• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4647 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت

جمهوري‌خواهان لايحه تحريم چين را به بهانه كرونا تنظيم كردند

برگ جديد ترامپ براي انتخابات

ميثم سليماني

 

سناتورهاي جمهوري‌خواه روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن لايحه‌اي را ارايه دادند كه به دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده اجازه مي‌دهد، چين را به دليل امتناع از همكاري در تحقيقات در مورد ويروس كرونا تحريم كند. قانوني كه سناتور ليندزي گراهام تحت عنوان مسووليت كوويد‌19 ارايه داده است. اين لايحه به ترامپ مجوز مي‌دهد اگر چين از همكاري در تحقيقات منشا ويروس كرونا امتناع و همكاري نكند تحت تحريم امريكا قرار گيرد. 
اين لايحه در كميته قضايي مجلس سنا با رياست ليندزي گراهام تنظيم شد و ديگر سناتورهاي جمهوري‌خواه نيز در اين موضوع همكاري جدي با يكديگر داشتند. راجر ويكر، سناتور جمهوري‌خواه ايالت مي‌سي‌سي‌پي كه در تدوين و ارايه اين لايحه نقش عمده‌اي را ايفا كرده طي بيانيه‌اي عنوان كرد: حزب كمونيست چين كماكان از ارايه اطلاعات درخصوص نحوه شيوع كرونا خودداري مي‌كند. اين قانون به رييس‌جمهور اجازه مي‌دهد، اقداماتي متناسب را عليه چين انجام دهد تا اين اطمينان حاصل شود كه اتفاقي مشابه در آينده رخ ندهد. 
براساس اين طرح، رييس‌جمهور بايد ظرف 60 روز گزارشي را درخصوص اقدامات چين در راستاي همكاري با تحقيقات و اقداماتي براي جلوگيري از شيوع بيماري از سوي چين ارايه دهد. همچنين در اين لايحه عنوان شده كه بايد تمام معترضان هنگ‌كنگي كه پس از شيوع همه‌گيري كرونا دستگير شدند، آزاد شوند. 
اين طرح به ترامپ اجازه مي‌دهد حداقل دو مجازات قابل‌توجه انجام دهد كه يكي از آنها شامل مسدود كردن دارايي مقام‌هاي خاص چيني، ممنوعيت سفر و ابطال ويزاي براي شهروندان خاص چيني و ممنوعيت ارايه ويزاي دانشجويي براي اتباع چيني مي‌شود. 
همچنين اين تحريم‌ها مي‌تواند شامل ممنوعيت همكاري موسسات مالي ايالات متحده با نهادهاي تحت كنترل يا حمايت چيني نيز شود. اين قانون همچنين باعث مي‌شود تا چيني‌ها اجازه مالكيت اوراق بهادار در بورس امريكا را نداشته باشند. اين تحريم‌ها تا زماني كه ترامپ گواهي دهد كه چين در مورد تحقيقات ويروس كرونا همكاري داشته و بازارهاي گوشت‌ تازه و روباز چيني نيز بسته شده است، ادامه خواهد يافت. اين قانون همچنين سازمان غذا و داروي امريكا را موظف مي‌كند كه به كنگره گزارش دهد آيا صنعت داروسازي چين استانداردهاي ايمني در امريكا را رعايت مي‌كند يا نه.
به نوشته «هيل» دولت ترامپ و متحدانش سعي دارند در بحث كرونا، چين را مقصر شيوع اين ويروس اعلام كنند و از طرفي قصد دارند، ثابت كنند كه چين در بحث اطلاعات اوليه اين بيماري شفاف نبوده است.
براساس آخرين آماري كه دانشگاه جان هاپكينز منتشر كرده تاكنون 4.2 ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند و نزديك به 300 هزار نفر نيز جان خود را بر اثر اين بيماري از دست داده‌اند كه نزديك به 90 هزار نفر از آنها در امريكا بوده‌اند. 
رويكرد جمهوري‌خواهان در راستاي سياسي كردن موضوع كرونا يك رويارويي جدي با چين است. ترامپ رويارويي با چين را بخشي از شانس خود براي پيروزي در انتخابات ماه نوامبر مي‌بينيد. به نظر مي‌رسد كه دموكرات‌ها در مسير مخالف، تلاش مي‌كنند جلوي اجرايي‌سازي اين پروژه جمهوري‌خواهان را بگيرند.
جيك ساليوان، مشاور جو بايدن نامزد حزب دموكرات در ماه نوامبر طي مصاحبه‌اي به رويترز گفت: كارزار بايدن در حال آماده‌سازي سياست‌هايي در مورد چگونگي برخورد بهتر دولت آينده با چين است و نشان مي‌دهد چگونه دونالد ترامپ برتري ژئوپليتيك و اقتصادي امريكا نسبت به چين را تضعيف كرده است. 
ساليوان كه يكي از چندين مقام سابق دولت اوباماست كه با بايدن همكاري مي‌كند، گفت: بايدن قصد دارد دو كار را انجام دهد؛ در گام اول نشان دهد كه دونالد ترامپ مسوول فاجعه‌اي است كه در رويكرد خود با چين به بار آورده است. به گفته ساليوان اكنون يك شكاف عظيم بين چين و امريكا ايجاد شده و دولت عملكرد بسيار ضعيفي را از خود به نمايش گذاشته است. همچنين بايدن مي‌خواهد در قدم بعدي رويكرد خود نسبت به چين را ارايه دهد. گفتني است ساليوان ازجمله نزديكان بايدن در دوره معاون اولي او به شمار مي‌آيد و در عالي‌ترين سطوح سياست خارجي امريكا نيز حضور داشته است. ساليوان همچنين استدلال كرد كه ترامپ با تضعيف روابط ايالات متحده با متحدين سنتي و كاهش نفوذ امريكا در نهادهاي بين‌المللي عملا در حال كمك به چين است. 
ساليوان همچنين درخصوص جنگ تجاري عنوان كرد كه امريكا در اين جنگ ضمن اينكه منافع اندكي به دست آورده، هزينه‌هاي قابل‌توجهي را نيز پرداخت كرده است. او گفت: اين خوب است كه رييس‌جمهور بخواهد چين را تحت فشار قرار دهد تا چين رفتار خود را تغيير دهد، اما شما با فشارهايي كه وارد مي‌كنيد، قضاوت نمي‌شويد بلكه با تغييراتي كه ايجاد مي‌كنيد مورد ارزيابي قرار خواهيد گرفت. 
در حال حاضر چين تبديل به يكي از اصلي‌ترين موضوعات انتخابات 3 نوامبر شده است. ترامپ هم‌اكنون به اين نتيجه رسيده كه به جاي نشستن پشت ميز مذاكره با چيني‌ها بايد وارد رويارويي با پكن شود تا در انتخابات موفق‌تر عمل كند مگر اينكه امتيازي قابل‌توجه از سوي چيني‌ها دريافت كند. البته دونالد ترامپ مدعي است كه جو بايدن بهترين گزينه براي چيني‌هاست، چراكه اندازه او نسبت به چيني‌ها سخت نمي‌گيرد. ترامپ به تازگي در نامه‌اي به هواداران بايدن او را كانديداي دوست‌ داشتني چين ناميده است.  سارا متيوز، سخنگوي كمپين ترامپ به نوعي بايدن را متهم كرد كه او طي 4 دهه حضور در سياست امريكا، حمايت‌هاي زيادي از چين انجام داده است. او افزود: رييس‌جمهور ترامپ همواره چين را براي اقدامات خود پاسخگو مي‌كند اما به سادگي نمي‌توان به بايدن اطمينان كرد كه در برابر چين به نفع منافع امريكا بجنگد. 
ترامپ طي هفته‌هاي اخير انتقادات خود را نسبت به پكن افزايش داده و آنها را به وضع تعرفه جديد روي كالاهاي چيني تهديد كرده است. مقام‌هاي دولت امريكا نيز به دنبال اقدامات تلافي‌جويانه در مورد شيوع اين بيماري هستند. براساس نظرسنجي كه مركز تحقيقات پيو در ماه مارس انجام داد، نظر منفي نسبت به چين در ميان امريكايي‌هاي بالاي 15 سال روز به روز افزايش يافته و به بالاترين سطح طي دهه‌هاي اخير رسيده است. گفتني است دوسوم افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كردند ديدگاه منفي به چين داشتند و گفته مي‌شود دولت ترامپ در سير منفي شدن اين ديدگاه به ‌شدت نقش داشته است. البته بايد اين واقعيت را پذيرفت كه ترامپ به جاي ياركشي و محدود كردن چين از طرق مختلف به دنبال رويارويي مستقيم با چين است و هنوز اين سياست به نتيجه ملموسي نرسيده اما ترامپ اميدوار است كه با رويكرد ضدچيني هواداران بيشتري به خود جذب كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون