• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

اولين رقابت ورزشي رسمي در امريكا بعد از شروع پاندمي انجام شد

مبارزان در قفس مقابل جمعيت خيالي

سامان سعادت

جاستين گاتجه در استاديوم خالي

 VyStar Veterans موفق شد در ديدار پاياني رويداد يواف سي 249 حريفش توني فرگوسن را شكست دهد و قهرماني موقت سبك‌وزن را به دست آورد. اين رقابت روز شنبه در فلوريدا برگزار شد. فرگوسن كه بعد از 12 هفته شكست‌ناپذيري وارد اين رقابت شده بود بر اثر ضربات سهمگين حريفش نتوانست روي پاهاي خودش باقي بماند. هوك‌هاي سنگين جاستين جوري فرگوسن را گيج كرد كه داور مسابقه هرب دين در راند پنجم مسابقه را پايان‌يافته اعلام كرد و به اين ترتيب جاستين برنده لقب گرفت. در راند نخست مسابقه جاستين با ضربات متوالي سعي كرد حريفش را تحت فشار قرار دهد اما توني كه بزرگ‌ترين مدعي وزن خودش محسوب مي‌شد فقط با آرامش كار را ادامه داد. در راند اول به نظر مي‌رسيد فرگوسن مي‌تواند پيروز شود اما همه‌چيز بيشتر حالتي مساوي داشت. در راند دوم اما اين توني بود كه حريفش را تحت فشار قرار داد گرچه نزديك به سه دقيقه جاستين توني را زير مشت و لگد گرفته بود اما در ثانيه‌هاي پاياني توني با زانو صورت حريفش را هدف قرار داد. وقتي زنگ به صدا درآمد توني آرام به نظر مي‌رسيد و جاستين نفس‌نفس‌مي‌زد. در راند سوم يك ضد حمله وحشتناك از جاستين جريان خون را در صورت حريفش به راه انداخت و براي اولين‌بار مدعي قهرماني احساس خطر كرد. در راند چهارم جاستين براي اولين‌بار نشان داد يك قدم از حريفش پيش است و در حال كنترل مبارزه است و در نهايت در راند پنجم مبارزه با مشت‌هاي رعد و برقي جاستين شروع شد و بعد از گذشت 90 ثانيه هوك چپ جاستين بيني توني فرگوسن را شكست و داور مبارزه را متوقف كرد. 
با بيش از 80 هزار كشته در ايالات متحده امريكا به دليل شيوع پاندمي كرونا، سازمان UFC رقابت‌هايش را با اتخاذ پروتكل‌هاي بهداشتي زياد از سرگرفت. اين رقابت‌ها بدون حضور تماشاچيان و صرفا با حضور افراد مرتبط در مكاني ايمن روز شنبه شروع شد. اين سازمان بعد از اينكه روز شنبه تست كروناي رونالدو سوارز و دو نفر از هم‌تيمي‌هايش مثبت اعلام شد، آنها را به قرنطينه فرستاد و براي آنها تمهيدات رفاهي در نظر گرفت تا دوره بيماري خود را پشت سر بگذارند. به گفته مقامات يواف سي اين افراد هيچ علائمي نداشتند و در حال حاضر تيم پزشكي آنها را زيرنظر دارند. سوارز برزيلي قرار بود با هري هال مبارزه كند. اين مبارزه ابتدا قرار بود در تاريخ 18 آوريل برگزار شود اما به دليل شيوع كرونا به تعويق افتاد. 
در مسابقات شنبه به غير از مبارزان افراد ديگري نظير داوران، مفسران، كاركنان رويداد كه برخي از آنها ماسك به صورت زده بودند در محل مسابقه حاضر بودند. يكي از تفاوت‌هاي ديگر اين رقابت با رقابت‌هاي عادي اين بود كه هر مبارز فقط يك كمك يا اصطلاحا corner-man حق داشت استفاده كند. با اين خلوتي شديد در اطراف قفس مسابقات شرايط جالبي به خود گرفته بود.
يكي از مفسران حاضر در محل مسابقه مي‌گويد: «خنده‌دار بود. من مي‌توانستم چيزهاي زيادي را بشنوم. تقريبا مي‌توانستم صداي هر كسي را كه آنجا حضور داشت بشنوم اما در عين حال تفاوت چنداني با زماني كه آنجا شلوغ بود وجود نداشت. يكي از مبارزان سنگين‌وزن به نام گرگ هاردي مي‌گويد كه در طول مبارزه مي‌توانست از مشاوره‌هاي مفسر تلويزيوني دانيل كورميه براي مقابله با حريفش در مسير رسيدن به پيروزي استفاده كند.  با اين حال بزرگ‌ترين جايزه اصلي شب به گاتجه رسيد. او اكنون به جايي رسيده كه مي‌تواند با حبيب نورماگدوف ديدار كند. البته فعلا مشخص نيست اين مبارز سرسخت روس كجاست ولي گاتجه مي‌گويد: «من واقعا منتظر او هستم.» در اين رويداد هنري سژودوبا پيروزي در راند دوم مقابل دومنيك كروز، كمربند خروس‌وزن خود را حفظ و سپس بلافاصله از قفس هشت ضلعي رقابت‌ها خداحافظي كرد. اين مبارز 33 ساله كه در رقابت‌هاي المپيك 2008 موفق به كسب مدال طلا در وزن 55 كيلوگرم كشتي آزاد شده بود اظهار داشت كه از كار خود خوشحال است و حالا مي‌خواهد زندگي عادي با خانواده‌اش را آغاز كند. كروز قهرمان پيشين در مبارزه با ضربه زانوي حريف به روي زمين افتاد و در حالي كه تنها دو ثانيه از وقت باقي مانده بود، اولين ناك‌اوت خود را در زندگي تجربه كرد و شكست خورد. 
با وجود اينكه جمعيت در سالن حضور نداشت اما مبارزان به هيچ‌وجه از شدت مبارزه خودشان كم نكردند. فرانسيس ناگانو موفق شد حريفش را ناك‌اوت كند. او جرزينيو روزنستروويك را با يك هوك چپ به رعشه انداخت و وقتي تايمز مسابقه نشان داد كه 20 ثانيه تا پايان دور اول مانده، داور مجبور به توقف مسابقه شد. 
سام آلوي اولين جنگنده‌اي بود كه رقابت‌هاي يو‌اف‌سي بعد از دوران تعطيلي ورزش را استارت زد و توانست رايان اسپان را مقابل هواداران خيالي به زانو درآورد. 
پيش از اين در چند روز گذشته رييس يواف‌سي از برگزاري رقابت‌ها و جزيره امن براي ورزشكاران خبر داده بود. البته مشكلي كه اين سازمان فعلا با آن مواجه شده اين است كه ورزشكاران خارجي امكان حضور در رويدادها را ندارند. رييس يواف‌سي مي‌گويد كه براي حل اين مشكل نيز برنامه‌اي انديشيده شده است. «او مي‌گويد همه زيرساخت‌ها آماده است و اين به معناي واقعي كلمه يك جزيره يواف‌سي خواهد بود. او مي‌گويد تا شرايط عادي نشود ما به استفاده از اين جزيره ادامه مي‌دهيم. البته گويا آنها مي‌خواهند كاري كنند كه در ادامه مبارزان خارجي هم بتوانند خودشان را به اين جزيره برسانند. آن هم بدون ويزا و تشريفات.»
بعد از برگزاري مسابقات دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در پيامي آغاز دوباره رقابت‌ها را به سازمان يواف‌سي تبريك گفت. ترامپ در اين رابطه گفت: «ما عاشق اين هستيم. ما فكر مي‌كنيم اين اهميت زيادي دارد. بازگشت مسابقات ورزشي. اجازه بدهيد بازي كنيم. شما فاصله‌گذاري اجتماعي و هر چيز ديگري كه نياز است را انجام مي‌دهيد. اما ما به ورزش نياز داريم. ما مي‌خواهيم مسابقات‌مان بازگردند و تبريك به دانا وايت به خاطر بازگشت يو‌اف‌سي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون