• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

سازمان بهداشت جهاني: موج دوم كوويد 19 در چين آغاز شد

ثبت دومين ركورد ابتلاي جهاني كرونا 183 هزار و 20 مبتلا در يك روز

گروه اجتماعي

سازمان جهاني بهداشت، دو روز قبل (21 ژوئن –  اول تير) براي دومين بار ظرف يك هفته گذشته از ثبت ركورد شناسايي روزانه كوويد 19 خبر داد. روز يكشنبه، اين نهاد بين‌المللي در نمودار آماري خود عدد 183 هزار و 20 مبتلاي جديد كوويد 19 را ثبت و اعلام كرد اين تعداد شناسايي، از آغاز همه‌گيري اين بيماري، بيشترين رقم شناسايي طي يك روز بوده است. اين تعداد شناسايي جديد در حالي بود كه يك روز پيش از آن (20 ژوئن – 31 خرداد) تعداد مبتلايان جديد كوويد 19 در نمودار آماري اين نهاد بين‌المللي، 138 هزار و 909 نفر بود. اولين‌بار، 18 ژوئن – 29 خرداد ماه، وقتي تعداد مبتلايان جديد در فاصله 24 ساعت از شناسايي و اعلام آمار روزانه، به 181 هزار و 232 نفر رسيده بود، سازمان بهداشت جهاني از ثبت ركورد شناسايي مبتلايان جديد ظرف 6 ماه گذشته خبر داد. حالا، دومين ركورد هم ثبت شده و رشد صعودي آمار ابتلا در دنيا، نشانه بدي از بابت پرقدرت بودن ويروس در دو نيمكره جنوبي و شمالي است. در حال حاضر، كشورهاي ايالات متحده امريكا، برزيل، روسيه، هند، انگليس، پرو، اسپانيا، شيلي، ايتاليا و ايران، 10 كشور داراي ابتلاي بالاي 200 هزار نفر هستند اما فعلا، فقط جمعيت مبتلايان كوويد 19 در امريكا، به بيش از 2 ميليون نفر و در برزيل به بيش از يك ميليون نفر رسيده كه همين تعداد ابتلا، با كل جمعيت كشور اسلووني (2 ميليون و 76 هزار نفر) و جيبوتي (يك ميليون و 78 هزار نفر) برابري مي‌كند. 
مهارشكني رفتار ويروس در كنار لغو محدوديت‌هاي اجتماعي و صنفي در بسياري كشورها، كارشناسان سازمان جهاني بهداشت را دچار اين نگراني كرده كه موج دوم بيماري براي كل جهان غير قابل گريز خواهد بود. بازگشت دوباره بيماري به كانون اوليه – چين – هم كارشناسان و پژوهشگران كل دنيا را گيج كرده چون تا امروز هيچ ويروسي در فاصله كمتر از 3 ماه بازگشت دوباره نداشته ولي از دو هفته قبل، دولت چين گزارش داده كه پكن؛ پايتخت تاريخي و سياسي اين كشور با موج دوباره و گسترده‌اي از ابتلا روبه‌رو شده در حدي كه دولت چين با نگراني از گسترش سراسري ويروس، 30 منطقه در شهر پكن را قرنطينه كرده و دستور به لغو بيش از 1200 پرواز ورودي و خروجي در فرودگاه پكن و تعطيلي تمام مدارس پايتخت داده است. اين‌بار نتايج بررسي‌هاي كارشناسان چيني از ورود نوع جديدي از ويروس حكايت دارد آن هم در حالي كه شناسايي ابتلاي جديد در اين شهر 20 ميليون نفري، ظرف دو ماه گذشته به صفر رسيده بود.  بازگشت دوباره موج بيماري به چين، مهم‌ترين دليلي بود كه روز يكشنبه، دبيركل سازمان بهداشت جهاني را به ارسال يك پيام عمومي براي همه دولت‌هاي جهان درباره افزايش اقدامات مهاركننده ويروس و تداوم محدوديت‌هاي تردد اجتماعي مجاب كرد. تدروس آدهانوم در اين پيام با ابراز نگراني از شدت يافتن شيوع بيماري برخلاف تمام پيش‌فرض‌هاي مربوط به ضعيف شدن ويروس در آب و هواي گرم تاكيد كرد كه « اكنون، زمان مناسبي براي توقف يا كاهش اقدامات مقابله‌اي با كوويد 19 براي كشورها نيست.»   پيام آدهانوم با هشدار مايك رايان؛ رييس فوريت‌هاي پزشكي سازمان جهاني بهداشت تكميل شد وقتي رايان از «پيچيدگي» اين بيماري همه‌گير ابراز نگراني كرد. 

از ايران چه خبر؟ 
بنا به اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، ظرف شبانه‌روز اول تا دوم تيرماه، ۲۵۷۳ بيمار كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شده‌اند و مجموع مبتلايان به 207 هزار و 525 نفر رسيده است. به استناد اعلام سيما سادات لاري، از اين تعداد مبتلاي جديد، 1319 نفر در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند و در حالي كه آمار فوت روزانه مبتلايان هم هنوز 3 رقمي است، اين اخبار حاكي از آن است كه تعداد بيماران بدحال هم دوباره رو به افزايش رفته است.  بنا به اعلام ديروز لاري، ظرف همين بازه زماني 24 ساعته، ۱۱۹ بيمار كوويد۱۹ فوت كرده‌اند و تعداد فوتي‌ها هم به ۹۷۴۲ نفر رسيده در حالي كه ۲۸۹۸ نفر از مبتلايان، در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶۶ هزار و ۴۲۷ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها مرخص شده‌اند. بنا به اعلام اين مقام مسوول، استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، كرمانشاه و آذربايجان شرقي در وضعيت قرمز قرار دارند و در استان‌هاي فارس و كرمان هم موارد ابتلا به كوويد ۱۹ رو به افزايش است.  آخرين گزارش فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران هم از افزايش ابتلا در پايتخت به دنبال تقليل نگران‌كننده سطح رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي هوشمند در شهر تهران به ۱۱ درصد حكايت دارد و به گفته عليرضا زالي، به دنبال افزايش 1.5 تا 2 درصدي بستري‌هاي كوويد 19 ظرف 48 ساعت گذشته، مجموعه درماني استان تهران در آماده‌باش كامل است و در يك همكاري مضاعف با استاندار تهران، ۱۶ گروه پرخطر در پايتخت هم شناسايي شده‌اند كه احتمالا، مبتلايان بيماري‌هاي زمينه‌اي، سالمندان و زنان باردار و حتي شاغلان مشاغلي كه ناچار به ناديده گرفتن فاصله‌گذاري اجتماعي هستند، از جمله اين گروه‌ها هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون