• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4672 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱ تير

مايكروسافت براي كاهش هزينه‌ها 27 خبرنگار خود را با هوش مصنوعي جابه‌جا كرد

خطاي نژادپرستانه هوش مصنوعي

نويسنده: جيم واترسون ترجمه: سپيده موسوي

 


‌ 27 نفر از خبرنگاراني كه مشغول انتخاب، ويرايش و انتشار اخبار و گزارش‌هاي رسانه‌هاي ديگر در صفحه اصلي موتور جست‌و‌گر «اج» و «ام.اس.ان» بودند، پس از تصميم شركت مايكروسافت مبني بر كاهش هزينه شغل خود را از دست دادند. با گذشت تنها يك هفته از اين جابه‌جايي هوش مصنوعي كه حالا به جاي خبرنگاران سر كار آمده بود، در نخستين روزهاي كاري و در بحبوحه اعتراض‌هايي عليه نژادپرستي در جهان، با انتخاب تصويري اشتباه از يك خواننده دورگه نشان داد كه هوش مصنوعي، به‌رغم تمام توانايي‌هاي خود براي جست‌وجوي مطالب، سر بزنگاه نمي‌تواند دقت و حساسيت‌هاي نيروي كار انساني را ادا كند. 
ده‌ها خبرنگار پس از تصميم شركت مايكروسافت به جابه‌جايي خبرنگارانش با نرم‌افزار هوش مصنوعي، اخراج شدند.به كاركناني كه اخبار صفحه اصلي وب‌سايت ‌ام.اس.ان مايكروسافت و موتور جست‌وجوگر «ادج» را تهيه مي‌كردند و اين اخبار هر روز ميليون‌ها بازديد از كاربران بريتانيايي خود داشت، گفته شده است كه حالا ديگر نيازي به حضور آنها نيست، حال اين ربات‌ها هستند كه جاي آنها را گرفته‌اند.
به حدود 27 نفر از خبرنگاران خبرگزاري «پي. اِي» - سابقا به نام «پرس اسوسيشن» خوانده مي‌شد- گفته شد كه آنها نيز پس از تصميم شركت مايكروسافت، به پايان قرارداد خود خواهند رسيد، تصميم شركت مايكروسافت به پايان قرارداد با نيروهاي انساني‌اش منجر خواهد شد كه نيروي انساني كه پيش از وظيفه انتخاب محتوا، ويرايش و انتخاب عناوين خبري در صفحه اصلي را به عهده داشتند حالا اين وظايف را به ربات‌ها بسپارند.
به كاركنان اين رسانه گفته شده بود كه تصميم مايكروسافت مبني بر خاتمه دادن به قرارداد خود با «پي.‌اي مديا» به دليل تغييراتي صورت گرفته است كه طبق آن، نيروي كار انساني با سازوكار هوشمند رصد و انتخاب محتوا كنار گذاشته خواهد شد.يكي از كاركنان اين گروه به گاردين گفته است: «هميشه مطالبي در مورد اين مي‌خواندم كه چگونه هوشمندسازي و هوش ‌مصنوعي به زودي قرار است شغل انسان‌ها را از آنها بگيرد، حالا من خودم به اين مرحله رسيده‌ام، هوش مصنوعي شغلم را گرفته است.» 
اين خبرنگار اضافه كرده بود كه تصميم جابه‌جايي خبرنگاران با يك نرم‌افزار تصميم پرچالشي است زيرا خبرنگاران فعلي در قبال رعايت «شيوه‌نامه‌نگارشي بسيار سختگيرانه» محتاط و سختگير بودند. اين شيوه‌نامه مانع اين مي‌شد كه كاربران با گشودن موتور جست‌وجوگر خود با محتواي نامناسب يا خشونت‌بار مواجه نشوند. اين خط قرمز خصوصا در مواجهه با كاربران جوان و نوجوان اهميت ويژه‌اي داشت.
خبرنگاران شاغل در مايكروسافت گزارش و خبر دسته اول منتشر نمي‌كردند، با اين حال تدوين اخبار، انتخاب داستان و گزارش‌هاي منتشرشده توسط ساير مراجع خبري به عهده ايشان بود. علاوه بر اين، خبرنگاران مايكروسافت محتواي اين گزارش‌ها و خبرها را ويرايش مي‌كردند و عنوان آنها را به تناسب با سايت خود تغيير مي‌دادند. پس از انتخاب و ويرايش، اين گزارش‌ها در صفحه ميزبان مايكروسافت به نمايش در مي‌آمد و عايدات تبليغاتي اين اخبار نيز با منتشركنندگان اصلي گزارش‌ها و خبرها به اشتراك گذاشته مي‌شد.تنظيم دستي اخبار اين اطمينان را مي‌داد كه تيتر و عناوين اخبار و گزارش‌ها، واضح و در تناسب با چارچوب سايت باشند، علاوه بر اين، انتخاب اين اخبار و گزارش‌ها به نشر بيشتر نظرگاه‌هاي سياسي منجر مي‌شد و از طرف ديگر، نشر روايت‌هاي غيرمعتبر را الك و فرصتي براي ديده‌شدن بيشتر مطالب جالب رسانه‌هاي كوچك را نيز فراهم مي‌كرد.
برخي خبرنگاران كه حالا با پايان زودهنگام قرارداد خود مواجه شده‌اند، خبرنگاران پرسابقه‌اي هستند، در صورتي‌كه اين اخراج براي ديگران معادل پايان نخستين فرصت آنها براي ورود به عرصه خبر بود، عرصه‌اي كه پيش از اخراج نيز از امواج پي‌درپي تعديل و اخراج نيرو سر خم كرده بود. حالا چالش جديد دسته دوم نيروهاي كار، يافتن شغل خبرنگاري در رسانه‌هاي ديگر است؛ آن هم در روزهايي كه صنف روزنامه‌نگاري خود در جست‌وجوي راهي براي كاهش هزينه‌ها و تعديل نيروست. حالا به نظر مي‌رسد اين تصميم مايكروسافت خبرنگاران ديگري را نيز در ساير رسانه‌هاي جهان متاثر كند، تصميم مايكروسافت چون بدعتي مي‌تواند به ساير وب‌سايت‌هاي خبري بياموزد تا به جاي نيروي انساني از هوش مصنوعي استفاده كنند و با اين كار هزينه‌هاي خود را كاهش دهند. 
مانند ساير خبرگزاري‌ها، «پي.‌اي» نيز با چالش‌هاي دشوار مالي دست و پنجه نرم مي‌كند و مضيقه‌هاي مالي به مرخص‌كردن برخي كاركنان و كاهش دستمزد برخي ديگر منجر شده است.
علاوه بر اين، اين خبرگزاري برخي امورات كسب‌و‌كار سنتي خود را در عرصه خبر به بيرون از موسسه واگذار كرده است، اندكي پس از آسيب‌هاي شيوع كرونا به صنعت رسانه، اين خبرگزاري با يك مركز عكس‌هاي آرشيوي، به نام «آلامي» قرارداد بسته است و حالا خبرهاي خود را با عكس‌هاي آرشيوي اين مركز منتشر مي‌كند.
يكي از سخنگوهاي اين خبرگزاري گفته است: «ما در حال كوچك‌كردن گروه مايكروسافت هستيم كه در PA كار مي‌كنند و تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا نگراني‌هاي كاركنان را در نظر بگيريم. ما از همكاري‌اي كه با مايكروسافت داشتيم افتخار مي‌كنيم و مي‌دانيم كه تاكنون خدماتي با كيفيت بالا ارايه داده‌ايم.»
علاوه بر اين، سخنگوي شركت مايكروسافت نيز گفته است: «مثل ديگر شركت‌ها، ما كسب‌وكار خود را بر مبناي مشخصي توسعه مي‌دهيم. اين روال در برخي جاها به افزايش سرمايه‌گذاري منجر مي‌شود. در برخي موارد ديگر نيز ممكن است در برخي حوزه‌ها مجددا سرمايه‌گذاري كنيم. اين تغييرات پيش‌آمده نيز منطبق بر اين مبناست، نه امري متاثر از شيوع كرونا.»حالا بسياري از شركت‌هاي تكنولوژي در حال تجربه استفاده از هوش مصنوعي به‌ جاي خبرنگاران هستند. همچون گوگل كه با تقبل هزينه سرمايه‌گذاري در پروژه‌ها، در حال تحليل نحوه رفتار مخاطب خود است. با اين‌حال همچنان شيوه‌اي براي نوشتن خودكار و هوشمند مقاله‌ها و گزارش‌ها شكل نگرفته و به صورت گسترده اتخاذ نشده است. با گذشت يك هفته از اين تغيير در گروه ويرايش و انتخاب خبر مايكروسافت، اشتباه ربات هوشمند مايكروسافت در انتخاب تصويري از يكي از خوانندگان دورگه كه قرار بود ضميمه‌اي براي مقاله‌اي عليه نژادپرستي باشد، بار ديگر يادآور چالش‌ها و موانع سر راه جابه‌جايي خبرنگاران با هوش مصنوعي شد. اين خواننده كه در اعتراضات خياباني لندن عليه نژادپرستي در هفته‌هاي گذشته شركت داشت، در واكنش به اين اشتباه مايكروسافت گفت كه از اين «بي‌خيالي» رسانه‌ها نسبت به چنين اشتباهاتي خسته است. او در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «اگر ‌ام.اس.ان مايكروسافت مي‌خواهد مطالب ساير رسانه‌ها را كپي پيست كند، بايد اطمينان داشته باشد كه اقلا در انتخاب تصوير اشتباه نكند و به‌جاي عكس عضو دورگه گروه موسيقي، از عكس ديگري استفاده نكند.» نكته‌اي كه اين خواننده از آن غافل بود، تغيير خبرنگاران و اعضاي رسانه مايكروسافت با هوش مصنوعي بود كه پيش از اين وظيفه انتخاب و ويرايش مطالبي را داشتند كه روزانه به نظر ميليون‌ها نفر مي‌رسد، با اين حال تجربه استفاده از هوش مصنوعي به جاي خبرنگار، حتي در سطح انتخاب عكس در گروه مايكروسافت شكستي زودهنگام را تجربه كرد و نشان داد كه هوش مصنوعي، حتي اگر به دست يكي از قوي‌ترين شركت‌هاي تكنولوژي ساخته شود، همچنان نمي‌تواند وظايف انساني را ادا كند.منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها