• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

خبر

استقبال پوتين از دعوت به اجلاس سران گروه 7 

«ديميتري پسكوف» سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه امروز (دوشنبه) گفت پيش از پذيرش دعوت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا جهت مشاركت مسكو در نشست گروه ۷، بايد جزييات بيشتري از آن را بدانند. به نوشته وبگاه شبكه «ريانووستي»، پسكوف طي نشست خبري در كاخ كرملين توضيح داد: «ما هنوز جزييات اين پيشنهاد اطلاع نداريم، ما نمي‌دانيم كه آيا اين يك پيشنهاد رسمي است. اين [پيشنهاد] درباره دعوت روسيه و ديگر كشورها به نشست گروه 7 بود اما سوالاتي درباره كيفيت اين نشست، دستور كار آن و همچنين تركيب شركت‌كنندگان در آن وجود دارد». وي با اشاره به تمايل پوتين براي گفت‌وگو با امريكا افزود: «مي‌دانيد كه رييس‌جمهور پوتين حامي گفت‌وگو در تمام جهت‌ها است. اما در اين مورد و پاسخ دادن به چنين طرح‌هايي بايد اطاعات بيشتري داشته باشيم كه متاسفانه فعلا در اختيار نداريم». ترامپ روز شنبه با بيان اينكه قصد دارد نشست گروه 7 را تا ماه سپتامبر يا حتي بعد از آن به تعويق بيندازد از تمايل خود براي گسترش دادن اعضاي آن به كشورهاي استراليا، روسيه، كره جنوبي و هند خبر داده بود. به نوشته خبرگزاري «تاس» سخنگوي كرملين همچنين در واكنش به برخي ادعاها مبني بر دست داشتن روسيه در تظاهرات اخير در امريكا، تاكيد كرد اعتراضات در ايالات متحده يك موضوع كاملا داخلي است و مسكو در چنين رخدادهايي هيچ دخالتي نكرده است. پسكوف در اين باره تصريح كرد: «ما به دقت آنچه در ايالات متحده مي‌گذرد را زير نظر داريم. اما هر چيزي كه آنجا رخ مي‌دهد، مساله داخلي اين كشور است. ما هرگز در مسائل داخلي امريكا دخالت نكرده و نمي‌كنيم». وي خطاب به كساني كه ادعاي دست داشتن روسيه در اعتراضات امريكا را مطرح مي‌كنند، گفت: «همه آنها كاملا در اشتباه هستند. آنها نمي‌توانند نقطه نظر رسمي واشنگتن را منعكس كنند».


رام‌الله: اسراييل الحاق كرانه باختري را آغاز كرده است

نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين تاكيد كرد كه اسراييل عملا اجراي طرح الحاق اراضي كرانه غربي را آغاز كرده است. به گزارش ايلنا به نقل از القدس العربي، «محمد اشتيه»، نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين دوشنبه تاكيد كرد كه اسراييل عملا اجراي طرح الحاق اراضي فلسطين را آغاز كرده است و جامعه بين‌الملل بايد مانع آن شود. اشتيه تاكيد كرد كه برنامه‌هاي رهبري فلسطين مبني بر تعليق همه توافق‌ها با اسراييل در پاسخ به طرح الحاق كامل خواهد شد. وي اظهار داشت كه تصميم مذكور به اين دليل اتخاذ شده كه اسراييل عملا اقدام به الحاق برخي از اراضي فلسطين كرده است. اشتيه از جامعه جهاني خواست تا با تصميم الحاق اسراييل مقابله كند و از اجراي آن به دليل پيامدهاي سنگين آن براي زمين و مردم فلسطين و امنيت منطقه جلوگيري كند. وي از سوي ديگر به دنبال شهادت دو جوان فلسطيني طي دو روز گذشته خواستار توقف سياست تيراندازي به سوي جوانان فلسطيني شد.


ابتلاي نخست‌وزير ارمنستان به بيماري كوويد19

نخست‌وزير ارمنستان امروز دوشنبه اعلام كرد به بيماري كوويد ۱۹ مبتلا شده است. به گزارش ايسنا، نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان در صفحه رسمي خود در فيس بوك نوشت نتايج آزمايش‌ها نشان داده كه وي، همسر و سه دخترش دچار بيماري كوييد ۱۹ شده‌اند. خبرگزاري بلومبرگ اعلام كرد پاشينيان هيچ علايمي از ابتلا به بيماري كوييد ۱۹ نداشته و در حال حاضر در قرنطينه به سر مي‌برد. وزارت بهداشت ارمنستان تاكنون از ثبت ۹۲۸۲ مورد ابتلا به ويروس كرونا، بهبود ۳۳۸۶ تن از بيماران و فوت ۱۳۱ مورد از بيماران خبر داده است.


ادامه‌هاي درگيري‌ها در مرز هند و پاكستان

ارتش هند روز دوشنبه تلاش شبه نظاميان براي نفوذ به خاك اين كشور در جامو و كشمير را خنثي كرده و چند پايگاه شبه نظاميان در كشمير تحت كنترل پاكستان را هدف قرار داد. به گزارش رسانه‌هاي هند، مقامات نظامي هند اعلام كردند بر اثر درگيري‌هاي روز دوشنبه ميان نيروهاي نظامي و شبه‌نظاميان پاكستاني كه قصد داشتند در مناطق پونچ و نوشارا به خاك هند نفوذ كند، ۱۰ شبه‌نظامي كشته شدند. يك مقام نظامي هند گفت: ارتش هند همچنين چندين پايگاه شبه‌نظاميان در خاك پاكستان را هدف قرار داده و آنها را نابود كردند. به گفته مقامات هندي درگيري‌هاي نظامي در مناطق مرزي دو كشور در كشمير از هفته گذشته تاكنون ادامه يافته است. در روزهاي اخير تنش‌ها ميان هند و پاكستان بار ديگر افزايش يافته است. هند روز گذشته دو ديپلمات پاكستاني را به اتهام جاسوسي بازداشت كرد و در هفته گذشته پاكستان مدعي سرنگوني چند پهپاد جاسوسي هند در خاك اين كشور شد. بر اساس آمار اعلام شده، هند و پاكستان در سال جاري بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ مرتبه توافق آتش بس را نقض كرده‌اند. هند و پاكستان در سال 2003 ميلادي توافق آتش بس در مرزهاي جامو وكشمير را امضا كردند. هر دو كشور هند و پاكستان مسوول نقض مكرر آتش‌بس ميان دو كشور در امتداد خط واقعي كنترل در كشمير هستند. عمليات هوايي هند در خاك پاكستان در اسفند سال گذشته، سرنگوني دو فروند جنگنده هندي توسط پاكستان، حادثه تروريستي سال گذشته در منطقه «پولواما» عليه نيروهاي هندي و تصميم دهلي‌نو براي لغو امتيازات ويژه منطقه جامو كشمير، از جمله تنش‌هاي سياسي- نظامي اخير ميان دو كشور به شمار مي‌رود. بخشي از كشمير در خاك هند و بخشي ديگر در خاك پاكستان قرار دارد. هر دو كشور ادعاي مالكيت بر تمام كشمير را دارند و همين موضوع يكي از علل اصلي مناقشه ديرينه ميان دهلي‌نو و اسلام‌آباد از زمان استقلال پاكستان از هند در سال 1947ميلادي تاكنون است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون