• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

اجراي «مسووليت اجتماعي» سه بعدي در بزرگ‌ترين اپراتور ايران

حمايت‌هاي مالي و معنوي و مسووليت‌پذيري بزرگ‌ترين اپراتور ارتباطي ايران در برابر جامعه در سال ۱۳۹۸ با رويكرد سه‌گانه پياده‌سازي و اجرا شد. به گزارش باديجي، سال‌هاست همپاي توسعه فعاليت برندهاي اقتصادي، رواج استفاده از عبارت CSR كه مخفف corporate social responsibility است، بيشتر مي‌شود. اگر بخواهيم در يك تعريف مختصر CSR را توضيح دهيم بايد بگوييم، فعاليت‌هاي اجتماعي برندها و انجام كارهاي نوع‌دوستانه در زمره اقدامات «مسووليت اجتماعي» به حساب مي‌آيد. به بيان ديگر شركت‌ها بايد نسبت به جامعه و فضايي كه در آن فعاليت مي‌كنند، احساس مسووليت كرده و در اين راستا تلاش‌هايي را انجام دهند. اگرچه تعاريف «مسووليت اجتماعي شركت» متنوع است؛ اما اين موضوع كه مسووليت شركت در كنار سودآوري شامل تعهدات اجتماعي و زيست محيطي به ذي‌نفعان مختلف مي‌شود به شكل گسترده‌اي پذيرفته شده است.

 

مسووليت‌هاي اجتماعي محيطي

يكي از جنبه‌هايCSR مسووليت‌هاي محيطي است كه در اين نوع از مسووليت‌هاي اجتماعي، شركت بخش بزرگي از تمركز خود را روي حفظ محيط زيست و منابع طبيعي مي‌گذارد.

 

مسووليت‌هاي اجتماعي خيرخواهانه

در اين نوع از CSR شركت مسووليت خود را در نظر گرفتن خدمات اجتماعي و رفع معضلات اجتماعي دانسته و براي رفع اين معضلات تحت عنوان كمپين‌هاي مختلفي تلاش مي‌كند. اين را هم بخوان: تست موفقيت‌آميز پروژه «دادگاه آنلاين» روي بستر اولين اپراتور ديجيتال تلفن همراه.

 

مسووليت‌هاي اجتماعي اخلاقي

در اين سطح، جنبه اخلاقي مسووليت اجتماعي از اهميت بيشتري برخوردار است؛ اين نوع از مسووليت اجتماعي شركت براي شركت‌هايي است كه وانمود مي‌كنند تنها به سود بيشتر توجه نداشته و به فكر حل مشكلاتي هستند كه كمتر به آنها كمتر پرداخته شده است. با وجود اينكه در كشور ما نيز برندهاي مختلفي واحدهاي مستقل، مسووليت اجتماعي را راه‌اندازي كرده و همپاي كسب‌وكار اصلي خود به فكر تامين بخشي از نيازهاي جامعه در سطوح ذكر شده هستند اما برخي برندهاي اقتصادي با توجه به سبقه بيشتر و در دسترس‌پذيري بالاتر بيش از سايرين نسبت به مقوله CSR اهتمام دارند.

شركت ارتباطات سيار ايران به عنوان دارنده رتبه يك در بهره‌وري كل عوامل گروه ارتباطات و مخابرات به اعتبار گزينش بيست و دومين رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران همچنين رتبه نخست خدمات تلفن همراه براساس ارزيابي و رتبه‌بندي اپراتورهاي ارتباطي كشور از جمله برندهاي موفق و تاثيرگذار بازار اقتصادي است كه فعاليت‌هاي چشم‌گير و عميقي را در زمينه ارايه خدمات مسووليت اجتماعي دارد. شركت «همراه اول» براساس گزارش ارايه شده سالانه خود به اهالي بورس و صاحبان سهام اين برند ارتباطي عنوان كرده كه در راستاي تحقق چشم‌انداز خود و نيز جهت تحقق اهداف راهبردي مسووليت اجتماعي‌اش با توجه به فرآيندهاي تصميم‌گيري و ارزيابي موجود، فعاليت‌هاي خود را ذيل محورهاي سه‌گانه «حمايتگري و اسپانسرينگ»، «فعاليت‌هاي بشردوستانه» و «حمايت از محيط زيست» اجرايي كرده است. در بخش حمايتگري و اسپانسرينگ، توجه و حمايت از اقدامات و رويدادهاي ورزشي، رويدادهاي هنري، فرهنگي- مذهبي و رويدادهاي علمي و تخصصي مد نظر اين شركت بوده است. در بخش اقدامات ورزشي، حمايت از دومين دوره مسابقات بين‌المللي اسكواش، تيم ملي فوتبال اميد ايران، مسابقات ليگ برتر فوتبال كشور، مسابقات كبدي قهرماني جوانان جهان؛ در بخش رويدادهاي فرهنگي، هنري- مذهبي، توليد و پخش محتوا با هدف اطلاع‌رساني(همكاري با مركز رسانه قوه قضاييه)، كمك به بازسازي عتبات عاليات، نمايشگاه بين‌المللي كتاب، موسيقي و تعزيه آزادمرد، جشنواره شعر غدير؛ همچنين در بخش رويدادهاي علمي و تخصصي حمايت از كنفرانس مهندسي كامپيوتر، ليگ اينترنت اشيا، رويداد گردشگري الكترونيك، رويداد يلداي كارآفرينان استارت‌آپي، بوت‌كمپ اينترنت اشيا، كنگره بين‌المللي آينده‌پژوهي، كارگاه نظريه اطلاعات و مخابرات، سمينار نقشه‌ گذار به ۵G، رويداد كارآفريني ويتا و همايش سراسري بلاكچين را براي سال ۱۳۹۸ در دستور كار خود داشته است. در بخش مسووليت‌هاي اجتماعي با رويكرد بشردوستانه نيز حمايت از سيل‌زدگان استان‌هاي لرستان، خوزستان، گلستان و سيستان و بلوچستان، حمايت از پويش مشق احسان به منظور تهيه و توزيع لوازم‌التحرير بين كودكان مناطق محروم، حمايت از موسسه خيريه محسنين و طرح محسنين كميته امداد، ايجاد طرح دستوري(USSD) جهت جلب مشاركت در نوسازي مدارس مناطق محروم، رايگان كردن تماس ۶۰ هزار بهورز و كمك ۳۰ ميليارد ريالي در ساخت بيمارستان سيار به دليل انتشار ويروس كرونا را داشته است. در نهايت هم در بخش حمايتگري‌هاي با رويكرد حفظ محيط زيست، تهيه ماسك براي مناطق آلوده، حمايت مالي از باغ گياه‌شناسي ملي ايران و انعقاد تفاهم‌نامه همكاري در راستاي كاشت و نگهداري گونه‌هاي گياهي همچنين تامين هزينه خريد تجهيزات آب شيرين‌كن جهت برطرف كردن مشكل تامين آب شرب در شهرستان آبادان را مورد توجه قرار داده است. توجه به ابعاد سه‌گانه حمايتگري‌هاي اين اپراتور نشان از سازماندهي شدن امور مربوط به CSR در اين برند تجاري و ايجاد فرآيندهاي لازم در مسير كسب‌وكار دارد كه طي ساليان متوالي همواره مورد توجه سهامداران اين شركت و اهالي بورس ايران نيز بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون