• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

عمليات نظامي عليه دولت ونزوئلا ناكام ماند

آموزش 300 سرباز براي سرنگوني مادورو

ميثم سليماني

 

روز گذشته گزارشي در رسانه‌ها منتشر شد كه نشان مي‌داد، مخالفان دولت ونزوئلا به دنبال يك اقدام نظامي محدود براي سرنگوني نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور اين كشور بودند. اين طرح ساده اما خطرناك بود. به گزارش آسوشيتدپرس برنامه اين بود كه 300 داوطلب مسلح از شمال ونزوئلا وارد اين كشور مي‌شدند. در طول راه آنها به پايگاه‌هاي نظامي اين كشور حمله مي‌كردند و با ايجاد شورش‌هاي مردمي اين برنامه را تا بازداشت نيكولاس مادورو ادامه مي‌دادند. 
اما حالا سوال اينجاست چه چيزي در اين برنامه اشتباه بوده كه به نتيجه نرسيده است؟ جزيياتي كه از اين برنامه منتشر شده، نشان مي‌دهد تقريبا همه‌ چيز اشتباه و غلط بوده است. 
فردي كه بنا بوده اين طرح را هدايت و رهبري كند اكنون در ايالات متحده زنداني است. در حال حاضر نقش يك فرد قوي هيكل و عضلاني در اين برنامه كه مشاور سابق در نيروهاي ويژه امريكايي كه به كماندوهاي كلاه سبز معروف هستند بيش از همه به چشم مي‌آيد. گفته مي‌شود كه اين افراد براي آموزش در يك پايگاه مخفي در كلمبيا حضور داشته و حالا سرگردان و بي‌هدف به دنبال نجات جان خود هستند. 
اين اقدام بسيار ضعيف و بدون برنامه‌ريزي منسجم بود. در اين برنامه‌ريزي نيروهاي محدودي آموزش مي‌ديدند كه عملا توان بسيار كمي براي سركوب ارتش آموزش ديده ونزوئلا داشتند.  عفرين ماتئوس از جمله كوماندوهايي بوده كه گفته مي‌شود، بنا بوده در مراحل اوليه آموزش اين نيروها حضور داشته باشد. او مي‌گويد: من به آنها(طراحان عمليات) گفتم شما كه قصد نداريد با 300 مرد گرسنه و آموزش نديده مادورو را سرنگون كنيد!
روايت عجيبي از طرح‌ريزي و برنامه براي اين عمليات وجود دارد. حدود 30 تن از افرادي كه به دنبال حضور در اين برنامه بودند با رسانه‌ها، مسائل مربوط با اين عمليات را در ميان گذاشته‌اند اما به دليل ترس از عواقب اقدام خود به شكل ناشناس مباحث را مطرح كردند.  ماه گذشته هنگامي كه بحث چنين طرح توطئه‌اي توسط رسانه‌هاي دولتي ونزوئلا مطرح شد، آنها اين طرح را با عمليات خليج خوك‌ها در سال 1961 مقايسه كردند. طرحي كه بنا بود، امريكايي‌ها حكومت فيدل كاسترو را در كوبا سرنگون كنند اما با شكست مواجه شد. البته بررسي‌هاي اوليه‌اي كه توسط آسوشيتدپرس صورت گرفته هيچ رد پايي از حضور امريكا در اين عمليات وجود ندارد اما مجموعه شواهد نشان مي‌دهد اگر امريكايي‌ها نيز بخواهند دخالت در اين امر را رد كنند اما نمي‌توانند عنوان كنند كه از آن بي‌اطلاع بوده‌اند. مصاحبه‌هاي افراد حاضر در اين عمليات، گواه آن است كه مخالفان تحت حمايت امريكا در آن حضور داشتند.  برنامه‌ريزي براي اين عمليات از 30 آوريل 2019 آغاز شد. بنا بود، شورش از پادگاني آغاز شود كه در آن سربازاني بودند كه براي وفاداري به خوان گوايدو، رييس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا و مورد حمايت امريكا قسم خورده بودند. برخلاف انتظارات هيچ يك از نزديكان و دستياران اصلي مادورو به مخالفان نپيوستند و دولت به سرعت قيام را متوقف كرد.  چند هفته بعد تعدادي از سربازان و سياستمداراني كه در اين شورش ناكام حضور داشتند به كلمبيا بازگشتند. يك هتل در كلمبيا مركز اين عمليات محسوب مي‌شد كه در آن نظاميان سابق، قاچاقچيان مواد مخدر و سرمايه‌داران در سايه مخالف دولت مادورو، پشت اين ماجرا قرار داشتند و تلاش مي‌كردند تا دولت ونزوئلا را سرنگون كنند.  جوردن گودرآو يك شهروند امريكايي كه در جنگ‌هاي عراق و افغاستان نيز حضور داشته در اتاق فكر اين عمليات بوده است. گفته مي‌شود براي اجراي اين عمليات حداقل با 5 تن از سربازان سابق امريكايي ملاقات صورت گرفته است.  گفته مي‌شود كه گودرآو مغز متفكر آموزش نيروها در كلمبيا بوده است. گودرآو كه در كانادا به دنيا آمده در سال 2013 با اتهام كلاهبرداري از ارتش مواجه شد و در نهايت پرونده تحقيقات بدون هيچ اتهامي بسته شد. او پس از بازنشستگي در سال 2016 به عنوان پيمانكار امنيتي خصوصي در پورتوريكو مشغول به كار شد. در سال 2018 يك شركت امنيتي خصوصي در فلوريدا راه‌اندازي كرد. عكس‌ها و فيلم‌هاي متعددي در سايت موسسه گودرآو از شخص او وجود دارد. فعاليت‌هاي وب‌سايت او اكنون به بيش از 50 كشور دنيا مشاوره مي‌دهد كه متشكل از نظاميان و ديپلمات‌هاي سابق است.  گودرآو كه اكنون 43 سال سن دارد از هر گونه مصاحبه امتناع مي‌كند. او در بيانيه‌اي كتبي گفت، كمپاني
Silvercorp به دليل ماهيت كاري كه دارد نمي‌تواند هويت منابع، دارايي‌ها و مشاوران خود را فاش كند. از همين رو اين شركت هيچگاه فعاليتي را در هيچ زمينه عملياتي تاييد و تكذيب نمي‌كند. از همين رو نبايد هيچ استنباطي از اين پاسخ صورت گيرد.  اما يكي ديگر از بازيگران اين عمليات ژنرال سابق كليور آلكالاست. آلكالا يكي از ژنرال‌هاي بلندپايه سابق ارتش ونزوئلا بود كه در سال 2011 توسط امريكا به دليل تامين موشك براي گروه فارك در كلمبيا در ازاي دريافت كوكايين مورد تعقيب قرار گرفت و تحريم شد. با اين وجود او قصد داشت به عنوان يك قهرمان ملي براي بازگرداندن دموكراسي ونزوئلا وارد عمل شود. در نهايت آلكالا ماه گذشته توسط دادستان‌هاي ايالات متحده متهم شد كه سالانه 250 تن كوكايين به امريكا صادر مي‌كند. او اكنون در بازداشت و منتظر محاكمه است. اما قبل از تسليم شدن در كلمبيا او به عنوان يكي از حريف‌هاي قدرتمند مادورو شناخته مي‌شد و تلاش مي‌كرد، نيروهاي نظامي را به نحوي عليه مادورو بشوراند. 
گفته مي‌شود در اتاق فكر عمليات جلساتي برگزار شده كه چگونه 300 سرباز وارد عمليات شوند و نيروهاي رده پايين ارتش را با حركت گوايدو همراه كنند. آلكالا گفته كه ده‌ها نفر از مردان را از قبل در 3 اردوگاه آماده كرده است كه در ميان آنها يك افسر نظامي كه متهم به حمله با يك هواپيماي بدون سرنشين به مادورو بوده، ديده مي‌شد. گودرآو در جلسات آغازين عمليات عنوان مي‌كند كه شركت او مي‌تواند، مردان مستقر در اين اردوگاه‌ها را براي اين نبرد آماده كند. برآورد براي اجراي اين عمليات نيز حدود 1.5 ميليون دلار بود. البته گودرآو در نشست خود عنوان كرده بود با دولت ترامپ تماس‌هاي سطح بالايي دارد كه مي‌تواند حمايت آنها را نيز جلب كند. بسياري از همان ابتدا نگران فردي مانند آلكالا بودند كه نمي‌توانستند به او اعتماد كنند. اما با گذشت زمان مشخص شد، شيوه و نحوه پيشبرد مسير با شكست مواجه مي‌شود.

 


محموله شمش طلا از ادعا تا واقعيت

دولت ايالات متحده امريكا بار ديگر يك جبهه جديد انتقادي عليه ايران باز كرده و موضوع روابط تهران- كاراكاس را به ميان كشيده است. مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا طي چند روز گذشته با توجه به انتشار اخباري مبني بر پروازهاي ماهان به كاراكاس در دو توييت اتهاماتي را متوجه تهران كرده است. او در توييت اول خود مدعي شد كه ما عميقا نگران رفتارهاي بي‌ثبات‌كننده ايران در ونزوئلا هستيم چراكه طي چند روز گذشته، هواپيماهاي ايراني رفت و آمدهاي ناشناخته‌اي داشته‌اند. او با تكرار ادعاهاي پيشين خود عنوان كرد كه ما به تلاش‌هاي خود براي كمك به احياي دموكراسي ادامه مي‌دهيم و خواهان كنار گذاشتن مادورو هستيم. چند ساعت بعد او در توييتي ديگر عنوان كرد كه مادورو 9 تن طلا براي ايران ارسال كرده است. در پاسخ به اين ادعاها سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه با رد ادعاي مسوولان امريكايي، اظهارات بيان شده را بي‌اساس و در جهت زمينه‌سازي براي اعمال فشار بيشتر از سوي امريكا بر دولت ونزوئلا و ايجاد اخلال و دخالت در روابط تجاري ميان دو كشور ايران و ونزوئلا ارزيابي كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه افزود: دولت امريكا كه در اجراي سياست‌هاي خود در ونزوئلا از جمله تحريم اقتصادي، تهديد نظامي و اخيرا تشكيل شوراي انتقالي به دليل مقاومت دولت و مردم آن كشور با شكست مواجه شده با ايراد اينگونه اتهامات سعي دارد در برنامه دولت ونزوئلا براي بازسازي پالايشگاه‌هاي آن كشور و توليد فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين كه هم‌اكنون به دليل تحريم‌هاي ظالمانه امريكا با كمبود روبه‌روست، مانع‌تراشي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون