• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4667 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ خرداد

3 رمان از نويسندگان 3 كشور در ايران منتشر شدند

عراق، ايتاليا و بريتانيا در آيينه رمان

اسماعيل ساغري

روايت تحولات عراق در دهه 60 ميلادي

«سايه‌هايي بر پنجره» عنوان رماني است از غائب طعمه فرمان، نويسنده عراقي كه به تازگي با ترجمه موسي اسوار منتشر شده است. طعمه فرمان نويسنده‌اي است كه بسياري از نويسندگان، شاعران و منتقدان عرب آثار او را ستوده‌اند. عبدالرحمن مُنيف، يكي از مشهورترين نويسندگان جهان عرب درباره او گفته: «گمان نكنم هيچ نويسنده‌اي عراقي درباره موطن خود به مانند غائب طعمه فرمان نوشته باشد؛ درباره آن در همه فصول و همه گاه نوشت. و اگر بخواهيم با اواخر دهه 40 و با دهه 50 [ميلادي] آشنا شويم، چه بسا ناگزير خواهيم بود به آثار او رجوع كنيم.»رمان دوره‌اي خاص و- به قول مترجم كتاب- بغرنج از تاريخ عراق يعني دهه 60 ميلادي را روايت مي‌كند. رمان روايتگر سال‌هاي 1963 به بعد است: سال وقوع اولين كودتاي خونين بعثي‌ها و ناكام ماندن حركت انقلابي 1958. بنابراين با خواندن «سايه‌هايي بر پنجره» در فضاي در حال تحول دهه 60 ميلادي عراق قرار مي‌گيريد. در سطرهاي آغازين كتاب مي‌خوانيم: «عبدالواحد حاج حسين در نجاري شهره است. او اين شغل را از هفت پشت به ارث برده و در اين كار از ساختن گهواره و تابوت شروع كرده و به ساختن مبل و جهيزيه عروس رسيده كه خود اسمش را گذاشته «فرد اعلا ماندگار.»

رماني كه خيلي زود نويسنده‌اش را معروف كرد

«كتاب راهنماي حرفه‌ كارآگاهي» نوشته جديديه بري با ترجمه شهريار وقفي‌پور هم از كتاب‌هايي است كه به تازگي منتشر شده است. رماني پليسي كه انتشارات سيب سرخ آن را راهي بازار كتاب كرده است. مترجم درباره اين كتاب گفته است كه اين رمان پليسي در مدت كوتاهي موجب شهرت نويسنده‌اش در امريكا و انگلستان شده است. جديديه بري متولد ۱۹۷۷ است و «كتاب راهنماي حرفه كارآگاهي» نخستين اثر منتشر شده اوست. اين كتاب بار اول به زبان اصلي در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. بري با انتشار اين رمان توانست به يكي از نويسندگان سرشناس و خبرساز سال تبديل شود. به طوري‌ كه نيويورك تايمز درباره اين كتاب او نوشت: «چارلز آن‌وين، قهرمان اين داستان احتمالا تا مدت‌ها تكرار نخواهد شد.» «كتاب راهنماي حرفه كارآگاهي» در سال انتشارش برنده جايزه بهترين رمان كارآگاهي سال از بنياد «دشيل همت» شد و سال بعد جايزه رمان كارآگاهي را از «بنياد ادبي كاوفورد» دريافت كرد. اين موفقيت‌ها درحالي بود كه جديديه بري، نويسنده جوان امريكايي مدت‌ها براي يافتن ناشر تلاش كرده بود و در نهايت ‍«پنگوئن» بعد از انتشار اين كتاب، آن را نقطه درخشان كارنامه سال ۲۰۰۹ خود معرفي كرد. اين كتاب تاكنون بيش از ۶۰ بار در انگلستان منتشر شده است. گويا رمان ديگري از اين نويسنده در سال جاري ميلادي منتشر خواهد شد. «كتاب راهنماي حرفه كارآگاهي» در شهري بي‌نام‌ونشان مي‌گذرد و داستان كارمندي معمولي به نام «چارلز آن‌وين» را روايت مي‌كند كه بايد رمز و راز يك داستان كارآگاهي را حل كند. او بي‌آنكه بخواهد به يك كارآگاه تمام‌ عيار تبديل مي‌شود.

از روستايي در ايتاليا تا چندين زبان زنده

آكابادورا (قابله مرگ) رماني ايتاليايي است، نوشته ميكلا مورجيا. اين كتاب را با ترجمه ويدا عامري، نشر هرمس به تازگي راهي بازار كتاب كرده است. اين كتاب را در زبان اصلي اولين ‌بار سال 2009 ميلادي انتشارات اينااودي منتشر كرده و تاكنون به چندين زبان ترجمه شده و جوايز متعددي را از آن خود كرده است. داستان در نيمه اول قرن بيستم و در روستايي كوچك در ساردنيا به نام سورني مي‌گذرد. ماريا ليسترو كوچك، فرزند چهارم و آخر از خانواده‌اي در سورني است كه پدرشان را از دست داده‌اند. او به فرزندخواندگي زني بيوه و ثروتمند به نام بوناريا اورايي درمي‌آيد. نكته مرموزي در اين پيرزن سياه‌پوش ديده مي‌شود كه باعث ترس ماريا مي‌شود. ترسي كه ماريا قادر نيست آن را بفهمد و دلايل آن را درك كند. مترجم در پيش‌گفتار كتاب اين ترس را اين‌ طور توصيف كرده است:«در سكوتش، در نگاه ترسناكش، در دانشش از زندگي روزمره و مرگ و همين ‌طور خروج‌هاي ناگهاني و شبانه‌اش.» مترجم گويش محلي بخش‌هايي از رمان را در پانوشت‌ها توضيح داده و از اين جهت كار خواننده را براي خواندن اين رمان تا حدي تسهيل كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون