اختلاف سازمان حمايت و شوراي رقابت بر سر قيمت خودرو بالا گرفت
بازار خودرو
به روزهاي عادي باز ميگردد؟
تعيين قيمتهاي جديد خودرو دو هفتهاي است كه در دستور كار ستاد تنظيم بازار قرار گرفته است اما اختلافات ميان شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرفكنندگان و توليدكنندگان عاملي شده تا اين ستاد هنوز براي تعيين دستورالعمل قيمتگذاري خودروهاي داخلي به نتيجهاي دست پيدا نكند. البته باتوجه به اختلافات قرار بود با تشكيل يك كارگروه موضوعات قيمتگذاري چكشكاري شده و درنهايت با ارايه گزارش نهايي به ستاد تنظيم بازار مصوبات لازم براي اعلام دستورالعمل جديد قيمتگذاري خودرو انجام شود، اما شنيدهها از جلسات ستاد تنظيم بازار نشان از آن دارد كه هنوز توافقي ميان سازمان حمايت و شوراي رقابت به وجود نيامده و همين امر اعلام قيمتهاي جديد خود را با تاخير روبهرو كرده است. آنطور كه شنيده شد خودروسازان درخواست افزايش قيمت براي جبران ضرور و زيان خود را دارند از طرف ديگر شوراي رقابت معتقد است بخشي از زيان خودروسازان متوجه سرمايهگذاري آنها در بخشهايي غير از توليد بوده و به همين دليل اين ارقام به عنوان ضرر و زيان توليد محسوب نشده و نبايد در دستورالعمل جديد قيمتگذاري مورد توجه قرار گيرد. در حال حاضر اختلاف سازمان حمايت و شوراي رقابت باعث شده اين هفته هم بحث قيمت خودرو ساماندهي پيدا نكرده و به دوشنبه آينده موكول شود. تعلل ستاد تنظيم بازار در اعلام قيمتهاي جديد خودرو باعث شده تا بازار خريد و فروش خودرو طي روزهاي اخير با وجود ركود معاملات رقمهاي قابل تأملي را در انواع خودروهاي داخلي به ثبت برساند، به نحوي كه مشتريان فقط با تعجب به قيمتهاي بازار نگاه نكرده و مدام از خود ميپرسند مگر چه اتفاقي در بازار افتاده كه قيمتها هر روز افزايش يافته و كسي هم به فكر اوضاع نيست. به اعتقاد فروشندگان خودرو قيمتها به صورت كاذب افزايش پيدا كرده و هيچ خريداري در بازار نيست اما همين قيمتها براي ما هم سوالبرانگيز است. از طرفي شركتهاي خودروساز هم با تعلل بسيار تعهدات خود را نسبت به مشتريان انجام ميدهند كه همين امر در نبود خودرو در بازار تاثير گذاشته است. فعالان بازار معتقدند اگر عرضه خودرو افزايش داشته باشد به طور حتم بازار شاهد افزايش قيمتها نخواهد بود. از طرفي هنوز قيمتهاي جديد انواع خودروهاي داخلي در سال 99 تعيين نشده و همين امر تاثيرات خود را بر بازار گذاشته است. در اين راستا سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو معتقد است، اگرچه افت قيمت در بازار خودرو با آغاز عرضه خودروسازان استارت خورده اما اين كاهش بسيار محدود بوده و همچنان بازار به قيمت منطقي نرسيده است. موتمني در گفتوگو با يكي از رسانههاي خودرويي خاطرنشان كرد: «تعطيلي خودروسازان و محدوديت عرضه، نوسانات ارزي و فروش خودروهاي ويرايشي را كه هماكنون متوقف شده در رشد ۱۰درصدي قيمت خودرو در هفتههاي اخير تاثيرگذار دانست و در عين حال يادآور شد كه بازار خودرو ظرف دو هفته آينده با عادي شدن وضعيت شمارهگذاري و ترخيص خودرو در شركتهاي خودروسازي و تعديل نرخ ارز ثبات بيشتري پيدا كرده و از نوسان قيمت در بازار كاسته خواهد شد.» در حال حاضر پرايد 111 با قيمت 69 ميليون تومان، پرايد 131 با قيمت 67 ميليون و 800 هزار تومان، سمند 112 ميليون تومان، پژو 206 تيپ 5 با قيمت 150 ميليون تومان، تيبا 2 با قيمت 87 ميليون تومان، پژو پارس با قيمت 137 ميليون تومان و رانا با قيمت 105 ميليون تومان در بازار قيمتگذاري شده است.