• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4636 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۳ ارديبهشت

شطرنج‌باز ايراني در سوپرتورنمنت كارلسن ششم شد

آرماگدون دو هزار دلار از فيروزجا ربود

مسابقات شطرنج جام كارلسن كه به صورت آنلاين در حال برگزاري است، دور‌هاي مقدماتي خود را پشت سر گذاشت و عليرضا فيروزجا شطرنج‌باز ايراني حاضر در اين رقابت‌ها موفق شد خودش را به‌طور كامل از قعر جدول جدا كند و در نهايت در جايگاه ششم مسابقات قرار بگيرد و جايزه 20 هزار دلاري را ببرد. فيروزجا كه در اين مسابقات با هفت شطرنج‌باز برتر دنيا در حال رقابت بود، بعد از چهار شكست متوالي مقابل كارلسن، ناكامورا، ليرن و كاروانا توانست با پيروزي مقابل نفرات پنجم و دهم دنيا 6 امتيازي شود و به رده ششم جدول صعود كند. فيروزجا در دور ششم مقابل ماكسيم وشيه لاگراو بهترين شطرنج‌باز كشور فرانسه و نفر پنجم دنيا رفت و موفق شد اين حريف قدرتمند را شكست دهد. عليرضا در ديدار نخست مقابل اين حريف كه ريتينگ 2860 را در اختيار دارد طي چهار ديدار به سه تساوي و يك برد دست پيدا كرد تا در نهايت با نتيجه 2.5 بر 1.5 به پيروزي برسد. شطرنج‌باز 16ساله ايراني در ديدار دوم موفق شد با مهره سياه به پيروزي دست پيدا كند. در ديگر ديدار جالب دور ششم آنيش‌گري شطرنج‌باز هلندي و نفر دهم دنيا موفق شد با خلق يك شگفتي مگنوس كارلسن را با حساب 2.5 بر 1.5 شكست دهد تا او نيز مثل فيروزجا اولين برد خودش را تصاحب كند.
دور هفتم مسابقات با تقابل فيروزجا و آنيش ادامه پيدا كرد؛ دو شطرنج بازي كه در دور قبل اولين برد خودشان را به دست آورده و با روحيه‌اي مضاعف وارد رقابت شده بودند. عليرضا در اين ديدار مقابل حريف 25 ساله خود كه ريتينگ 2764 را در اختيار دارد در دور نخست به پيروزي دست پيدا كرد. فيروزجا در اين بازي به زيبايي حريف هلندي خودش را مغلوب كرد اما در مسابقه دوم در حالي كه از حريف پيش بود و مي‌توانست كار را تمام كند با يك اشتباه بازي را واگذار كرد تا نتيجه يك بر يك مساوي شود. در بازي سوم فيروزجا اشتباه دور قبل خود را جبران و حريف را بار ديگر مغلوب كرد تا براي بردن اين بازي تنها به يك تساوي در مسابقه چهارم نياز داشته باشد. اين اتفاق افتاد و عليرضا با يك بازي حساب شده به خواسته خودش رسيد و در مجموع با حساب 2.5 بر 1.5 پيروز نهايي مسابقه لقب گرفت و سه امتياز ديگر به اندوخته‌هاي خودش افزود. عليرضا با اين برد در مجموع 6 امتيازي شد و در جدول رده‌بندي در جايگاه ششم قرار گرفت. 
اين شطرنج‌باز ايراني در آخرين ديدار خود به مصاف يان نپومنياچي استاد بزرگ شطرنج كشور روسيه و نفر چهارم جهان رفت كه او هم مثل فيروزجا 6 امتيازي بود. فيروزجا در دور اول در حالي كه با مهره سياه بازي مي‌كرد، در يك بازي منطقي از حريف پيشي گرفت و موفق شد اولين برد را كسب كند. دور دوم در حالي آغاز شد كه فيروزجا با مهره سفيد بازي مي‌كرد. او در بعضي لحظات بازي پيش بود اما در آخر اين شطرنج‌باز روسي بود كه فيروزجا را شكست داد. دور سوم هم با برد شطرنج‌باز روسي همراه بود. اين نتيجه نشان مي‌داد كه فيروزجا براي گرفتن امتياز از حريف بايد دور چهارم را پيروز مي‌شد تا در بازي سرنوشت بر اين حريف غلبه كند. فيروزجا دور چهارم را پيروز شد تا همه‌چيز در بازي سرنوشت يا آرماگدون مشخص شود. فيروزجا كه در بازي سرنوشت مهره سياه را انتخاب كرد، به يك تساوي نياز داشت اما او شكست خورد و بازي را به اين حريف قدرتمند واگذار كرد تا حريفش پنجم شود و 22 هزار دلار جايزه ببرد. در پايان دور گروهي، ناكامورا، ليرن، كارلسن و كاروانا با ايستادن در رده‌هاي اول تا چهارم به نيمه نهايي راه يافتند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون