• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4635 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت

دانشمند ايراني زنداني در امريكا به كرونا مبتلا شد

روزنامه «گاردين» به نقل از خانواده و وكلاي او نوشت: «وكيل او روز سه‌شنبه متوجه شده كه تست ابتلاي وي به كوويد۱۹ مثبت است و در تماسي كه عسگري با گاردين داشت، به سختي سرفه مي‌كرد و گفت كه براي چند روز است كه تب دارد». به گزارش فارس، اين دانشمند ايراني چندي پيش ضمن اشاره به وضعيت آلوده و پر ازدحام بازداشتگاه‌هاي «پليس مهاجرت و گمرك ايالات متحده» (با نام اختصاري آيس)، به همين روزنامه گفته بود، ماموران اين سازمان تقريبا هيچ اقدامي براي مقابله با شيوع ويروس كرونا در اين مكان‌ها انجام نمي‌دهند و بيماران مبتلا را به حال خودشان رها مي‌كنند تا بميرند. گاردين با بيان اينكه عسگري و خانواده‌اش خواستار آزادي وي و انتقال به يك مركز درماني هستند، به نقل از او نوشت: «منطقي است كه مرا هرچه سريع‌تر به يك بيمارستان بفرستند. من به آنها اعتماد ندارم. اگر اتفاقي بيفتد، آنها به سرعت واكنش نشان نمي‌دهند... ترجيح مي‌دهم اين مكان آلوده را ترك كنم». اين دانشمند ۵۹ ساله ايراني، توضيح داد: «تاسيسات بازداشتگاه آيس در الكساندريا در [ايالت] لوئيزيانا هيچ تدابير نظافتي پايه هم ندارد و دايم بازداشتي‌هاي جديد از سراسر اين كشور بدون هيچ استراتژي براي كاهش تهديد كوويد۱۹ به آنجا آورده مي‌شود». به نوشته گاردين، ماموران امريكايي روز سه‌شنبه به وكيل عسگري خبر دادند كه تست ابتلاي وي به ويروس كرونا مثبت بوده اما به خود او چيزي نگفته بودند تا اينكه وي در تماس تلفني با وكيلش اين موضوع را متوجه مي‌شود. ماموران آيس به وكيل عسگري گفته‌اند كه او فقط زماني براي انتقال به بيمارستان آزاد خواهد شد كه در تنفس مشكل حاد داشته باشد. اين دانشمند ايراني پيش‌تر درباره وضعيت فجيع بازداشتگاه‌هاي آيس در امريكا نكات زير را به صورت موردي بيان كرده بود: بازداشتي‌ها هيچ دسترسي به ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده ندارند، اين تاسيسات از نظافت معمول تخت‌ها يا مكان‌هاي خواب برخوردار نيست، وي به‌رغم سابقه بيماري تنفسي، براي دو هفته حتي اجازه استفاده از ماسك شخصي خودش را نيز نداشت، بازداشتي‌ها با مشكل نظافت مواجه هستند و تاسيسات نيز بوي تعفن مي‌دهد، به دليل اينكه بازداشتگاه الكساندريا براي نگهداري موقت افراد استفاده مي‌شود، هيچ‌گونه خدمات لباسشويي در آن ارايه نمي‌شود، نه تنها دستورالعمل‌هاي فاصله‌گذاري فيزيكي، بلكه هيچكدام از اصول بهداشتي درباره ويروس كرونا رعايت نمي‌شود.
گاردين در ادامه نوشت كه وضعيت اين بازداشتگاه، به صورت خاص براي اين دانشمند ايراني بسيار نگران‌كننده است زيرا با توجه به سابقه بيماري تنفسي وي، در صورت مبتلا شدن به ويروس كوويد۱۹، احتمال بروز «ذات‌الريه» در او وجود دارد. عسگري قبلا درباره عواقب ابتلاي احتمالي به كرونا گفته بود: «گمان نمي‌كنم دوام بياورم». عسگري روز سه‌شنبه در تماس تلفني با گاردين، ضمن اشاره به نبود امكانات براي حمام‌كردن و عدم دسترسي به ميوه تازه، توضيح داد: «اين بازداشتگاه جمعي آن‌هم در زمان شيوع اين ويروس منحوس، بسيار غلط است. ديگر به چه مدركي نياز دارند؟»
«مهرنوش يزدانيار» وكيل خانواده عسگري به گاردين گفت: «باور نمي‌كنم كه اين اتفاق افتاده باشد. اين فاجعه‌بار است. هر ترس و نگراني كه داشت، به واقعيت تبديل شده است و نهايتا كوويد۱۹ گرفت. او يك مرد بي‌گناه است كه هيچ جرمي مرتكب نشده است. او نبايد پشت ميله‌هاي زندان باشد. چرا دولت امريكا هنوز او را در بازداشت نگه مي‌دارد؟»
وي درباره وضعيت اسفناك بازداشتگاه آيس گفته بود كه غذا در اين تاسيسات بسيار ناكافي است و فقط يك وعده غذاي گرم در ساعت ۵ عصر و دو وعده غذاي بسيار كم به عنوان صبحانه و ناهار به آنها داده مي‌شود و هيچ راهي براي تهيه خوراكي از خارج از آنجا نيست. همچنين به دليل شلوغي زياد و حضور ۱۰۰ نفر در يك اتاق بازداشتگاه، او مجبور است براي خوابيدن دستمال كاغذي در گوش‌هايش بگذارد و اكنون به اختلال خواب دچار شده است. دكتر عسگري، استاد دانشگاه شريف و دانش‌آموخته رشته «مهندسي و علم مواد»، در ماه نوامبر به اتهام بي‌اساس سرقت اطلاعات محرمانه تجاري مرتبط با فعاليت‌هاي خودش در دانشگاه «اوهايو»، متهم شد اما دولت امريكا نتوانست در دادگاه اتهامات عليه وي را ثابت كند و بدين‌ترتيب او مبرا شد. وي از روز دهم مارس (۲۰ اسفند ۹۸) به بازداشتگاه الكساندريا منتقل شده و خواستار بازگشت به ايران است اما ماموران آيس اجازه استفاده وي از پرواز بازگشت يا حتي آزادي موقت براي ديدار با خانواده خود در امريكا را نمي‌دهند.
دكتر «سيروس عسگري» دانشمند ايراني كه به‌‌‌رغم تبرئه‌شدن از نقض تحريم‌هاي ايران در دادگاه امريكا، هنوز در بازداشتگاه به سر مي‌برد، به ويروس «كوويد۱۹» مبتلا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون