• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4667 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ خرداد

نشست «مطالبه‌گران مردمي» با حضور فرمانده سابق سپاه و واعظ پايداري‌چي برگزار شد

مطالبه‌گري سيستماتيك

كليدواژه عدالت و عدالت‌خواهي حالا چند وقتي است كه وارد ادبيات سياسي ايران شده به ‌طوري كه فعالان سياسي و رسانه‌اي متعلق به منتهي‌اليه راست سياست ايران كم كم با حمايت از گروهي جوان‌تر در حال تغيير چهره خود از اصولگرايي به عدالت‌خواهي هستند تا جايي كه صبح پنجشنبه هفته گذشته خبر برگزاري نشست ملي «مطالبه‌گران مردمي» در حالي برگزار شد كه اصلي‌ترين چهره‌هاي حاضر در آن افرادي بودند كه هر كدام در روزهاي نه چندان دور تمايلات سياسي خود را اعلام و عملا از سوي افكار عمومي به عنوان فعالي دست راستي شناخته مي‌شوند. محمدعلي عزيزجعفري، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه بعد از خداحافظي با اين مقام كمتر با لباس نظامي ديده شده از جمله ميهمانان اين نشست بود.
او كه حالا به عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگي-اجتماعي بقيه‌الله(عج) مشغول فعاليت است، «محور» مطالبه‌گري را «جوانان» دانست و در اظهاراتي قابل تامل گفت كه «علاوه بر تشكيل هسته‌هاي مطالبه‌گري، تكثير هسته‌ها نيز مهم است. هسته‌هاي فعلي به هيچ‌وجه كافي نيست و بايد ده‌ها برابر بشود. در بسياري از شهرها ممكن است يك هسته مطالبه‌گري هم وجود نداشته باشد درحالي كه حداقل نيازمند ۵ هزار هسته موضوعي عدالت‌خواهي در سراسر كشور هستيم.» اين مقام نظامي ايراني در بخش ديگري از اظهارات خود در پاسخ به سوالي درباره نوع مواجه جريان‌هاي سياسي و هسته‌هاي قدرت با مقوله مطالبه‌گري، آنان را با نيروهاي خط‌شكن دوران دفاع مقدس مقايسه و بيان كرد: «امروز نيروهاي مطالبه‌گر و عدالتخواه همان نيروهاي خط‌شكن هستند.» عليرضا پناهيان، واعظ نزديك به جبهه پايداري ديگر سخنران اين نشست بود. او كه پيش‌تر با اظهارات خود عليه مجلس دهم با واكنش تند و تيز علي لاريجاني مواجه شده بود در جريان اين اظهارات خواستار «مطالبه‌گري شبكه‌اي» شد و گفت كه «مطالبه‌گري بايد به ‌صورت شبكه‌اي انجام شود. عدالتخواهي وقتي فردي شد، هم امكان موفقيت آن كمتر است و هم خطاي بيشتري به دنبال دارد. مطالبه‌‌گري شبكه‌اي، قوام بيشتري نيز در پي دارد. مطالبه‌گري شبكه‌اي باعث مي‌شود كه مطالبه‌گري ديگر ناله‌اي تك‌صدا نباشد و تبديل به جرياني گسترده و ملي با پشتوانه مطالعاتي و امري مستمر شود نه مقطعي.» روح‌الله ايزدخواه، نماينده تهران در مجلس دهم در جريان اظهارات خود با تاكيد بر لزوم تكثر در نوع عدالتخواهي افراد خاطرنشان كرد:«قرار نيست الگوي عدالتخواهي همه، يكي باشد. 
اين جريان هم تحصن‌كننده نياز دارد هم فرد رسانه‌اي، هم نويسنده و هنرمند. همچنين به كارشناس دولتي نياز دارد تا بتواند با زبان دولت با آن حرف بزند.» بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي بايد شاهد شكل‌گيري جرياني مطالبه‌گر باشيم. جرياني كه با توجه به ميهمانان حاضر در اولين نشستش احتمالا همچون عدالت‌خواهان با هزار و يك خط قرمز پيش‌روي اهالي رسانه به ويژه رسانه‌هاي نزديك به سمت چپ نمودار مواجه نيستند و مي‌توانند به چهره‌هايي انتقاد كنند كه گفتن و نوشتن از آنان براي رسانه‌ها ممنوع است، دوگانه‌اي كه به زعم تحليل‌گران مي‌تواند اثرات مخربي در پي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون