• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4667 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ خرداد

ژاپن و سنگاپور و آذربايجان نيز كنار گذاشته شدند

فرمول يك سه رويداد مهمش را از دست داد

به دليل همه‌گيري ويروس كرونا، رقابت‌هاي گرندپري ژاپن، سنگاپور و آذربايجان نيز از تقويم فصل جاري فرمول يك حذف شدند. مديران فرمول يك سعي كرده‌ بودند، راهي پيدا كنند تا مسابقات در سال 2020 زودتر آغاز شود، اما جمعه اعلام كردند شرايط نامشخص جهان اين كار را ناممكن كرده است. رقابت در پيست سوزوكاي ژاپن كه مي‌توانست يك رخداد تاريخي باشد به دليل ممنوعيت پروازهاي بين‌المللي به اين كشور امكان‌پذير نيست. مسابقات سنگاپور و آذربايجان نيز نمي‌توانند برگزار شوند، زيرا پيست‌هاي خياباني اين دو كشور در شرايط آب‌وهوايي فعلي پاسخگو نيستند. 
لغو شدن مسابقات به اين معني است كه F1 موفق به برگزاري سه جايزه مهم ديگر به دليل بحران كوويد19 نخواهد شد؛ در حالي كه پيش از اين ادعا شده بود مسابقات مي‌توانند با يكي از اين سه گرندپري استارت بخورد. 
ژاپن و سنگاپور به عنوان دو مسابقه معتبر و محبوب تقويم فرمول يك شناخته مي‌شوند. سوزوكا به دليل چالشي كه همزمان براي رانندگان و تماشاچيان فراهم مي‌كند، سنگاپور به دليل شبانه برگزار شدن مسابقه‌اش و شرايط گرم و مرطوبي كه رانندگان را تحت فشار قرار مي‌دهد براي هواداران جذاب است. آذربايجان هم بين تمام كشورها بيشترين جوايز را به برندگان مسابقات پرداخت مي‌كند و براي همين تيم‌ها علاقه زيادي به حضور در اين كشور دارند. 

اما چه رقابت‌هايي جايگزين آنها مي‌شوند؟
فرمول يك امسال بيشتر به دنبال يك تقويم اروپامحور است. آنها تلاش مي‌كنند با وجود كنسل شدن 10 رويداد نخست مسابقات از مجموع 22 رويداد، فصل قهرماني را با برگزاري 15 تا 18 رقابت به انجام برسانند. فرمول يك در بيانيه جديدش نوشت: «در تقويم جديد با اسپانسرها و تيم‌ها به پيشرفت‌هاي چشمگيري رسيده‌ايم. به خصوص از اينكه علاقه آنها را به مكان‌هاي جديد مشاهده كرديم، خوشحاليم.»
گفته مي‌شود هشت مسابقه در اروپا از اوايل جولاي تا اول سپتامبر به همراه دو رويداد در آخر هفته‌هاي متوالي در اتريش برگزار مي‌شود. خبرنگاران متوجه شدند كه دو جايزه بزرگ Hockenheim در آلمان به تقويم اضافه خواهد شد. همچنين پيست Mugello در ايتاليا كه متعلق به فراري است، در صورت لزوم ميزبان يك مسابقه خواهد بود. 
علاوه بر اين فرمول يك هنوز در حال بررسي احتمال احياي رقابت‌هاي جايزه بزرگ به تعويق افتاده كانادا در مونترال در ماه سپتامبر و پيش از شروع زمستان در اين كشور است. فرمول يك احتمالا اوايل ماه اكتبر براي برگزاري رقابت در روسيه و در شهر سوچي آماده خواهد شد. 
با اين حال هنوز برگزاري مسابقات در ايالات متحده، مكزيك و برزيل در هاله‌اي از ابهام قرار دارد؛ سه كشوري كه وضعيت شيوع ويروس كرونا در آنها بدتر از ساير نقاط جهان است. هفته گذشته راس براون مدير فرمول يك به خبرنگاران گفت كه اگر بررسي كنيم متوجه مي‌شويم كه خطرات تهديد‌كننده سلامت و ايمني بسيار زيادي است. حتي اگر بپذيريم كه به تعهدات پزشكي برخي كشورها پايبند باشيم ممكن است باز هم نتوانيم به آنجا برويم.
هنوز ممنوعيت‌هايي در تگزاس وجود دارد كه مي‌تواند مانع برگزاري جايزه بزرگ ايالات متحده در پيست Austin در 25 اكتبر شود. اگرچه در اين ايالت همه‌ چيز در فاز بازگشايي است. مكزيك گفته است كه قصد دارد رويداد خود را در تاريخ مقرر در اول نوامبر برگزار كند، اما اينكه وضعيت شيوع ويروس در مكزيكوسيتي بهبود خواهد يافت، مشخص نيست. و در نهايت مسابقه جايزه بزرگ برزيل در پيست اينترلاگوس در سائوپئولو بعيد است برگزار شود. 
در برزيل رييس‌جمهور بولسونارو به خاطر نحوه رسيدگي‌اش به بحران كرونا مورد انتقاد شديد قرار گرفته است. پايان فصل در خاورميانه نيز تعيين تكليف شده است. جايي كه هم بحرين و هم ابوظبي اعلام كرده‌اند در صورت لزوم حاضر هستند هر كدام دو مسابقه را برگزار كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون