• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

امريكا در جست‌وجوي توافق امنيتي جديد با اعراب

جان كري، وزير خارجه امريكا كه به تازگي به خليج فارس سفر داشته در اظهاراتي جديد از تلاش واشنگتن و متحدان عربي آن در حوزه خليج فارس براي طرح جديد امنيتي در اين منطقه خبر داد. به گفته كري اين طرح در نشست آينده واشنگتن ميان نمايندگان امريكا و متحدانش مورد بررسي قرار مي‌گيرد. به گزارش رويترز وزير خارجه امريكا از اين طرح در حالي خبر داده كه در سخنان خود ابراز اميدواري كرده است تا اواخر ژوئن غرب با ايران به توافق هسته‌اي دست يابد.
اما بر اساس تفسير رويترز از آنجا كه توافق احتمالي موجب نگراني كشورهاي حوزه خليج فارس شده و ايران و كشورهاي پادشاهي خليج فارس همچنين بر سر يمن اختلاف نظر دارند، واشنگتن از تدوين طرح امنيتي جديد با شركاي عرب خود خبر داده است.
جان كري، وزير امور خارجه امريكا پس از شركت در هفتادمين سالروز پايان جنگ جهاني دوم در پاريس، ميزبان همتايان خود از عربستان، كويت، امارات، قطر، عمان و بحرين و نيز سران اين كشورها بود. نشست پاريس در واقع مقدمه‌اي بر نشست هفته آينده در واشنگتن و كمپ ديويد ميان باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا و شش كشور عضو شوراي همكاري بود. كري در جريان كنفرانس خبري خود گفت: اوباما از تمام مسائل اطلاع دارد و ما به يك سري تعهدات جديد مي‌پردازيم كه ميان ايالات متحده و شوراي همكاري خواهد بود؛ يك تفاهم امنيتي جديد؛ يك‌سري ابتكارات امنيتي جديد. اين اقدامات فراتر از چيزي است كه ما قبلا داشتيم. به گفته كري، در نشست 13 مه اوباما با سران شوراي همكاري، امريكا بر تهديد تروريسم منطقه‌اي تمركز مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون