• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4664 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ خرداد

تلاش فوتبال براي هماهنگي هر چه بيشتر با كرونا

صداي جعلي تماشاچيان براي بينندگان

سامان سعادت

 

فوتبال به آهستگي قدم‌هايش را براي هماهنگ شدن با شرايط موجود بر مي‌دارد و تلاش دارد به شرايط عادي برسد. در اين بين بوندسلگيا همچنان رهبري جريان را برعهده دارد. آنها مدت‌هاست ليگ‌شان را شروع كرده‌اند و چهار هفته را نيز به خوبي پشت‌سر گذاشته‌اند. 
تيم‌ها و بازيكنان فعلا به استاديوم‌هاي خالي عادت كرده‌اند و البته برخي تغييرات هم در قوانين به وجود آمده است؛ از جمله قانون 5 تعويض كه تيم‌ها هم زياد از آن استفاده مي‌كنند. همچنين ديگر تيمي از مزيت ميزباني بهره نمي‌برد و احتمال افزايش مصدوميت بازيكنان بالاست. 
با اين وجود مخاطبان شبكه BT Sport در بريتانيا در آخر هفته با نوآوري ديگري مواجه شدند. آنها مي‌توانستند صداي تماشاچيان را نيز هنگام تماشاي مسابقه بشنوند. البته اين قابليت مدتي قبل در آلمان و ايالات‌متحده براي هواداران قابل دسترس بود. طي يك نظرسنجي در رسانه‌هاي اجتماعي واكنش‌ها به چنين قابليتي 
تا حدود زيادي مثبت بوده است. همان‌طور كه حين تماشاي بازي صداي بازيكنان يا فريادهاي مربي شنيده مي‌شود، شنيده شدن صداي جمعيت كه البته واقعي نيست، مي‌تواند فضاي بازي را تبديل به يك فضاي گرم و آشنا كند.
آنهايي كه شاهد شكست يك بر صفر هرتابرلين مقابل دورتموند در هفته سي‌ام بوندسليگا بودند، همچنين صداهاي مهيب ديوار زرد وستفالن (محل تماشاچي‌هاي تيفوسي دورتموند) را نيز شنيدند. اما اين صدا به وسيله يك ميكسر كه داخل استوديوي Sky در كشور آلمان و شهر مونيخ قرار داشت، توليد شده بود. 
وقتي امره جان هافبك دورتموند از دفاع حريف عبور كرد و دروازه هرتا را در نيمه اول با خطر مواجه ساخت، مورد تشويق قرار گرفت و هنگامي كه مدافع هرتا ددريك بوياتا در محوطه جريمه توپ را با دست لمس كرد صداي تماشاچيان شنيده شد كه معتقد بودند صحنه بايد در VAR بررسي شود ولي داوران VAR چنين نظري نداشتند. 
براي بيننده‌هاي تلويزيوني مساله‌اي كه وجود دارد ارتباط برقرار كردن با بازي است. اين كار وقتي بازي پشت درهاي بسته برگزار مي‌شود تمركز بيشتري مي‌طلبد. معمولا تماشاچيان در خانه به كارهاي ديگري هم مشغول هستند و از روي صداي گزارشگر يا واكنش هواداران دوباره توجه‌شان را به بازي مي‌دهند. اما وقتي تماشاچي در بازي حضور ندارد، نمي‌توان دقيقا متوجه شد كه جريان بازي به چه شكلي است. 
با بازگشت فوتبال در ليگ برتر انگليس، شركت‌ها قرار است خدمات مشابهي را براي بينندگان براي 92 بازي باقي‌مانده ارايه دهند؛ براي كساني كه علاقه دارند ببينند جيمز ميلنر بيشتر حرف مي‌زند يا جردن هندرسون. يا اينكه كريس وايلدر چطور بازيكنان شفيلد يونايتد را تهييج مي‌كند. براي تماشاچيان آپشني طراحي شده تا بتوانند اين صداها را همان‌طور كه در استاديوم هست بشنوند. 
همچنين پخش‌كنندگان در‌نظر دارند صداهايي را به داخل استاديوم بفرستند. آنها از صداهايي استفاده مي‌كنند كه مورد تاييد ليگ است و ضمنا مي‌توانند آن را به نحوي برنامه‌ريزي كنند تا به نفع تيم صاحبخانه باشد و به اين شكل حس اصيل‌تري به آن بدهند.
اسكاي كه قرار است 64 مسابقه را نشان بدهد قول داده طيف وسيعي از سر و صداها و واكنش‌هاي مختلف جمعيت و شعارهاي لازم را براي ايجاد فضاي پرجنب‌وجوش ليگ برتر دراختيار تماشاچيان قرار دهد. آنها اين آپشن‌ها را به عنوان بسته‌اي به نام احياي تعامل تماشاچيان در محيطي به نام 
Fanzone ارايه مي‌كنند. جايي كه گروه‌هاي دوستانه فرصت پيدا مي‌كنند در مورد مسابقه حرف بزنند و روي سر و صدايي كه قرار است بشنوند تاثير بگذارند. اسكاي در اين رابطه مي‌گويد: «طرفداران مي‌توانند مسابقه‌اي كه انتخاب كرده‌اند را با دوستان‌شان در يك اتاق ويديويي اشتراكي و تعاملي ببينند.» راب وبستر مدير ارشد اسكاي مي‌گويد: «در اين مدت تعطيلي ما وقت زيادي براي فكر كردن در مورد چگونگي پخش بازي‌ها صرف كرديم. ما مي‌خواهيم بينندگان فوتبال هنوز هم بهترين احساس را از تماشاي يك مسابقه داشته باشند و حتي اگر نمي‌توانند در استاديوم باشند با خانواده يا دوستان خود از طريق يك محيط تعاملي بازي را ببينند.» گفته مي‌شود شبكه اسكاي اين كار را با همكاري FIFA EA Sports انجام مي‌دهد. اين كمپاني توليد بازي تجربه بسيار خوبي در زمينه شبيه‌سازي صداي استاديوم‌ها و توليد صداهاي ميكس شده دارد.
در BT اما يك ويژگي صداي پويا وجود دارد كه از طريق يك دكمه قرمز استفاده مي‌شود. بي‌بي‌سي ديگر پخش‌كننده مسابقات گزينه «با صداي جمعيت يا بدون صداي جمعيت» را اضافه كرده است كه متناسب با سليقه فرد انتخاب مي‌شود. انتظار مي‌رود Amazo Prime كه 
4 بازي را پخش مي‌كند چيزي مشابه را براي بينندگان فراهم كند.
تلاش بر اين است كه پخش‌كنندگان بتوانند جو آنفيلد، بي‌تفاوتي استاديوم امارات يا گريه‌هاي گوديسون پارك و مابقي را به شكل دقيقي منعكس كنند. 
البته بعيد به نظر مي‌رسد اين كار هم بتواند تجربه كاملي باشد و در آلمان هم برخي گروه‌ها نارضايتي خود را از اين وضعيت ابراز كرده‌اند. آنها مي‌گويند ليگ همه‌گير بدون آنها جريان دارد و فقط همين مانده كه صداي‌شان را هم جعل كنند! بسياري از هواداران معتقدند باتوجه به اينكه فضاي استاديوم‌ها وسيع است، مي‌توان با بليت‌فروشي محدود و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي روي صندلي‌ها، بخشي از هواداران را به استاديوم راه داد. آنها معتقدند راه افتادن مسابقات بدون حضور تماشاچيان نشان مي‌دهد برگزاركنندگان مسابقات صرفا دنبال سود مالي خودشان هستند و به روح فوتبال احترام نمي‌گذارند. 
با اين حال مثل بسياري از چيزهاي ديگر كه در همه‌گيري ويروس كرونا تغييراتي را به خودش ديده، از جمله مناسبات اجتماعي يا گرفتن غذاي آماده اين روش هم به شكل مقطعي مي‌تواند كمي باعث بهبود شرايط شود. مطمئنا هيچ‌كس قبول ندارد كه شرايط امروز شرايط ايده‌آلي است و اقداماتي كه در راستاي بهبود آن انجام مي‌شود، كاملا موثر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون