• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4636 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۳ ارديبهشت

دستور استفاده اجباري از ماسك در متروي تهران از امروز اجرا مي‌شود

بايد ماسك بزنيد

گروه اجتماعي| بنا بر اعلام روز پنجشنبه مدير عامل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه، از امروز در ايستگاه‌هاي متروي تهران از ورود مسافران بدون ماسك جلوگيري خواهد شد. اجراي اين تصميم كه به دنبال مصوبه كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران، ابتداي هفته گذشته، در ستاد ملي مقابله با كرونا و در حضور رييس‌جمهوري مطرح شد، منوط به اين بود كه وزارت صنعت، تمهيدات لازم براي تامين و عرضه ماسك ارزان‌قيمت در ايستگاه‌هاي مترو داشته باشد و سپس، زمان اجراي اين تصميم توسط وزارت كشور هماهنگ و اعلام شود. به دنبال اخباري كه پس از اين تصميم درباره وضعيت موجودي ماسك در انبارها و همچنين، آزاد شدن توزيع و عرضه ماسك در داروخانه‌ها با نرخ دولتي منتشر شد، مسوولان شهري، زمان اجبار به استفاده از ماسك در متروي تهران كه حالا، روزانه بيش از 500 هزار مسافر را در خطوط هفتگانه جابه‌جا مي‌كند را هم، امروز انتخاب كردند. اجراي اين تصميم از امروز در حالي است كه اجبار به استفاده از ماسك، فقط در متروي تهران اجرايي شده اما مديرعامل سازمان تاكسيراني گفته كه مسافران تاكسي اجباري به استفاده از ماسك ندارند و هنوز هم خبري درباره استفاده اجباري ماسك در اتوبوس‌هاي شركت واحد شنيده نشده است. اين تصميم هم از آنجا اتخاذ شد كه با وجود لغو طرح ترافيك ظرف سه هفته گذشته با هدف پيشگيري از ازدحام در وسايل حمل و نقل عمومي، اما تعداد مسافران مترو از روز 30 فروردين و به دنبال بازگشايي اصناف و اجراي طرح فاصله‌گذاري هوشمند در تهران، در حد نگران‌كننده‌اي افزايش يافت چنانكه ظرف روزهاي گذشته، مسوولان وزارت بهداشت و اعضاي شوراي شهر تهران، هشدار دادند كه با ازدحام ايجاد شده در واگن‌هاي مترو و با وجود علامت‌گذاري صندلي‌ها و پيام‌هاي هشدار‌دهنده در ايستگاه‌ها، اجراي طرح فاصله‌گذاري يك و نيم متري با اين افزايش تعداد مسافر قابليت اجرا ندارد و تنها راه باقيمانده براي جلوگيري از موج دوم و نگران‌كننده افزايش تعداد مبتلايان كوويد 19 در تهران، اجراي اجبار به استفاده از ماسك در متروي تهران است. بنا به اعلام مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه، همزمان با اجراي اين طرح، ماسك با قيمت مصوب هم از امروز در ۲۵ ايستگاه مترو و شامل ايستگاه‌هاي تهران (صادقيه)، كرج، گلشهر، امام خميني (ره)، شهرري، پانزده خرداد، تئاتر شهر، ميدان آزادي، بيمه، آزادگان، ميدان محمديه، شادمان، سعدي، فرهنگسرا، فردوسي، خيام، پايانه جنوب، جوانمرد قصاب، ميدان انقلاب اسلامي، حسن‌آباد، شهداي هفتم تير، شهيد نواب صفوي، دروازه دولت، ميدان شهدا و سبلان عرضه خواهد شد. 

ماسك، خطر انتقال ويروس را 95 درصد كاهش مي‌دهد 
صاحب يك داروخانه در مركز شهر، اين خبر را شنيده و مي‌داند كه از امروز قرار است همه مسافران مترو، با داشتن ماسك تردد كنند. او از اين تصميم دولت ابراز رضايت مي‌كند اما معتقد است اگر اين تصميم، نه فقط در تهران، در باقي شهرهايي كه مترو دارند هم، زودتر از اين اجرا مي‌شد، آمار ابتلاي كوويد 19 حتما كاهش قابل توجهي داشت ولي مي‌گويد كه اجراي اجبار به استفاده از ماسك، حتي حالا هم كه با شيب نزولي بيماري مواجه شده‌ايم، قابل قبول است مشروط بر اينكه مسوولان ايستگاه‌ها، با اغماض و چشم‌پوشي از تخلف برخي مسافران، ضمانت اجراي اين تصميم دولت را خدشه‌دار نكنند. اين صاحب داروخانه از اولين روزهاي پس از انتشار ويروس در كشور، كانترهاي داروخانه را با كاورهاي پلاستيكي پوشاند و در فاصله يك متري كانترهاي تحويل دارو و لوازم آرايشي و بهداشتي، ريل‌هاي پلاستيكي گذاشت و حالا، مشترياني كه وارد داروخانه مي‌شوند، براي تحويل نسخه و دريافت دارو يا هر قلم كالاي ديگر، بايد پشت اين ريل‌ها بايستند كه به اين شكل، مسوولان ماسك‌پوش داروخانه، با تمام مشتريان، حدود دو متر فاصله دارند. اين صاحب داروخانه، درباره ميزان تاثير استفاده اجباري از ماسك در مكان پرخطري مثل متروي تهران - به ازدحام بالاي مسافر در اغلب ساعات روز و ناممكن بودن رعايت فاصله يك و نيم متري در واگن‌هاي مترو با اين حجم مسافر - به «اعتماد» مي‌گويد: «چند شب قبل اعلام شد كه خطر انتقال ويروس از بيماري كه ماسك بر صورت داشته و عطسه و سرفه مي‌كرده، حداكثر 5 درصد است. حتما استفاده از ماسك آن هم در فضاي شلوغي مثل مترو، بهتر از نداشتن ماسك است چون خطر ابتلا و آلودگي را تا حد خيلي زيادي كاهش مي‌دهد. حالا هم كه سازمان بهداشت جهاني، استفاده از ماسك در مكان‌هاي شلوغ را اجباري كرده و اين اجبار مي‌تواند در كنترل آمار ابتلا تاثيرگذار باشد هرچند كه به نظرم، اين اجبار، دير اتفاق افتاده است.»
اين صاحب داروخانه مي‌گويد: بهترين ماسك، الزاما گران‌ترين نيست و به خصوص، ماسك‌هاي پيشرفته كه براي مراكز درماني توليد مي‌شود به هيچ‌وجه به درد مردم عادي نمي‌خورد چون قيمت گراني دارد اما تاكيد مي‌كند بهترين ماسك كه حتي مي‌تواند در خانه تهيه شده باشد، آن پوششي است كه بافت هر چه فشرده‌تر و تار و پود هر چه بيشتر داشته باشد تا نفوذ ريزترين ذرات ويروس را كاهش دهد. تاكيد اين صاحب داروخانه اين است كه شهروندان به هيچ‌وجه براي ضدعفوني ماسك‌هاي نخي استفاده شده، از الكل استفاده نكنند چون با اين كار، بافت و كيفيت ماسك از بين رفته و قدرت محافظت پيشين را از دست مي‌دهد و توصيه مي‌كند كه ماسك نخي استفاده شده، پيش از استفاده مجدد، حتما با آب و صابون شسته شده و سپس، با استفاده از اتوي داغ، روند ضدعفوني آن تكميل شود. او همچنين استفاده همزمان ماسك و دستكش در اماكن شلوغ مثل مترو را بهترين رفتار عمومي براي كند كردن چرخه انتقال ويروس مي‌داند و ضمن آنكه گلايه برخي شهروندان بابت دشواري استفاده دايم از ماسك و بروز تنگي نفس را هم محق مي‌داند، مي‌گويد: «اگر فردي، به دليل استفاده از ماسك سه لايه يا حتي يك لايه، دچار تنگي نفس مي‌شود، اين فرد مشكلات تنفسي دارد و بايد پيگير اين اختلال باشد چون ماسك‌هاي نخي معمولي، تنگي نفس نمي‌آورد. البته استفاده از ماسك آن هم با توجه به نزديك شدن به فصل گرما و تابستان، سخت است و حتي ما كه بايد به عنوان مدافعان سلامت، دايم با ماسك در انظار عمومي ظاهر شويم تا الگوي شهروندان هم باشيم، در بعضي ساعات روز از اين پوشش پارچه‌اي كلافه مي‌شويم. اما حفظ سلامتي، مهم‌تر از اين آزار بسيار ناچيز است و از دست دادن سلامتي خودمان يا به خطر انداختن سلامت ديگران آن هم به دليل اينكه ما از زدن ماسك كلافه مي‌شويم، واقعا قابل بخشش نيست. اگرچه كه بعضي افراد هم حالا دچار وسواس شده‌اند و از صبح كه بيدار مي‌شوند و تا ساعات پاياني شب، ماسك بر صورت دارند كه مثلا مبادا، در هواي خانه‌شان هم ويروس وجود داشته باشد. در چنين شرايطي و معمولا به دنبال بروز بيماري‌هاي مسري، ما با چنين افرادي هم مواجه مي‌شويم كه البته تعدادشان در سطح جامعه بسيار كم است چون اين رفتارها، مربوط به همان اختلالات رواني است كه در شرايطي مثل امروز، اين اختلالات هم حاد مي‌شود. اما غير از اين افراد، ساير شهروندان بايد با اين حجم بالاي توصيه‌هاي مسوولان، هم ياد گرفته باشند كه چطور و چه زماني از ماسك و حتي از چه نوع ماسكي استفاده كنند. به نظرم، افراط به همان اندازه مي‌تواند آسيب‌رسان باشد كه دچار تفريط بشويم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون