• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4656 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد

فراكسيون «نيروهاي انقلاب» كانديداهاي تصاحب كرسي رياست مجلس را معرفي كرد

مثلثِ مدعيان؛ مدعيانِ مثلث

نيكزاد و نادران براي نايب‌رييسي اول و زاهدي و مصري براي نايب‌رييسي دوم رقابت مي‌كنند

اولين جلسه رسمي يازدهمين دوره مجلس صبح روز گذشته با حواشي اندك اما قابل‌توجهي برگزار شد تا اصولگرايان راه يافته به پارلمان كه اين‌بار نه‌تنها در اقليت نيستند، بلكه همچون دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم اكثر كرسي‌هاي سبز «بهارستان» را در اختيار گرفته‌اند، بزرگ‌ترين دغدغه‌شان نه شيوه تعامل با دولت و نهادهاي انتصابي، بلكه دستيابي به گزينه‌هايي واحد براي كرسي‌هاي هيات رييسه باشد. تجربه تلخ اصولگرايان در دست‌يابي به وحدت، سبب شده تا آنان در دوره فعلي مجلس با جديت بيشتري به اين مقوله بپردازند تا شايد و تنها شايد بتوانند از تكرار تجربه حداد عادل و علي لاريجاني جلوگيري كنند؛ هرچند براي تحقق اين منظور بازهم از همان شيوه گذشته - ­يعني تشكيل فراكسيوني با ادعاي اكثريت و سعي در تصميم‌گيري براي ساير افراد- استفاده كرده‌اند. فراكسيون «نيروهاي مردمي انقلاب» در همين راستا عصر روز گذشته تشكيل جلسه داد تا سردمداران 4 فراكسيون احتمالي مجلس يازدهم _پايداري‌ها، احمدي‌نژادي‌ها، نواصولگرايان و سنتي‌ها_ و اعضايشان دور يك ميز جمع شوند و بتوانند به تصميمي مشترك دست پيدا كنند. تصميمي كه بنابر آن، قاليباف تنها گزينه رياست آنان خواهد بود و قاضي‌زاده هاشمي و نيكزاد دو گزينه نايب رئيسي ولي مساله اينجاست كه حاجي‌بابايي همچنان بر حضور و رقابت با قاليباف در صحن علني اصرار دارد و قاليباف نيز حاضر به دل بستن به 164 راي ماخوذه‌اش در فراكسيون نيست و اين يعني جدال همچنان ادامه دارد.جدالي كه بر سر كرسي نايب رئيسي  اول باتوجه به اختلاف يك راي نيكزاد و قاضي‌زاده هاشمي، دو گزينه برتر فراكسيون اكثريت،  حساس‌تر هم خواهد شد.
1+3 گزينه رياست
اصولگرايان در جريان نشست ديروز فراكسيون «نيروهاي مردمي انقلاب»، 4 نفر را به عنوان گزينه‌هاي نهايي كسب كرسي رياست معرفي كردند، 4 گزينه‌اي كه از ميان آنان دست‌كم نام حاجي‌بابايي و قاليباف و البته ميرسليم، از مدت‌ها پيش مطرح بود ولي شايد كمتر كسي تصور مي‌كرد حسن نوروزي، سخنگوي كميسيون قضايي مجلس دهم نيز عزم رياست بر پارلمان را داشته باشد و در اين مسير اعلام كانديداتوري كند. به اين فهرست 4 نفره البته بايد دست‌كم يك نام، يعني فريدون عباسي را كه در روزهاي گذشته بارها و بارها تاكيد كرده به‌طور مستقل در پارلمان براي تصاحب كرسي رياست مجلس در صحن علني با ساير گزينه‌ها رقابت مي‌كند، اضافه كنيم.قاليباف در روزهاي گذشته ازسوي ميرسليم و البته پايداري‌ها به‌واسطه سوابقش در شهرداري تهران تحت فشار قرار گرفته بود و اين فشارها با ائتلاف علي نيكزاد با حاجي‌بابايي افزايش يافت؛ چراكه بدين‌ترتيب قاليباف و يارانش امروز بايد با پايداري‌ها و احمدي‌نژادي‌ها از يك‌سو و اصولگرايان سنتي ازسوي ديگر به رقابت بپردازند. رقابتي كه مي‌تواند به شكلي قابل‌توجه منجر به كاهش آراي او شود و اين يعني قاليباف حتي درصورت پيروزي هم رياستي متزلزل را تجربه خواهد كرد. شرايطي كه با رياست قريب به يقين عليرضا زاكاني به عنوان چهره‌اي نزديك به مرتضي آقاتهراني، نفر اول پايداري‌ها در مجلس بر فراكسيون نيروهاي مردمي انقلاب دوچندان خواهد شد. اين ميان نمي‌توان از احتمال ائتلاف ميان حاجي‌بابايي با ميرسليم هم غافل شد. هرچند حاجي‌بابايي تاكيد كرده كه با ميرسليم رايزني نداشته و به نفع هيچ‌كس هم كنار نخواهد رفت ولي اگر ميرسليم به عنوان نفر نخست اصولگرايان سنتي در پارلمان به سود او كنار برود، باتوجه به حمايت احتمالي مسعود پزشكيان و غلامرضا تاجگردون از حاجي‌بابايي، شانس او براي شكست قاليباف دوچندان خواهد شد.
جدال 2 جريان بر سر نايب‌رييسي
جدال اما تنها بر سر كرسي رياست مجلس نيست. با توافق نيكزاد و حاجي‌بابايي، وزير راه احمدي‌نژاد از كرسي رياست مجلس دست كشيد و چشم به نايب‌رييسي نخست دوخت و حاجي‌بابايي و فراكسيون آذري‌زبان‌ها نيز در اين مسير ازجمله حاميان او به شمار مي‌روند اما در اسامي منتشرشده ازسوي فراكسيون نيروهاي مردمي انقلاب نام الياس نادران به عنوان يكي از نزديك‌ترين چهره‌ها به قاليباف نيز به چشم بخورد تا احمدي‌نژادي‌ها و نواصولگرايان بر سر اين كرسي نيز به وحدت نرسيده باشند. اين داستان درمورد كرسي نايب‌رييسي دوم مجلس نيز تكرار شده، جايي كه زاهدي ازسوي حاجي‌بابايي و يارانش و مصري ازسوي قاليباف و همراهانش حمايت مي‌شوند. اين ميان البته سيدرضا تقوي نيز احتمالا با حمايت اصولگرايان سنتي با نام‌بردگان به رقابت خواهد پرداخت. همچون محمدرضا ميرتاج‌الديني و سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي كه هر كدام به نوع خود توانايي جذب آراي ياران رييس‌جمهوري سابق در مجلس و البته پايداري‌ها را خواهند داشت.با اين حساب با حضور حاجي‌بابايي، نيكزاد و زاهدي در صحنه، قاليباف، نادران و مصري مجبور به رقابت با 3 وزير محمود احمدي‌نژاد خواهند شد. وزرايي كه علاوه بر برخورداري از حمايت ياران رييس‌جمهوري سابق در پارلمان، از حمايت مستقلان و بخشي از اصلاح‌طلبان، آذري‌زبان‌ها و البته جبهه پايداري‌ها نيز برخوردار خواهند بود. هرچند كمي دور از ذهن به نظر مي‌رسد كه مثلث رياست به‌طور تمام و كمال به احمدي‌نژادي‌ها برسد ولي حضور نيكزاد در كرسي نايب‌رييسي مي‌تواند معادلات قاليباف و يارانش را براي تسلط بر پارلمان به كلي برهم بزند.
 9 كرسي و 44 مدعي
تجربه ثابت كرده هربار كه اصولگرايان به تنهايي در انتخابات شركت كردند يا موفق به ورود به يكي از نهادهاي انتخابي شدند، رقابت درون‌گروهي آنان نيز دوچندان شده؛ چنان‌كه آنان حالا علاوه بر رقابت بر سر مثلث رياست پارلمان براي 9 كرسي باقي مانده در هيات رييسه نيز رقابت سفت و سختي با هم دارند. هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي اما 6 كرسي براي دبيري دارد كه در فراكسيون نيروهاي انقلاب 28نفر براي تصاحب‌شان اعلام آمادگي كرده‌اند. براي 3 كرسي ناظران يا كارپردازان هيات رييسه هم 16 نفر كانديدا شده‌اند كه به نظر مي‌رسد در صحن علني تعدادشان احتمالا افزايش خواهد يافت. بدين‌ترتيب به‌رغم تشكيل فراكسيون اكثريت اما به نظر نمي‌رسد وحدت و تك‌صدايي مدنظر اصولگرايان نه امروز و نه احتمالا در 4 سال پيش‌روي مجلس يازدهم حاصل شود. نه احمدي‌نژادي‌ها و پايداري‌ها تن به همراهي تمام‌قد با قاليباف و نيم‌نگاهش براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 خواهند داد و نه قاليبافي‌ها و نواصولگرايان حاضر به همراهي تمام‌قد با آنان خواهند شد. اتفاقي كه مي‌تواند جدل‌هاي لفظي درون‌پارلماني را در قياس با مجلس دهم به شكل محسوسي افزايش دهد به ويژه آنكه اين‌بار ميرسليم و يارانش نيز درميدان حاضرند؛ چهره‌هايي كه با كليدواژه فساد بارها و بارها به قاليباف و ادعاهايش درباره بازگرداندن پارلمان به راس امور تاخته‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون