• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

كوويد ۱۹ باعث افزايش آمار سكته مغزي مي‌شود

عضو هيات مديره سازمان جهاني سكته مغزي گفت: «در بسياري از بيماراني كه با علايم كرونا بستري شده بودند، سكته مغزي شايع‌تر بود.» 
به گزارش مهر، بابك زماني افزود: «از جمله تغييرات پس از شيوع ويروس كوويد ١٩ در رفتار و كردار ما، تعطيلي يا تاخير بسياري از اعمال جراحي و همچنين توقف بسياري از مراجعات بيهوده به طبيبان متخصص بود.
اما آنچه در جريان اپيدمي كرونا تعطيل‌بردار نبود و بيشتر هم شد، سكته مغزي حاد بود. حتي در بيمارستان‌هايي كه تعداد زيادي از بيماران كرونايي را بستري مي‌كردند، از بستري‌هاي دايمي اين بيمارستان‌ها، بيماران سكته مغزي بودند و به نظر مي‌رسيد نوعي همراهي بين كرونا و سكته مغزي در يك بيمار واحد هم وجود داشته باشد چنانكه در بسياري از بيماراني كه با علايم كرونا بستري شده بودند، سكته مغزي شايع‌تر بود و نتايج آزمايش كروناي بسياري از بيماران سكته مغزي هم مثبت بود.
البته اينكه واقعا كرونا باعث سكته مغزي مي‌شود، هنوز كاملا معلوم نيست اما قدر مسلم اينكه كوويد ١٩ مثل هر عفونت ديگري باعث افزايش التهاب و در نتيجه افزايش انعقاد خون و افزايش آمار سكته مغزي مي‌شود. به علاوه، بسياري از بيماران كوويد ۱۹، درگيري قلبي دارند كه اين درگيري باعث پرتاب لخته (آمبولي) از قلب به مغز و ايجاد سكته مغزي مي‌شود.
اما اين تمام داستان نيست، چراكه در بسياري از بيماران كرونا، توليد لخته در عروق بزرگ مغز و گردن هم ديده شده است. يعني كرونا باعث افزايش لخته شدن خون در رگ‌ها مي‌شود كه البته افزايش لخته شدن خون در رگ‌ها به عوامل ديگري هم ارتباط دارد كه در راس آنها بايد به كم آبي بدن اشاره كرد.
بنابراين براي كاهش ابتلا و مرگ و مير كرونا بايد اجتناب از كار در محيط‌هاي گرم، تعريق زياد و اجتناب از كارهاي سنگين هم مدنظر باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون