• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4661 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد

رييس‌جمهوري با اشاره به اعتراض‌ها به كشته شدن جورج فلويد

شرم‌آور است رييس‌جمهوري عليه ملتش، دست به كتاب آسماني ببرد

حسن روحاني روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌هاي وزارت نيرو در استان‌هاي بوشهر و آذربايجان غربي به‌صورت مجازي حضور يافت و بهره‌برداري از ۸ پروژه مهم وزارت نيرو در اين دو نشست به دستور حسن روحاني از طريق ويديوكنفرانس صورت گرفت. پس از آن روحاني در جلسه كميته‌هاي تخصصي ستاد مقابله با كرونا شركت كرد. او روز جمعه نيز با رييس ‌كل بانك مركزي و سرپرست وزارت صمت به‌ صورت تلفني گفت‌وگو و دستوراتي صادر كرد.

اگرچه بخشي از سخنراني رييس‌جمهوري روز پنجشنبه و در جريان افتتاح ۸ پروژه به طرح‌هاي افتتاح‌شده ارتباط داشت اما به ‌دليل برگزاري هم‌زماني اين مراسم با سالگرد قيام ۱۵ خرداد ۴۲ رييس‌جمهوري سخنراني خود را با يادي از اين واقعه تاريخي آغاز كرد. او داستان مدرسه فيضيه و كشتار طلاب در فروردين را اولين اوج نهضت اسلامي و ۱۵ خرداد ۴۲ را «دومين اوج» اين نهضت توصيف كرد. او همچنين خاطره‌اي از صبح آن روز روايت كرد و گفت كه جمعيت زيادي به خانه امام آمده و از آنجا به صحن بارگاه حضرت معصومه رفتند و «در آنجا سخنراني‌هاي پرشوري انجام شد تا لحظه‌اي كه زنان قم با شمشير وارد صحن شدند كه شعارشان «يا مرگ يا خميني» بود و احساسات مردم موج بزرگي ايجاد كرد. رييس‌جمهوري همچنين با تاكيد بر اينكه روز ۱۵ خرداد شاهد فداكاري‌هاي بسياري ازسوي مردم بوديم، نقل كرد كه «بعضي نزديكان شاه در خاطرات خود اعلام كردند كه اگر قيام 15 خرداد كه تا بعدازظهر ادامه پيدا كرده بود تا شب ادامه پيدا مي‌كرد، شاه آماده فرار بود و خودش را آماده كرده بود كه از كشور فرار كند.»

 

خشم و نفرت امريكايي‌ها عليه كاخ سفيد

حسن روحاني همچنين در بخش پاياني سخنراني خود به حوادث اين روزهاي امريكا اشاره و از آن با عنوان «بدترين روزهاي تاريخ سياسي و اجتماعي امريكا» تعبير كرد. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «براي ما مهم نيست اين فردي كه كشته شده مسلمان بوده، مسيحي بوده، امريكايي بوده يا غيرامريكايي اما يك فرد در شدت مظلوميت كشته شد با وحشيانه‌ترين طريق و اين داستان عجيبي است»، با مردم امريكا كه در خيابان‌ها تظاهرات مي‌كنند، ابراز همدردي كرد و در محكوميت اقدامات ايالات متحده سخن گفت. او همچنين با اشاره به اينكه شرم‌آور است رييس‌جمهوري كه مي‌خواهد عليه ملت خود اقدام كند دست به كتاب آسماني مي‌برد و انجيل را بلند مي‌كند»، گفت: «شرايط امروز شرايطي است كه مردم با خشم و نفرت به كاخ‌سفيد نگاه مي‌كنند.»

 

بررسي بازگشايي‌هاي بيشتر در ستاد كرونا

كميته‌هاي تخصصي ستاد مقابله با كرونا نيز روز پنجشنبه به رياست حسن روحاني تشكيل جلسه دادند و حسن روحاني در اين نشست نيز با تاكيد بر اينكه «حفظ سلامت مردم و همه آحاد جامعه براي دولت اولويت اساسي است»، گفت كه «مردم بايد زندگي خود را با اين ويروس در هر شرايطي سازگار كنند.» روحاني خبر داد كه «در حال حاضر از 748 پايگاه نماز جمعه در سراسر كشور در 216 پايگاه مستقر در شهرهاي كم‌خطر اين مراسم عبادي-سياسي برگزار مي‌شود» و همچنين «به پيشنهاد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مقرر شد فعاليت‌هاي سينماها، كنسرت‌هاي موسيقي و مراكز هنري تا پايان خرداد تعيين تكليف شود.» علاوه بر اين از سرگيري فعاليت‌هاي «آژانس‌هاي مسافرتي و تورهاي گردشگري» و «آموزشگاه‌هاي موسيقي و زبان»، «فعاليت كلاس‌هاي آموزش قرآن» و ... در دست بررسي است و تا روز شنبه تعيين تكليف مي‌شود. علاوه بر اين، براساس تصميم ديگر كميته‌هاي تخصصي ستاد مقابل با كرونا مرخصي آن دسته از زندانياني كه جرايم ارتكابي آنان مخل امنيت جامعه است، به تشخيص قوه قضاييه لغو و براي ساير افراد به مدت يك ماه تمديد مي‌شود.

 

تامين كسري بودجه از طريق بازار

همچنين رييس‌جمهوري روز جمعه گفت‌وگوهاي تلفني با سرپرست وزارت صمت و رييس كل بانك مركزي انجام داد. حسن روحاني در گفت‌وگو با عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي ضمن دريافت گزارش از آخرين پيگيري‌ها در راستاي تسهيل و تسريع استفاده از منابع ارزي بانك مركزي و صادركنندگان براي تامين كالاهاي اساسي، دارو، مواد اوليه و واسطه‌اي كارخانجات، اقدام بانك مركزي در آغاز عمليات بازار باز و عرضه اوراق خزانه و دولتي براي تامين كسري بودجه دولت از طريق نقدينگي بازار را تجربه موفقي توصيف كرد. او همچنين بر تداوم انضباط مالي دولت و تامين كسري موردنياز بودجه كشور از محل نقدينگي بازار به ‌جاي استقراض از بانك مركزي تاكيد كرد. رييس ‌كل بانك مركزي در اين گفت‌وگو گزارشي از نتيجه موفق حراج اوراق خزانه در اوايل هفته و برنامه حراج هفته آتي اوراق دولتي براي تامين كسري بودجه از طريق نقدينگي بازار، به رييس‌جمهوري ارايه و اعلام كرد كه با اقدامات بانك مركزي و آغاز عمليات بازار باز، سه‌شنبه اين هفته نرخ اوراق خزانه در بازار، براي اولين‌بار در سال‌هاي اخير، به زير ۱۵درصد رسيد.

حسن روحاني همچنين در گفت‌وگو با حسين مدرس خياباني، سرپرست وزارت صمت با اشاره به دستوراتي كه به مسوولان ذي‌ربط ازجمله رييس بانك مركزي درخصوص تامين منابع ارزي داده شده است، گفت: «وزارت صمت بايد تامين ارز لازم براي كالاهاي اساسي مورد نياز مردم و نيز مواد اوليه كارخانه‌ها و بنگاه‌هاي توليدي در راستاي تحقق رونق و جهش توليد را با جديت پيگيري كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون