• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

اعتراض‌ها به نژادپرستي در ايالات متحده به 80 شهر رسيد

سركوب بزرگ

نيويورك‌تايمز از پناه گرفتن دونالد ترامپ در زيرزمين كاخ سفيد خبر داد

گروه جهان


زنجيره اعتراض‌ها در ايالت‌هاي متفاوت ايالات متحده امريكا نه تنها قطع نمي‌شوند، بلكه از شهري به شهر ديگر و حتي كشورهاي ديگر گسترش پيدا مي‌كنند. فضاي مجازي، صفحه نخست روزنامه‌ها، اخبار يك خبرگزاري‌هاي مطرح بين‌المللي همه و همه در قرق اتفاقاتي است كه جرقه آن قريب به يك هفته پيش در مينياپوليس زده شد و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور نشسته در كاخ سفيد نه تنها از عهده مديريت آن برنيامد، بلكه به گسترده‌تر شدن دامنه آن هم كمك بسياري كرد. 
با گذشت 6 روز از ساعتي كه يك پليس امريكايي با گذاشتن زانوي خود بر گلوي يك مظنون سياهپوست صداي التماس‌هاي او مبني بر اينكه «نمي‌توانم نفس بكشم» را ناشنيده گرفت، معترضان به قتل جورج فلويد نمي‌گذارند آب خوش از گلوي رييس‌جمهور كشورشان پايين برود. اعتراض‌ها به قتل شهروند سياهپوست امريكايي به سرعت رنگ و بوي ضدنژادپرستي به خود گرفت و تا بدانجا پيش رفت كه نيروهاي امنيتي زنداني كه پليس متهم به قتل در آن در بازداشت است مجبور به انتقال او به بخش فوق امنيتي زندان از بيم تعرض به جانش شده‌اند. در حالي كه قتل سياهپوستان توسط نيروهاي پليس و امنيتي ايالات متحده امر تازه‌اي نيست و سالانه ده‌ها مورد خشونت بي‌حد و حصر نيروهاي امنيتي عليه سياهپوستان گزارش مي‌شود، اما مورد جورج فلويد مي‌رود تا به حادثه‌اي تاريخ‌ساز در اين كشور بدل شود. چنانكه نيك برايانت گزارشگر بي‌بي‌سي، اين اعتراض‌ها را گسترده‌ترين ناآرامي نژادي در امريكا از زمان ترور مارتين لوتركينگ رهبر جنبش حقوق مدني در سال ۱۹۶۸ مي‌داند. تصاوير منتشر شده از اعتراض‌ها در سراسر ايالات متحده نياز به هيچ متن خبري براي توضيح شرايط ندارند. معترضان به قتل شهروند سياهپوست امريكايي فقط سياهپوستان نيستند و اتفاقا آنچه مديريت شرايط را سخت مي‌كند تبديل شدن مبارزه با نژادپرستي به يك مطالبه عمومي و فراگير است. مطالبه‌اي تاريخي كه در دوره رياست‌جمهوري هر يك از روساي جمهور پيشين ايالات متحده هم بارها و بارها در نتيجه قتل يك شهروند سياهپوست توسط نيروهاي پليس اين كشور مطرح شده است. 
با اين ‌همه عكس‌ها و فيلم‌هايي كه از اين دور اعتراض‌ها در سراسر ايالات متحده منتشر مي‌شود، امريكاي ديگري را به جهانيان نشان داده است. امريكايي كه در آن نيروهاي پليس به تيم خبري در حال پوشش حوادث، حمله كرده و در حالي كه به عنوان نمونه خبرنگار سياهپوست شبكه امريكايي سي‌ان‌ان در حال گزارش زنده است به دستان او دستبند زده و دستگيرش مي‌كنند. امريكايي كه گلوله‌هاي شليك شده از سوي نيروهاي امنيتي آن به سمت مردم، به كور شدن چشم يك عكاس خبري منتهي مي‌شود. امريكايي كه در يك ايالت آن نيروهاي امنيتي و رييس پليس منطقه با حضور در ميان جمعيت معترضان با آنها همدردي كرده و به نشانه همراهي با درخواست براي پايان دادن به نژادپرستي با آنها همقدم مي‌شود، اما در شهري در چند قدمي همين ايالت، نيروي پليس سياهپوست با همكار سفيدپوست خود به دليل اعمال خشونت عليه معترضان سياهپوست درگير مي‌شود. امريكايي كه رييس‌جمهورش به جاي حضور در ميان مردم ابتدا با انتشار توييت‌هاي تحريك‌كننده معترضان را با سگ و گلوله تهديد مي‌كند و سپس از بيم جان خود به زيرزمين كاخ سفيد كه براي حفاظت از جان رييس‌جمهور در صورت حملات هوايي خارجي‌ها طراحي شده پناه مي‌برد. امريكايي كه نيروهاي پليس در آن با خودروهاي خدمت به ميان جمعيت مي‌روند تا شايد بتوانند حكومت نظامي اعلام شده را به زور اعمال كنند. امريكايي كه سربازي يونيفورم پوش با پلاكاردي در دست در ميان معترضان حاضر مي‌شود كه روي آن نوشته شده است: «من براي كشوري نجنگيدم كه در خيابان‌هايش خواهران و برادران سياهپوستم را به قتل برسانيد.» امريكايي كه در آن هزاران معترض به ياد آخرين دقايق نفس كشيدن جورج فلويد روي زمين دراز كشيده و يكصدا فرياد مي‌زنند: «نمي‌توانم نفس بكشم.»
با تمام اين اوصاف، دونالد ترامپ به گونه‌اي در 6 روز گذشته با اتفاق‌هاي رخ داده در كشورش برخورد كرده كه گويا رييس‌جمهور كشور ديگري است كه اتفاقا از تشديد تنش‌هاي داخلي در ايالات متحده سود هم مي‌برد. در حالي كه سياستمداراني از هر دو طيف جمهوري‌خواه و دموكرات تلاش مي‌كنند با گفتار درماني از خشم معترضان بكاهند و همزمان چهره‌هاي ارشد كنگره از دونالد ترامپ مي‌خواهند دست از توييت‌ها و اظهارنظرهاي تحريك‌كننده بردارد،  سكاندار كاخ سفيد در سال انتخابات ترجيح مي‌دهد معترضان را متعلق به گروهي تروريستي خوانده و پاي كشورهاي بيگانه را به پرونده اعتراض‌ها باز كند. ترامپ در شرايطي با اظهارات خود بنزين بر آتش اعتراض‌ها مي‌ريزد كه بازار انتقادهاي خارجي از رفتار دولت و نيروهاي امنيتي ايالات متحده هم گرم شده و كشورهايي كه ترامپ در سه سال و نيم گذشته به هر بهانه‌اي در امور داخلي آنها دخالت كرده است انگشت اتهام خود را به سمت او نشانه رفته‌اند. 

ادعاي ترامپ: معترضان يا تروريست هستند
يا عامل خارجي ؟
رييس‌جمهور ايالات متحده همچنان به رويه در پيش گرفته شده در شش روز گذشته ادامه مي‌دهد و البته كه حلقه نزديكان او نيز به جاي تلاش براي قرار دادن او در مسير كنترل اوضاع با توهم توطئه او همراهي مي‌كنند. به عنوان نمونه «رابرت اوبرين» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در گفت‌وگو با شبكه خبري «اي‌بي‌سي نيوز» در پاسخ به سوال مجري برنامه در زمينه نحوه مقابله با مخالفان امريكا همچون چين و روسيه و تلاش آنها در ايجاد ناآرامي‌هاي بيشتر در اين كشور گفت كه ممكن است فعالان روس چنين اقداماتي را در ايالات متحده انجام ‌دهند. اوبرين درباره ايران نيز مدعي شد: «بله، به ايران نگاه كنيد، اين كشور به يقين در اينجا مشغول فعاليت است. شما اين را مي‌دانيد.» همزمان وزارت دادگستري امريكا بيانيه‌اي در اين زمينه منتشر كرد. در اين بيانيه آمده بود: با شورش‌هايي كه در بسياري از شهرهاي امريكا در حال رخ دادن است، صداي اعتراضات مسالمت‌آميز و قانوني توسط عناصر تندرو و خشونت‌آميز ربوده شده است. گروه‌هايي تندرو و آشوب‌طلب در حال سوءاستفاده از اين اعتراضات هستند تا اهداف جداگانه و نيات خشن خود را دنبال كنند. وقت آن رسيده است كه از تماشاي خشونت دست‌ برداريم و جلوي آن را بگيريم. ادامه اغتشاشات و خشونت‌ها اموال، جان و معيشت ديگران را مي‌گيرد و در حقوق مسالمت‌آميز معترضان اختلال ايجاد مي‌كند.  وزارت دادگستري امريكا در ادامه با اشاره به عناصر آشوب‌طلب تندرو از اجراي قوانين فدرال براي بازداشت آشوب‌طلبان و افرادي كه قوانين را زير پا مي‌گذارند، خبر داده است. در پايان اين بيانيه آمده است، براي شناسايي سازمان‌دهندگان جنايتكار و آغازگران اين اغتشاشات، نهادهاي ايالتي و دولت فدرال از شبكه كارگروه تروريسم مشترك منطقه‌اي پليس فدرال (JTTF) استفاده خواهد كرد. خشونت‌هايي كه به تحريك آنتيفا (جنبش چپ مستقل ضدنژادپرستي) يا گروه‌هاي مشابه در ارتباط با شورش‌ها و اغتشاش‌ها انجام شده، تروريسم داخلي است و مطابق با آنها رفتار خواهد شد. بيانيه «ويليام بار» وزير دادگستري امريكا پس از آن منتشر شده كه دونالد ترامپ در اظهاراتي اعتراضات اخير را به گروه‌هاي تندرو از جمله آنتيفا نسبت داده است. 
ترامپ خطاب به گارد ملي: مرسي كه هستيد! 
در حالي كه انتظار مي‌رفت با وخيم‌تر شدن اوضاع در سراسر ايالات متحده، دونالد ترامپ با مخاطب قرار دادن معترضان حداقل تلاشي براي آرام‌تر كردن اوضاع بكند، توييت‌هاي دردسرآفرين او همچنان ادامه دارد. او در يك رشته توييت به جاي گفت‌وگو با معترضان، از گارد ملي بابت سركوب اعتراض‌ها قدرداني كرده و نوشت: «به خاطر كار بزرگي كه بلافاصله پس از ورود به مينيا‌پوليس، مينه‌سوتا در شب گذشته انجام داديد، تبريك مي‌گويم. آنتيفا (جنبش چپ مستقل ضدنژادپرستي) كه آنارشيست‌ها را رهبري مي‌كرد به سرعت جمع كردند. اگر اين كار توسط شهردار در شب اول درگيري انجام مي‌شد، ديگر مشكلي پيش نمي‌آمد.»  رييس‌جمهور امريكا در يك سلسله پيام توييتري ديگر ادعا كرده بود كه 80 درصد اغتشاشگران مينياپوليس از خارج از اين ايالت آمده بودند. ادعايي كه رسانه‌هاي امريكايي و شاهدان عيني حاضر در صحنه اعتراض‌ها در اين ايالات را رد كرده‌اند. 

كاخ سفيد
در محاصره معترضان 
اظهارات دونالد ترامپ و برخورد امنيتي با معترضاني كه تنها يك خواسته مشخص دارند: شنيده شدن صداي‌شان مبني بر لزوم مبارزه با نژادپرستي، هر ساعت بر خشم امريكايي‌ها مي‌افزايد. شامگاه يكشنبه، هزاران معترض خود را به مقابل كاخ سفيد رساندند تا شايد با كم شدن فاصله، آقاي رييس‌جمهور صداي اعتراض آنها را واضح‌تر بشنود. اعتراضي كه با سركوب شديد نيروهاي امنيتي پاسخ داده شد. به گزارش رسانه‌هاي متفاوت خبري، معترضان با تجمع مقابل كاخ سفيد يكصدا نام «جورج فلويد» را فرياد زدند. معترضان همچنين پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي يكي از آنها نوشته شده بود: «زندگي سياهپوستان را نجات دهيد»...به گزارش رويترز، تصاوير زنده رسانه‌هاي غربي از مقابل كاخ سفيد نشان مي‌داد كه بين معترضان و ديوارهاي كاخ سفيد رديف زيادي از نيروهاي امنيتي و گارد ويژه پليس امريكا مستقر ايستاده بودند كه در برخي نقاط نيروهاي پليس در فاصله كمتر از يك متر مقابل معترضان صف‌آرايي كردند. در چند روز گذشته هربار تجمعي مقابل كاخ سفيد انجام شده است، پليس براي متفرق كردن معترضان و ممانعت از ورود آنها به بخش اقامتگاه رييس‌جمهور اين كشور، از تجهيزات ضد‌شورش، باتون و گاز اشك‌آور استفاده كرده بود. 

 


 برادر جورج فلويد: ترامپ تماس گرفت اما نگذاشت صحبت كنم 

«فيلونيس فلويد» كه برادرش جورج فلويد در خشونت نژادپرستانه افسر پليس سفيدپوست شهر مينياپوليس امريكا كشته شد، از تماس تلفني رييس‌جمهور امريكا با خودش خبر داد. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش منتشر شده در وب‌سايت «هيل» وابسته به كنگره ايالات متحده، «فيلونيس فلويد» در مصاحبه با شبكه «ام‌اس‌ان‌بي‌سي» از صحبت‌هاي دونالد ترامپ در اين گفت‌وگوي تلفني ابراز ناخرسندي كرد و گفت كه رييس‌جمهور امريكا حتي اجازه صحبت كردن به او نداده است.  برادر جورج فلويد گفت: «او (ترامپ) حتي فرصت حرف زدن به من نداد. خيلي سخت بود. مي‌خواستم با او صحبت كنم اما او هي تلاش مي‌كرد كه مرا از سر خود وا كند، انگار مثل اين بود كه او مي‌خواست به من بگويد: «نمي‌خواهم حرفي كه تو مي‌خواهي بزني را گوش كنم.» من فقط به او گفتم كه خواهان اجراي عدالت (درباره قتل برادرم) هستم و گفتم كه باورم نمي‌شود كه در روز روشن آنها (ماموران پليس) بدون محاكمه و مراعات روند قضايي فردي را اعدام كنند».


حاشيه‌هايي از اعتراض‌هاي سراسري در ايالات متحده 

   شمار معترضان بازداشت‌ شده توسط پليس امريكا در اعتراضات روزهاي اخير به بيش از 4 هزار نفر رسيد. 
   پليس امريكا از گاز اشك‌آور و ضربات باتون براي متفرق و دور كردن معترضان از ورودي‌هاي كاخ سفيد استفاده مي‌كند. 
   نيروهاي مارشال امريكايي و ماموران ويژه سازمان مبارزه با مواد مخدر اين كشور در خيابان‌هاي واشنگتن مستقر شده‌اند تا به نيروهاي پليس براي سركوب معترضان و تظاهرات كمك كنند. 
    به گزارش روزنامه «نيويورك‌تايمز» تظاهرات پرالتهاب در حداقل ۷۵ شهر ايالات متحده برگزار شده است. 
   در شهر لس‌آنجلس، در اقدامي كم‌سابقه تمام نيروهاي اداره پليس، از جمله يگان‌هاي ويژه و حتي كارآگاهان براي تقابل با مردم معترض اين شهر، در خيابان‌ها مستقر شدند. 
   دختر «بيل دي بلاسيو» شهردار نيويورك به ‌دليل شركت در تظاهرات عليه قتل يك شهروند سياهپوست امريكايي توسط پليس بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون