• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

سخنگوي دولت در نشست خبري تشريح كرد

عليه فروش دختران، رهايي ارزي و ياي رييس‌جمهوري

ارزش سكه تمام‌بهار آزادي بيش از 8 ميليون تومان و نرخ ارز بالغ بر 20 هزار تومان، ديگر نه صرفا بحثي اقتصادي، بلكه شوكي است به بازار كه در تمام وجوه روزمره طبقات مختلف تاثير مي‌گذارد. از همين‌رو ديروز هم حسن روحاني، رييس‌جمهوري به اين مهم اشاره كرد و البته اين افزايش افسارگسيخته را «گذرا» توصيف كرد، هم علي ربيعي، سخنگوي دولت در اين رابطه اظهارنظر كرد و آن را روندي «موقت» برشمرد. سخنگوي دولت در عين حال گفت كه اقتصاددانان و كارشناسان دولت معتقدند به ‌دليل محدوديت‌ها در عرضه و صادرات كالا در دوران كرونا عرضه و تقاضاي ارز هم نامتعادل شده اما به تدريج ترميم مي‌شود. 
البته سال گذشته تعدادي از كساني كه ارز دولتي دريافت كرده‌اند، آن را پس نداده‌اند كه به‌ گفته ربيعي تعداد اين افراد 150 نفر و مبلغ ارز بازپس‌ گرفته ‌نشده حدود ۷.۲ ميليارد دلار است كه البته اسامي آنها به قوه قضاييه ارسال شده است. علاوه بر اين بر اساس اظهارات سخنگوي دولت ارز جمهوري اسلامي در برخي كشورها در حال رهاسازي است كه با آزاد شدن اين منابع، ارز مورد نياز كالاها تامين مي‌شود. ربيعي البته تاكيد كرد كه در حال حاضر حدود ۲۷ ميليارد دلار از ارز صادركنندگان در 2 سال گذشته بازنگشته كه با تمهيداتي به چرخه اقتصاد ايران باز خواهد گشت. در اين شرايط اقتصادي البته نگراني‌هاي ديگري نيز مبني بر افزايش قيمت گازوييل وجود دارد كه سخنگوي دولت ديروز تاكيد كرد تا پايان سال 99 دولت هيچ برنامه‌اي براي افزايش قيمت ندارد.
 شيب صعودي شايعه عليه دولت
سخنگوي دولت در بخش ديگري از نشست خبري به پرسشي در مورد شايعه برخي مسوولان اشاره كرد كه شايد مهم‌ترين آن استعفاي سعيد نمكي، وزير بهداشت است و البته هر بار تكذيب شده اما شائبه اختلاف وزير با بدنه دولت همچنان وجود دارد. ربيعي معتقد است كه هر چه به پايان دولت نزديك مي‌شويم شايعات بيشتر مي‌شود و عده‌اي با مقاصد ناچيز با دامن زدن به شايعه موجب تضعيف دولت مي‌شوند. او در پايان استعفاي نمكي و البته دژپسند را تكذيب كرد.
همكاري با چين، پشيماني اروپايي‌ها
ربيعي در ادامه به موضوع برنامه 25 ساله همكاري با چين اشاره كرد كه بر اساس مصوبه دولت روابط ايران را با اين كشور تعميق مي‌كند و به ادعاي ربيعي اثبات‌كننده شكست‌هاي امريكا و سياست‌هاي اين كشور براي منزوي كردن ايران است. سخنگوي دولت همزمان به اقدام اخير 3 كشور اروپايي درباره تدوين قطعنامه بر ضدايران در آژانس بين‌المللي اتمي نيز اشاره كرد و اين اقدام را نشاني از «ضعف» آنها مقابل امريكا و درباره «تعهدات برجامي» دانست. او همچنين تاكيد كرد: قطعنامه 3 كشور اروپايي يعني بريتانيا، فرانسه و آلمان قطعا بي‌پاسخ نمي‌ماند. او در بخشي از نشست تاكيد كرد: «تحريم‌كنندگان انتظار داشتند نابودي ايران رخ دهد.»
 عليه فروش دختران
و خشونت بر زنان
ربيعي در بخشي از سخنانش به اخبار مربوط به اعمال خشونت عليه دختران كه در مدت اخير منتشر شده اشاره كرد و گفت: اين موضوع به كميسيون‌هاي فرهنگي و حقوقي دولت ارجاع شد و در قالب فرهنگ‌سازي دنبال مي‌شود. سخنگوي دولت ديروز به موضوع اصلاح ضوابط سن و سال براي دريافت وام ازدواج از سوي دولت نيز پرداخت. به‌ گفته ربيعي آمار مربوط براي درخواست وام ازدواج از سوي افراد بين 50 تا 60 سال و همچنين دختران زير 13 سال به گونه‌اي بوده كه شائبه سوءاستفاده از اين وام كه براي كمك به ازدواج جوانان است، ايجاد شده؛ به‌ گفته ربيعي آمارها نشان مي‌دهد ۱۸ تا ۴۰ سالگي سن ازدواج رايج در ايران است و از طرفي مقابله با خريد و فروش دختران به‌ويژه دختران كم‌سن و سال با هدف دستيابي به وام ازدواج ضوابط مربوط به اين وام اصلاح شده است.
جبران كسري بودجه
سخنگوي دولت در مورد چگونگي جبران كسري بودجه از سوي دولت با توجه به شرايط اقتصادي كنوني نيز توضيح داد و تشريح كرد كه پيش‌بيني مي‌شد سال ۹۸ و سه‌ماهه اول ۹۹ عوارض شوك تحريمي سال ۹۷ در اقتصاد ايران آرام‌آرام رو به كاهش بگذارد. همچنين شوكي بر اثر تحريم داشتيم و عوارض خود را بر اقتصاد نشان داد كه البته رو به كاهش مي‌رود. او تاكيد كرد كه «نرخ تورم به بالاي ۴۰درصد رسيد كه اين رقم به زير ۳۰ درصد كاهش يافته و بانك مركزي براي سال ۹۹ هم حداقل ۱۰ درصد كم شدن از تورم را پيش‌بيني كرده است.»
مشكل «ي» بود
شايعات مربوط به ساخت ملكي منتسب به حسن روحاني در جماران چند روز پيش مطرح و سپس تكذيب شد كه سخنگوي دولت در مورد آن معتقد است: «هر چه جلو مي‌رويم، بهانه‌جويي‌ها عليه شخص رييس‌جمهوري بيشتر مي‌شود.» او با انتقاد از اينكه چرا چنين مساله‌اي به عنوان مساله‌اي ملي مطرح شده، توضيح داد كه آن ملك «به نهاد رياست‌جمهوري تعلق دارد» و ماجرا از يك «ي» شروع شد كه «ي» انتهاي «رياست‌جمهوري» را حذف و با عنوان ساخت ملك «رييس‌جمهور» خبر را منتشر كرده‌ بودند. ربيعي همچنين تاكيد كرد كه اين ملك متعلق به روحاني نيست، بلكه اموال دولت است كه قابل واگذاري نبوده و دولت‌هاي ديگر هم از آن استفاده كرده‌اند. او همچنين تصحيح كرد كه اين ملك 4 هزار متر نيست، بلكه 1050 متر است كه با اصلاحي، 800 متر شده و اساسا ساخت آن به عمر اين دولت قد نمي‌دهد؛ بلكه دولت‌هاي بعدي مي‌توانند از آن به عنوان ملك اداري استفاده كنند؛ چراكه اين دولت درخواست تغيير كاربري ملك از مسكوني به اداري را ارايه داده است. ربيعي در پايان در مورد روند ابتلا به كرونا نيز يادآور شد كه بيشترين ميزان ابتلا و مرگ و مير كرونا مربوط به تجمعات و مراودات سنتي بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون