• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4657 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

نگاهي به چند ابهام پرونده قتل رومينا اشرفي بر اساس روايات زنان خانواده

ترس از تشويش تند پدر

گروه اجتماعي

روستاي سفيدسنگان حالا يك هفته‌اي مي‌شود كه در بهت و حيرت فرو رفته است، ماجرا و حاشيه‌هاي دختركشي از يك سو و بازتاب گسترده اين ماجرا از سوي ديگر به غم از دست دادن «رومينا اشرفي» افزوده شده است. قتل رومينا به دست پدر، پيش از نخستين گفت‌وگوي مادر رومينا، متكي بر صحبت‌هاي «بهمن» خواستگار رومينا و عموهاي او بود. پس از گذشت چند روز گفت‌وگوي مادر و خاله رومينا پرده از جزييات ديگري برداشته شده است. روايت زنانه از اين قتل نشان مي‌دهد كه دختر 13 ساله بارها به خودكشي يا مرگ از سوي پدر تهديد شده است، پدر به‌‌رغم مهري كه به دختر داشته، تحت‌ فشار خشم و خواسته‌هاي جامعه مردسالار بارها پيش از اقدام به مرگ دختر نوجوان خود انديشيده است. حالا نيز مادر خانواده، قرباني ديگر اين خشونت از بازگشت پدر به خانه واهمه دارد، خواسته‌اش طلاق و قصاص اين مرد است. پيش از اين روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با دو نفر از نزديكان رومينا اشرفي، ماجراي اين قتل را از زبان مردان همجوار رومينا روايت كرده بود، حالا كه صحبت‌هاي خاله و مادر رومينا بخش ديگري از ماجرا را روشن مي‌كند، پاسخ برخي ابهامات موجود را بر اساس روايت‌هاي زنانه حول قتل رومينا بررسي مي‌كنيم.

 

آيا رومينا تهديد به قتل هم شده بود؟

«رعنا دشتي»، مادر داغدار رومينا در دو گفت‌وگو با مجله اينترنتي «فراز» و خبرگزاري «ركنا» صراحتا به انواع تهديدها اشاره كرده است: «پدرش مرگ موش خريد. به رومينا گفت خودت را بكش؛ نگذار من تو را بكشم.»، «بارها به من گفته بود كه به رومينا ياد بدهم خودش را حلق‌آويز كند. اما من اين كار را نكردم.» «وقتي رومينا را خانه آوردند چيزي نگفت اما قبلش مي‌گفت او را مي‌كشد.»، «بعد كه فهميديم با بهمن فرار كرده، پدر رومينا داس را برداشت و به خانه بهمن رفت. گفت مي‌روم آنها را بكشم.» مادر رومينا در گفت‌وگو با هر دو خبرگزاري، از تهديدها و خواست مكرر پدر براي قتل يا خودكشي دخترش صحبت كرده است. او حتي به ركنا گفته پدر رومينا «عادت به كتك‌ زدن» داشت و «ممكن است در زندان ديوانه‌تر هم بشود» و پس از آزادي دوباره دست به روي زن و فرزند بلند كند.

 

خواسته مادر رومينا چيست؟

رعنا دشتي در اين دو گفت‌وگو، قصاص و طلاق از پدر رومينا را مي‌خواهد. او به «فراز» در مورد پدر رومينا مي‌گويد: «ديگر نمي‌توانم به او نگاه كنم. نمي‌توانم او را ببينم.» و در گفت‌وگويي ديگر اشاره كرده هنوز در دادگاه خواسته‌اي را مطرح نكرده اما تصميمش را جدايي خوانده و گفته است: «جدا مي‌شوم از پدر رومينا. نمي‌توانم با او زندگي كنم و به آن خانه برگردم.»

 

چرا رومينا را به پدر تحويل دادند؟

رفتار لطيف و پرعطوفت پدر در برابر بازپرس به گفته «جان احمد آقايي» معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري گيلان اعتماد بازپرس را جلب كرده است و به همين دليل بازپرس از تحويل رومينا به خانواده اطمينان خاطر پيدا كرده و با توجه به بررسي جميع شرايط و با توجه به رفتار پدر، علتي براي تحويل‌ ندادن دختر به خانواده‌اش نداشته است. به گزارش مركز رسانه قوه‌ قضاييه، با اطلاع‌رساني دادسرا؛ پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه كردند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار دادند؛ بازپرس با مشاهده اينكه پدر از روي مهرباني و گذشت از اشتباه دختر چشم‌پوشي كرده است، او را تحويل خانواده داد.

 

پدر رومينا اعتياد داشت؟

بهمن در گفت‌وگوي خود با «اعتماد» به اعتياد پدر خانواده همراه با بدرفتاري‌هاي مكرر او با مادر رومينا و دخترش اشاره كرده بود. به نظر مي‌رسد گمانه اعتياد پدر رومينا حاصل از گفت‌وگوي اين شخص با رسانه‌ها باشد، اما به گفته معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري گيلان، اين شايعه صحت ندارد و پدر رومينا فاقد هرگونه سابقه كيفري است.

 

علت فرار رومينا از خانه چه بود؟

ناآرامي و جو افسرده خانه، كتك‌ها و سختگيري‌ها از مهم‌ترين دلايل تلاش رومينا براي فرار از خانه بود. بهمن خاوري پيش از دستگيري به «اعتماد» و به نقل از رومينا گفته بود كه پدر رفتار سختگيرانه‌اي دارد و رومينا از كتك‌ها و آسيب‌هاي جسمي وارد بر خود شكايت داشت. در گزارشي از روستاي محل زندگي رومينا اشرفي و منتشر شده در پايگاه «خبرآنلاين»، چندين نقل‌قول از اهالي روستا به چشم مي‌خورد كه طبق آنها، «كم پيش نيامده كه اهالي روستا با روستاي همسايه، يعني سفيدسنگان فرار كنند و بعد هم خانواده‌ها مجبور به رضايت شده‌اند و ازدواج شكل گرفته است.»

 

تصميم پدر رومينا از سوي خانواده

تاييد مي‌شد؟

خاله رومينا در اين گزارش گفته است: مردان دور و بر رومينا در كشته ‌شدن او نقش داشته‌اند، او به يكي از عموهاي رومينا اشاره مي‌كند كه گفته بود سرپرستي زن و بچه‌اش را به پدر رومينا واگذار كرده و خواسته بود تا خودش اقدام به قتل رومينا بكند. به نقل از خاله رومينا، ديگراني هم بوده‌اند كه گفته‌اند «چطور مي‌خواهي با اين موضوع كه دخترت فرار كرده و دوباره برگشته خانه كنار بيايي، چطور مي‌خواهي سرت را توي محل بالا بگيري.» يكي ديگر از اقوام پدري رومينا نيز در همين گزارش به شرايط اجتماعي محل زندگي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «پدر رومينا تحت شرايط محيط و همان چيزي كه به اسم حرف مردم و حفظ ناموس معروف شده، دست به اين كار زده است.»

 

رفتار پدر با دختر چگونه بود؟

«حالي به حالي بود، گاهي خيلي خوب بود و گاهي بداخلاق مي‌شد اما كلا با رومينا خوب بود و كلا دختر خيلي دوستش داشت، حتي بعد از اينكه رومينا را كشت به خواهرم گفت من سهم خودم را برداشتم و كشتم، سهم تو را (برادر كوچك رومينا) براي تو گذاشتم.» خاله رومينا به «خبرآنلاين» با چنين توصيفاتي از پدر رومينا مي‌گويد. از طرفي ديگر، گفته‌هاي خاله رومينا نشان مي‌دهد كه اين دختر ناكام پيش از فرار از قصد پدر مطلع بوده است و يكي از دلايل فرار او، همين تشويش از مردن به دست پدر بود. او گفت: «پدرش كه ماجرا را فهميد گفت بهتر است كه رومينا خودش، خودش را بكشد به جاي اينكه من بكشمش، اين حرف‌ها باعث شد رومينا بترسد، فكر مي‌كنم به همين خاطر هم فرار كرد، توي نامه‌اي كه قبل از فرار نوشته بود هم همين را گفته بود، خطاب به پدرش گفته حالا كه مي‌خواستي من خودم را بكشم، پس من مي‌روم و فكر كن كه من مرده‌ام.»

 

چرا خواستگار رومينا آزاد و دوباره دستگير شد؟

بهمن روز پنجشنبه، هشت خرداد به اتهام آدم‌ربايي دستگير شد. اين پسر 29 ساله پيش از اين در گفت‌وگو با «اعتماد» به ماجراي ارسال يك عكس دو نفره از خود و رومينا اشاره كرده و گفته بود كه انگيزه اصلي براي گرفتن اين عكس، نمايش خواست رومينا براي اين فرار بود. او تاكيد كرده بود كه همين عكس در دادگاه به معناي رضايت رومينا و رفع اتهام آدم‌ربايي تفسير شده بود، اما اسفنديار، يكي از عموهاي رومينا به «اعتماد» گفته بود كه دليل فوران خشم پدر، ديدن همين تصوير از دخترش بود: «آنقدر ناراحت بود كه بدون صيغه بدون عقد ناموسش پيش يه مرد ديگست، عكس و اس‌ام‌اس ميومد براش، نمي‌تونست سرشو از خجالت پيش در و همسايه بلند كنه.» سرهنگ مجيد‌رسول‌زاده، معاونت اجتماعي نيروي انتظامي گيلان در گفت‌وگو با «مهر» دستگيري بهمن خاوري را به منظور رسيدگي به پرونده قتل رومينا اشرفي عنوان كرده و گفته كه اين اقدام با دستور مقام قضايي صورت گرفته است. آد‌م‌ربايي و نقش ‌داشتن در عصبانيت پدر رومينا از اتهامات وارد بر اين فرد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون