شرايطي نيازمند گسترش صنايع تبديلي و تكميلي است و يكي از برنامه‌هاي جهش توليد نيز گسترش و توسعه اين صنايع است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون