• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4672 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱ تير

5 لحظه مهم از دوران حرفه‌اي پلاتيني

او را دوست داشته باشيد يا از او متنفر باشيد، نمي‌توانيد افتخارات او را كتمان كنيد. شايد اگر يوونتوسي يا فرانسوي نباشيد از او بدتان بيايد ولي بايد بدانيد كه فوتباليست‌هاي بسيار كمي در دنيا وجود دارند كه از پلاتيني بهتر بودند. در اروپا و در بين سال‌هاي 1983 تا 1985 هيچ فوتباليست ديگري بهتر از پلاتيني نبود. همان طور كه توپ‌هاي طلاي او تصديق مي‌كنند. در ادامه مي‌خواهيم 5 لحظه از بهترين لحظه‌هاي اين افسانه فاسد بزرگ فوتبال را با هم بررسي كنيم.

 

1) 3 توپ طلاي متوالي

به جز پلاتيني تنها يك بازيكن ديگر در تاريخ فوتبال كه توانسته 3 توپ طلاي پياپي ببرد، ليونل مسي است. البته نابغه آرژانتيني 4 بار اين كار را انجام داده. پلاتيني در سال 1983 بالاتر از كني داگليش و آلان سيمونسن اولين‌ بار برنده توپ طلاي فرانس‌فوتبال شد. او اين كار را در دو سال بعد هم تكرار كرد تا به ركوردي خارق‌العاده دست پيدا كند. به جز او كرايوف و فون ‌باستن هم 3 بار برنده شدند اما آنها نتوانستند اين كار را به شكل متوالي انجام دهند.

 

2) 3 كاپو كانونيره متوالي

همانند توپ طلا، پلاتيني 3 بار متوالي هم موفق به كسب كفش طلاي فوتبال ايتاليا موسوم به كاپوكانونيره به عنوان آقاي گل شد. ستاره فرانسوي دهه 80 بيانكونري در همان سال‌هايي كه توپ طلا درو مي‌كرد، آقاي گلي را هم به دست مي‌آورد. باز هم همانند توپ طلا به جز پلاتيني تنها يك بازيكن ديگر در تاريخ سري ‌آ موفق شده 3 بار پياپي عنوان آقاي گلي فوتبال ايتاليا را به دست آورد. آن بازيكن گونار نوردال سوئدي، مهاجم ميلان بين سال‌هاي 1949 تا 1956 بود كه 5 بار آقاي گل سري‌ آ شد و در بين سال‌هاي 52 تا 55 به صورت متوالي اين عنوان را تصاحب كرد.

 

3) هت ‌تريك‌هاي بي‌نقص در يورو 1984

به ندرت پيش آمده كه يك بازيكن بتواند در دو بازي متوالي هت‌تريك كند. در واقع دو بار در تاريخ چنين چيزي رخ داده. يكي توسط پيتر كراوچ و ديگري توسط پلاتيني. پلاتيني در جريان يورو 1984 موفق شد در دو بازي متوالي به فاصله 4 روز مقابل بلژيك كه با برد 5 بر صفر فرانسه پايان يافت و بازي مقابل يوگسلاوي كه خروس‌ها 3 بر 2 برنده شدند، دو بار هت‌تريك كند.

 

4) شماره 10 فرانسوي‌ها در يورو 1984 بسيار عالي عمل كرد. او در 5 بازي جام 9 گل به ثمر رساند و آقاي گل مسابقات شد. او در همه بازي‌هاي آن تورنمنت، موفق به گلزني شد كه در نوع خودش ركورد به حساب مي‌آيد. پلاتيني در نيمه ‌نهايي در دقيقه 119 گل پيروزي‌ بخش تيمش مقابل پرتغال را به ثمر رساند و در فينال، گل نخست خروس‌ها را مقابل اسپانيا وارد دروازه حريف كرد.

 

5) گل مقابل آسكولي

پلاتيني بدون شك بهترين بازيكني است كه براي يوونتوس بازي كرده است. پلاتيني ستاره تيمي بود كه به همه جام‌هاي ممكن رسيد. اين ستاره فرانسوي در طول 5 سال حضور در تورين، گل‌هاي فوق‌العاده‌اي براي تيمش به ثمر رساند. با اين حال اگر بخواهيم جالب‌ترين گل او را جدا كنيم بايد به گلش مقابل آسكولي در سال 1983 اشاره كنيم. اين يك گل مهم نبود. زيرا يووه مقابل چهارمين تيم ضعيف ايتاليا بازي مي‌كرد. اما پلاتيني روي صحنه گل روي يك دو با پشت پا توپ را از روي سر مدافعين عبور داد و در حالتي نامتعادل با ضربه چيپ، دروازه حريف را گشود. خيلي‌ها اين گل را يكي از برترين گل‌هاي تاريخ سري‌ آ مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها